ACHTER DE SCHERMEN

SCHERPENZEEL, TON
SCHERPENZEEL, TON - ACHTER DE SCHERMEN

Ton Scherpenzeel is niet alleen de verpersoonlijking van Kayak. Naast zijn soloalbums, zijn bijdragen aan Camel en zijn recentelijk heruitgebrachte album Virgin Grounds – dat eerder onder de naam Orion werd uitgebracht – was hij verantwoordelijk voor veel muziek van het kindertheater Opus One. Daarnaast schreef hij tussen 1984 en 2023 de muziek voor de liedjes die cabaretier Youp van ’t Hek zong tijdens diens onemanshows, waarbij Ton ook als toetsenist actief was. Achter De Schermen bevat instrumentale uitvoeringen die deels live en deels opnieuw zijn opgenomen. Ze vormen een bloemlezing van alle nummers die hij voor Van ’t Hek componeerde. Met medewerking van Ton Snijders, Rens van der Zalm en een aantal speciale gasten brengt Scherpenzeel maar liefst achttien tracks met grotendeels melancholiek klinkende akoestische muziek, waarbij hij veelvuldig de accordeon bespeelt. De muziek doet me vooral denken aan de klanken die je in de jaren zestig in een bar in de Parijse wijk Quartier Latin zou kunnen verwachten: nostalgisch, weemoedig, ingetogen en zeker niet opdringerig of overheersend. Mijn favoriet is De Laatste Ronde 2, een prachtig door klavieren gedomineerd stukje. Deze lieflijke muziek belicht een heel andere kant van Scherpenzeel, zowel als componist en als performer, en het bewijst hoe veelzijdig deze door de wol geverfde rasmuzikant is. Het wordt hoog tijd dat hij een lintje krijgt voor zijn meer dan indrukwekkende oeuvre en zijn bijdragen aan de verrijking van de vaderlandse pop-, rock- en theatermuziek.