MENNO VON BRUCKEN FOCK

SOLIDARNOSC LIVE (NL+E)

Artiest / Band: 
JARRE, JEAN MICHEL (2005)
JEAN MICHEL JARRE Solidarnosc

Niet lang na de uitgebreide dvd Jarre In China (2005) en de groots opgezette happening in Beijing met 260 muzikanten en koren, is er alweer een dvd verschenen van Jean Michel Jarre, de Franse grootmacht op het gebied van elektronische muziek (EM). Een mogelijke drijfveer zou het tegengaan van de verkoop van bootlegs kunnen zijn. Ditmaal is het decor een Poolse scheepswerf in Gdansk en Solidamosc is genoemd naar de vakbond die geleid zou hebben tot de val van het Sovjet-communisme. Jarre refereert hier ook aan tijdens zijn frequente speeches. Lech Walesa, die Jarre uitnodigde om dit concert te verzorgen, geeft acte de présence en ook de overleden Poolse paus Johannes Paulus II krijgt terecht een eerbetoon. Behalve orkest, koor en diverse gastmuzikanten onder wie Patrick Rondat en Claude Samard, maakt Jarre gebruik van gigantische videoschermen waarop meestentijds fraaie beelden worden vertoond van de natuur, uit de historie en van de omgeving, afgewisseld met beelden van Jarre en zijn vaste medewerker Rimbert plus uiteraard het fanatiek meeklappende publiek. Behalve het concert bestaat de bonus uit de trailer en beelden van de diverse stadia van voorbereidingen voor dit concert. De speciale uitgave bevat bovendien een audio-cd met een deel van het concert. Waarom deze cd slechts 48 minuten klokt, terwijl het hele concert meer dan tweemaal zo lang duurt, is mij niet duidelijk maar net als op de dvd is het ook geregeld ‘Jean Michel’ scanderende publiek goed te horen. Als altijd heb ik bij concerten in dit genre mijn twijfels wat nu werkelijk live wordt gespeeld, maar zeker is dat Jarre meer dan ooit tevoren lacht, springt en met regelmaat de microfoon hanteert en het publiek toespreekt, waardoor het geheel een stuk levendiger oogt dan Jarre In China. De uitmuntende geluidskwaliteit, de opnames met maar liefst twintig camera’s, samen met de reeds genoemde schermen en het fenomenale vuurwerk maken van dit concert een uniek en indrukwekkend spektakel. Jarre krijgt het dus steeds voor elkaar om niet alleen om gigantische mensenmassa’s op de been te brengen, maar ook om dit massale publiek te enthousiasmeren met vrijwel uitsluitend al langer bestaand werk. Sluw genoeg worden de arrangementen steeds zodanig aangepast dat die nummers een nieuw jasje krijgen, waardoor de ogenschijnlijke overlap tussen de diverse concerten weer meevalt. Persoonlijk vind ik dat minder storend dan de opnieuw opgenomen albums van kopstuk Edgar Froese (Tangerine Dream) of de vrijwel identieke concerten van Kraftwerk.

Fan of geen fan van Jarre, om zo’n megaconcert te realiseren moet een heleboel werk worden verzet en voor zover te beoordelen, klopt alles tot in detail. Overigens niet van Jarres hand is het Poolse Mury dat door de combinatie koor, orkest en elektronica een bijzonder aansprekend nummer is geworden.

ENGLISH:

Not long after the extensive DVD Jarre In China (2005) - the ambitious happening in Beijing featuring 260 musicians and choirs - there's again a DVD by the French master of electronic music (EM). An important motive could be to discourage the selling of bootlegs. This time the scenery is a Polish shipyard in Gdansk and the title is named after the trade union that supposedly led to the fall of the Soviet-communism. Jean Michel Jarre also refers to this in his frequent speeches. Lech Walesa, who invited Jarre to organize this concert, puts in an appearance and the deceased Polish pope John Paul II is given a deserved homage as well. In addition to the orchestra, the choir and various guest musicians, among whom Patrick Rondat (guitar) and Claude Samard, Jarre makes use of gigantic video screens on which pretty images from nature, history, the surroundings and such-like are shown, alternated with images of Jarre and his regular co-worker Rimbert plus of course the fanatically clapping audience. Besides the concert, the bonus consists of the ‘trailer’ and recordings of the various phases of preparation for this concert. Also, the special edition contains an audio CD with part of the concert. Why this CD only lasts for 48 minutes, while the entire concert lasts more than twice this long is not clear to me, but just like on the DVD, the regular scansion of ‘Jean Michel’ by the public can clearly be heard. As always, regarding concerts of this kind, I have my doubts about what really is ‘live’, but fact is that Jarre more than ever before laughs, jumps and regularly handles the microphone to address the audience, which makes it all look a lot more vivid than Jarre In China. The excellent sound quality, the recordings made by no less than twenty cameras, combined with, as mentioned before, the screens and the phenomenal fireworks turn this concert into a unique and imposing spectacle. Each time Jarre manages to do it again, not only to bring a great mass of people about, but also to erapture this massive audiences with mostly already longer existing work. Cunningly enough, the orchestrations are being changed every time, in such a way that these pieces really sound like new so that the apparent overlap between the various concerts might have been worse. Personally, I think this is less annoying than the ‘newly recorded’ albums by Edgar Froese (Tangerine Dream) or the practically identical concerts of Kraftwerk.

Fan or no fan, in order to realize such a ‘mega’ concert, an enormous amount of work has to be done and to my knowledge everything fitted in to the detail. Though not by Jarre’s hand due to the combination of choir, orchestra and electronics the Polish Mury became an exceedingly appealing track.