De van honderden televisieprogramma’s en (natuur)documentaires bekende multi-instrumentalist Michael Whalen heeft de internationale bestseller van Alexander Tsiaras Conception To Birth (2003) als inpiratiebron gebruikt voor het maken van het melodieuze, maar zeer klassiek getinte new-age album From Conception To Birth: A Life Unfolds. Hij droeg dit album op aan zijn vrouw en kind. Whalen die zelf piano, gitaar, percussie, synths en de orkestraties voor zijn rekening neemt, wordt op dit album bijgestaan door vijf gastmusici. Af en toe doet de muziek mij wat aan die van Karunesh denken, maar door de genoemde klassiek aandoende orkestraties in de vorm van ‘strijkorkesten’, de grote variatie in synthgeluiden, zoals bas, harp, glockenspiel en viool, de algehele sfeer en het gebruik van onder meer fluit, hobo, cello, percussie en gitaar, is deze muziek wat minder meditatief, maar is wel heel toegankelijk en ligt prettig in het gehoor. In tien stukken neemt Whalen je mee in zijn ooggetuigenverslag dat loopt van de conceptie van eicel en zaadcel tot de geboorte van het kind. Tegen een decor van lichte percussie, strijkjes en vaak eenvoudige pianomelodieën zorgen soms de gastmusici, soms een zalige volle bassynth of symfonische orkestraties voor de nodige afwisseling om zo de spanning vast te houden. Ik kan de muziek niet steeds altijd goed plaatsen bij het stadium van de zwangerschap, waardoor het wat mij betreft ook een totaal andere inspiratiebron had kunnen hebben. Het geheel loopt echter soepel in elkaar over en is loepzuiver geproduceerd.
ENGLISH:
Of the hundreds of television programmes and (nature) documentaries for which multi-instrumentalist Michael Whalen is known, the inspiration for this melodious, classically tinged, new age album From Conception To Birth: A Life Unfolds is an observation of his wife and two children, inspired by Alexander Tsiaras' international bestseller of 2003. Whalen, who plays piano, guitar, percussion and synths plus orchestrations, is assisted by a quintet of musicians. Now and then the music reminds me of Karunesh. Yet despite incorporating classical players in 'string orchestra' style, varied synth sounds of bass, harpsichord, glockenspiel and violin and employing atmospheric elements, such as flute, oboe, cello, percussion and guitar, it's still no less meditative; and it's certainly very approachable and pleasant to listen to. In ten pieces, Whalen takes the listener on an eyewitness, musical account of the birth of a child beginning with the fusion of sperm and egg. Against a background of light percussion, the strings and simple piano melodies, a deliciously full sounding bass synth, and the symphony orchestra interweave a nice, varied balance with the right tenor of tension. I can't always relate the music to the portrayed stages of pregnancy, but I found that it evoked various inspirations. The music, with its diversity of instrumentation, works very well together, and it is flawlessly produced.