Het Deense duo Carboneids, bestaande uit Bjorn Jeppesen en Claus Holm, hield zich in 1998 nog bezig met het componeren van heavy metal, maar sinds 2005 schakelde men over naar synthpop. Met een scala aan synthesizers en een Rickenbacker-bas - die overigens niet echt te horen is - presenteren de heren op Synthsyg dertien lichtvoetige, compacte nummers met invloeden van Kraftwerk in Abstinens Synthomer, Depeche Mode en The Human League. Je zou ook bijvoorbeeld aan het Yellow Magic Orchestra kunnen denken bij Chinabox Visions en Synthsyg of zelfs aan Casiopea bij Ute I Nattøj. Populaire, speelse deuntjes dus met geregeld gebruik van vocoders. De pakkende en vrij simpele composities liggen gemakkelijk in het gehoor. Ze zijn weliswaar in de stijl van genoemde artiesten, maar geven niet het idee dat er sprake zou zijn van jatwerk. Bij sommige stukken krijg je de indruk dat je achter een pc zit met een of ander grappig spelletje, zoals bij The Future Of Zeroth. De eigen inbreng van de twee heren, de variatie en de niet overheersende dance-beat maken dat ik deze schijf toch als heel aardig kwalificeer. Synthsyg kun je hard afspelen, maar ook op een bescheiden volume, terwijl je leest of relaxt. Dit is overigens het tweede album van Carboneids. Evenals het eerste album …And Dark Nights is deze cd te bestellen bij Groove Unlimited. De productie is bescheiden, niet te vet, maar wel een ruime voldoende!
ENGLISH:
In 1998, the Danish duo Carboneids, consisting of Bjorn Jeppesen and Claus Holm, was still occupied in the making of heavy metal but in 2005 they changed over to something completely different, namely synth-pop. Using a range of synthesizers and a Rickenbacker-bass - that cannot be heard though - these gentlemen now present thirteen light-footed compact numbers on Synthsyg having a very high degree of influences by Kraftwerk in Abstinens Synthomer, Depeche Mode and The Human League, while you could also think of Yellow Magic Orchestra in Chinabox and the titletrack or even of Casiopea in Ute / Nattoj. So, popular, playful tunes, and a regular use of vocoders. The fetching and at the same time not so roaring complex compositions are very much appealing to the ear, and are indeed in the style of the artists mentioned, without giving the idea it was stolen. Some of the pieces give you the impression that you’re behind a PC playing some sort of funny game like in The Future Of Zeroth. Especially the very own input of these two gentlemen, the variation and a dance beat that is non-overbearing make this a nice disc after all. A record you can play very loud, but also quiet at a lower volume while reading or relaxing. By the way Synthsyg is the second album by Carboneids. Just as the first album ...And Dark Nights, this cd can be ordered at Groove Unlimited. The production is modest and certainly not too thick, nevertheless it gets an ample sufficient mark!