MENNO VON BRUCKEN FOCK

PRÄPOSITION (NL+E)

Artiest / Band: 
SUBSONIC EXPERIENCE (2003)
SUBSONIC EXPERIENCE Präposition

Het Duitse duo Subsonic Experience, bestaande uit Bernhard Wöstheinrich (sequencers, effecten) en Thorsten Niestraht (synthesizers, orgel), was actief beginjaren negentig met elektronische muziek in de geest van de vroege Tangerine Dream en vooral Klaus Schulze. Eind 2000 kwamen de heren een weekend bij elkaar en tussen de koffiepauzes door werd het materiaal op het album Präposition grotendeels live gespeeld op relatief eenvoudige apparatuur. De mix was in handen van Ian Boddy, de mastering door niemand minder dan Eroc (Grobschnitt). Het resultaat is productioneel meer dan acceptabel, maar van het muzikale gebodene ben ik minder onder de indruk. De zeven nummers variëren in lengte van ruim zes tot tien minuten en doen erg veel aan Klaus Schulze denken uit de periode midden jaren zeventig. Alleen de toevoeging van de ritmebox in The Regained Paradise en Treasures Of The World verraadt een modernere insteek. De vrij simpele basis met daaroverheen echoënde orgel- of synthesizerklanken is zeer geschikt voor een psychedelische avond, maar voor mij is het geen puur luistergenot. Nummers als Throne In The Background, In The Shadow Of Possibilities en Masked Woman zijn meer een verzameling klanken dan dat het volgbare melodieën zijn. De laatste track Strengthening The Volatile, part 2 heeft een vroege signatuur van Tangerine Dream.

ENGLISH:

The German duo Subsonic Experience consisting of Bernhard Wöstheinrich (sequencers, effects) and Thorsten Niestraht (synth, organ) appeared in the early nineties playing music in the vein of Tangerine Dream and especially Klaus Schulze. In late 2000, both gentlemen spent a weekend together in which they used basic equipment and played mainly live, between coffee and cigarettes, to record the material on Präposition. Ian Boddy did the mixing and no-one less than Eroc (Grobschnitt) did the mastering. In terms of production, the result is more than acceptable, but from a musical point of view I'm rather less impressed. These seven tracks clock in at six to ten minutes and are strongly reminiscent of the music of Schulze in the mid-seventies. Only the addition of the rhythm box in The Regained Paradise and Treasures Of The World reveals a modern approach. The rather simple basic elements and the echo-laden organ and synthesizer sounds are very suitable for a psychedelic evening, but they do not provide pure listening pleasure, in my opinion. Tracks like Throne In The Background, In The Shadow Of Possibilities and Masked Woman consist of a collection of sounds rather than a group of discernible melodies. The final track Strengthening The Volatile, part 2 contains a reference to the early period of Tangerine Dream