Kippenvel! Dat kreeg ik na beluistering op de koptelefoon van deze liveopnamen van Renaissance uit 1978! Opgepoetste opnamen van een cassette die zangeres Annie Haslam vond in haar archief. De kwaliteit is onwaarschijnlijk goed voor opnamen van dertig jaar oud en dit concert in Philadelphia is waarschijnlijk een van de beste die de groep ooit gaf, hoewel men sowieso een uitstekende reputatie had als liveband. Evenals Gentle Giant is Renaissance nooit echt doorgebroken naar de wereldtop al bewijzen men mijns inziens op deze plaat dat de wonderlijke combinatie van orkestrale symfo, pop- en volksmuziek een dergelijke erkenning zeker zou hebben gerechtvaardigd. Vooral toetsenist John Tout is erg goed bezig en druk met orkestraties, piano, synths en begeleidende melodieën die op andere opnamen worden gespeeld door een orkest. Ook Annie Haslam zingt de sterren van de hemel en etaleert haar enorme bereik. Ook een lust voor het oor zijn de prachtige melodieën, die voornamelijk uit de koker komen van gitarist-zanger Michael Dunford, en het karakteristieke basgeluid van Jon Camp, mede-componist van twee tracks. Vermoedelijk bespeelde Camp toen nog een Rickenbacker, daartoe geïnspireerd door Chris Squire (Yes), voordat hij over ging op de Vigier. De percussie en het drumwerk van Terence Sullivan zijn subtiel, functioneel en toch geraffineerd. Naast de bekendere werken Can You Hear Me, Carpet Of The Sun en Midas Man zijn ook prachtige uitvoeringen te horen van Things You Don’t Understand, Northern Lights en een magistrale versie van Day Of The Dreamer met vele schitterende toetsenpartijen en fenomenale zang. Wat is het toch jammer dat de groep in deze bezetting maar een handvol studioalbums heeft gemaakt! Dreams & Omens mag in geen enkele collectie van Renaissance-fans ontbreken. Als muziekliefhebbers willen horen hoe een bijzondere band klonk in de jaren zeventig zonder technische foefjes, dan is dit een uitstekend album om mee te beginnen. Zoals gezegd, ik kreeg er kippenvel van en een weemoedig en nostalgisch gevoel, want zulke muziek wordt helaas niet meer gemaakt. Daarom ben ik heel blij dat deze oude opnamen op cd zijn gezet.
De productie was in handen van tandem Dunford-Haslam en het zij herhaald, een knap stukje werk. Het artwork is van de nu vrijwel uitsluitend schilderende Annie Haslam. Bekijk haar werken eens op www.anniehaslam.com, ze zijn de moeite waard!
ENGLISH:
Renaissance is one of those bands hailing from the most creative years of progressive rock: the seventies. The band was originally formed by Keith Relf and JIm McCarty (ex-Yardbirds) with Keith's sister Jane Relf as lead singer, but the line-up changed dramatically after the first two albums, introducing Annie Haslam as the stunning new lead vocalist. The live album Dreams & Omens is a performance at The Lower Theatre in Philadelphia (1978). The line-up, probably the best of all, consisted of Michael Dunford (guitar, vocals), Jon Camp (bass, guitar, vocals), Annie Haslam (lead vocal), John Tout (keyboards) and Terry Sullivan (drums, percussion). From a cassette tape, found in her archives by singer Annie Haslam, she and Dunford did an unbelievable job with these recordings. Although the quality of the sound might not meet the standards of the present day, the album sounds fresh, honest and considering its a thirty (!) year old cassette, remarkably good. The live albums we probably all know of are the live recordings at Carnegie Hall and the Royal Albert Hall and much later the acoustic live album again recorded in Philadelphia (1985). The very nice things about this album are: its an electric album, not another acoustic one and even more important, the album is just the band, no orchestra or choir. So now we hear the band as they sounded during most of their tours, and it's a full 47 minutes from one gig! If you realize the source of this live album with virtually no possibilities for corrections or overdubs, it's really amazing how good this band was playing that night. Annie Haslam in great shape and all band members - most proliferate musicians being bassist Jon Camp and keyboard wizard John Tout - did remarkably well. Exquisite renditions of well known songs as Carpet Of The Sun, Can You Hear Me, the hit single Northern Lights and Midas Man next to some less familiar songs. First of those would be Day Of The Dreamer, although this track is also featured on the live album of the same name. Tout opens with some synthesizers and piano and the rest of the band joins in. The beautiful melodies and vocal lines are in the same vein as the songs already mentioned, but the more up-tempo interlude features Annie singing a melody that subsequently is played by Dunford's lead guitar and then by Tout's piano. The more orchestral piece that comes next, beautifully sung by Annie - and a demonstration of how high she could sing - is of sheer beauty. The song ends with the very melodic chorus, followed by another short orchestral piece. The last song is called Things I Don't Understand is taken from the album Turn Of The Cards (1974). Pop, progressive, folk and some classical influences are blended in this track. An interlude with very tasteful harmony singing is one of the highlights of this album. My suggestion would be that all members of this unique band start searching their cellars and attics for more of these recordings! Of special interest would be live recordings of the full band from 1979 or beyond, featuring songs of the albums Azure D'Or, Camera Camera and Time-Line. These are maybe not the very best albums, but live recordings of this era seem to be very rare.
The artwork of Dreams & Omens is very tasteful and stylistically easily recognized is by lead vocalist Annie Haslam, who started painting after her career with Renaissance. In conclusion this CD is a valuable addition to the Renaissance heritage and buying it means supporting the musicians instead of only the record companies.