Journey To The Other Side, Live At The Dunellen Theatre, June 10, 2023

NEKTAR
NEKTAR - Journey To The Other Side, Live At The Dunellen Theatre, June 10, 2023

Nee, Nektar is van origine geen Duitse band maar een Engelse. De band bestond destijds wel uit muzikanten die in de jaren zeventig in Duitsland woonden en werkten. Vandaar het grote aantal fans in dat land. Nektar werd opgericht in 1969 en behoort tot de pioniers in het progressieve rockgenre. De grootste successen dateren dan ook uit begin jaren zeventig. De band vierde zijn vijftigjarig bestaan met een jubileumtournee en men speelde onder meer in het Dunellen Theatre in New Jersey (VS). Dit concert werd op 10 juni 2023 opgenomen. Het album Journey To The Other Side – Live At The Dunellen Theatre June 10, 2023 geldt niet alleen als document ter gelegenheid van dit indrukwekkende jubileum, maar ook als eerbetoon aan Ron Howden, de drummer van het eerste uur die immers lang in Duitsland woonde tot zijn overlijden in september 2023. De cd bevat maar liefst tweeënhalf uur muziek waaronder een enkele soundcheck. Het album is beschikbaar op blu-ray en dubbel-cd waarbij uiteraard het laatste album The Other Side goed is vertegenwoordigd. Gelukkig wordt ook veel oud werk gespeeld van Journey To The Centre Of The Eye (1971), A Tab In The Ocean (1972), Remember The Future (1973), …Sounds Like This (1973) en Recycled (1975). De algehele geluidskwaliteit is zeer redelijk, maar ten opzichte van de live albums van de bekendere acts is deze cd toch wat minder. Instrumentaal speelt de band een uitstekende set maar de zang, die toch al vaak het zwakste punt was, vind ik op deze dubbel-cd niet geweldig. Dat geldt ook voor het grote aantal livealbums die Nektar heeft opgenomen. In sommige rustiger stukken, waarin men wat lager zingt, gaat het best goed maar in het hoog is het toch wat behelpen en daarnaast is vooral de geluidskwaliteit niet optimaal. Alleen de stukken, waaronder Recycled 2, die Ron Howden zingt – wiens stem akelig dicht bij die van wijlen Roye Albrighton komt – stijgen wel boven de middelmaat uit. Natuurlijk valt er ook instrumentaal veel te genieten, zeker voor de nummers van vroegere albums en dat maakt heel veel goed. De Rickenbacker van Derek ‘Mo’ Moore ronkt als vanouds en dat is muzikaal smullen en ook oerlid Ron Howden laat horen dat hij het drummen nog steeds volledig beheerst. Behalve gitarist-zanger Ryche Chlanda wordt Nektar gecompleteerd door gitarist-bassist Randy Dembo en toetsenman Kendall Scott. Met het nieuwe album Mission To Mars op komst, het eerste van een geplande trilogie, is het nog zeker niet gedaan met Nektar!