MENNO VON BRUCKEN FOCK

THE KATURRAN ODYSSEY: A MUSICAL JOURNEY (NL+E)

Artiest / Band: 
JOHNSON, JEFF & BRIAN DUNNING (2004)
JEFF JOHNSON & BRIAN DUNNING - The Katurran Odyssey

Het Amerikaans-Ierse duo Jeff Johnson (toetsen, zang) en Brian Dunning (fluiten) maakte al vaker hedendaagse Keltische muziek, geïnspireerd op verhalen uit boeken. In het geval van The Katurran Odyssey is deze Keltisch getinte muziek geïnspireerd op het gelijknamige boek van Terryl Whitlatch, die op zijn beurt weer werd geïnspireerd door J.R.R. Tolkien. De sfeer van het album leunt erg zwaar op new age. De composities zijn geënt op de dierrijke fantasiewereld van Whitlatch. Op tapijtjes van zweverige toetsen mogen beurtelings fluiten, piano, viool - bespeeld door John Fitzpatrick - en cello - bespeeld door Jozef Lupták - de rustige achtergrond inkleuren. Hier en daar hoor je wat percussie, klassiek getinte achtergrondzang van Janet Chvatal en soms zelfs bas en gitaar, zoals op Following Butterflies, dat voor mij ook direct het meest aansprekende nummer is. Het geheel bevat ruim voldoende variatie, maar is toch overwegend ontspannend. De muzikanten kennen elkaar door en door getuige de vele albums die ze al met elkaar vol speelden en zongen en die kwaliteit is goed terug te horen. De heren zijn overigens al zo’n 25 jaar actief met muziek bezig. Het meest Keltische folknummer is het sluitstuk, namelijk Silent As The Sun. Alleen de viool verraadt dat het geen muziek van Enya is.

ENGLISH:

The American-Irish duo Jeff Johnson (keyboards, vocals) and Brian Dunning (various flutes) have been creating contemporary Celtic music for some time, always inspired by stories from books. In this case The Katurran Odyssey was inspired by and named after the eponymous book by Terryl Whitlatch, who in turn was influenced by J.R.R. Tolkien. The music has a Celtic feel to it with an atmosphere that is almost like new age music. Whitlatch’s fantasy world with its abundance of wildlife, is reflected in the compositions. Flutes, piano, violin, played by John Fitzpatrick, and cello, played by Jozef Lupták, take turns in filling in the tranquil background consisting of a tapestry of ethereal keys. The occasional percussion, classical sounding background vocals by Janet Chvatal and even a bass and guitar in Following Butterflies, is instantly the song which appealed most to me. This piece make it an album that is more than adequately varied, yet still relaxing. These gentlemen have been making music actively for about 25 years and the bond this has created between them makes for quality music. The most Celtic folk song is the final piece, namely Silent AsThe Sun, in which the violin is the only clue that this is not a song by Enya.