MENNO VON BRUCKEN FOCK

BRITISH TOUR '76 (NL+E)

Artiest / Band: 
RENAISSANCE (2006)
RENAISSANCE British Tour ‘76

Het zal de lezers van deze website niet ontgaan zijn, dat ik een fan van Renaissance ben, hoewel ik de band nooit live aan het werk heb gezien. Ik was dan ook zeer aangenaam verrast dat dit concert na dertig jaar toch op cd is gezet met als titel British Tour '76. Het geluid oppoetsen, zoals vandaag de dag veel gebeurt, kon toen technisch nog niet, dus wat je hoort is daadwerkelijk het concert dat de band daar neerzette en dat is zonder ‘in-ears’ en ongetwijfeld met een minder uitgebreid mengpaneel, zeer indrukwekkend. De setlist, waaronder Scheherazade (1975) en Ashes Are Burning (1973), is een wat uitgeklede versie van de dubbelaar Live At Carnegie Hall (1976). De geluidskwaliteit is ruimschoots voldoende en eigenlijk gewoon goed. In de mix is de akoestische gitaar van Michael Dunford iets prominenter aanwezig en omdat dit concert is opgenomen met alleen de band is de rol van met name toetsenist John Tout bijzonder belangrijk. Hij moet veel geluiden produceren die anders door een orkest zouden zijn gedaan. Vooral Touts pianospel in onder meer Prologue, bezorgt me kippenvel van schier genot terwijl het gebruik van al die verschillende klanken in Scheherazade en Ashes Are Burning verbluffend is. Dat het Chris Squire-achtige basspel van Jon Camp fabelachtig is, wisten allen die bekend zijn met het werk van Renaissance al lang, evenals het vlekkeloze drumwerk van Terence Sullivan. Die laatste heeft overigens onder de naam Renaissant recentelijk een album uitgebracht. Uiteraard wordt de band gedragen door de kristalheldere stem van Annie Haslam dat het unieke en baanbrekende werk van dit gezelschap benadrukt. De hoge noten die ze zingt zijn zeer zuiver. Niet alle details klinken in de samenhang vlekkeloos, maar dat is dan ook de enige kanttekening die ik kan maken en wellicht de wat minder positieve sfeer. Wat nog ontbrak is een goed concert van bijna tachtig minuten van Renaissance zonder orkest. Ook na dertig jaar is British Tour '76 een zeer welkome aanvulling op de discografie van de band; een absolute aanrader.

ENGLISH:

Although I’ve never had the pleasure to see Renaissance live on stage, the readers of this website know that I may be considered to be a fan of that band. Therefore it was a tremendously pleasant surprise to find out that MLP released this 30-year old concert on CD. The overdubbing and arranging of live concerts in the studio, which has become a general rule of thumbs these days, was almost impossible back in 1976. So, what you hear is how the band actually performed and in this case, that’s absolutely impressive: without in-ears and no doubt with a less expensive and sophisticated mixer. The tracklist, featuring Scheherazade and Ashes Are Burning is a somewhat slimmer version of the Live At The Carnegie Hall Concert concert. The sound quality is more than fair and considering the technical limitations actually quite good. It seems to me that in the final mix the acoustic guitar of MIchael Dunford is a little more predominant, but because this concert has been recorded without the orchestra, teh role of keyboardist John Tout probably was the most important one. He had to reproduce a lot of sounds people knew as coming from an orchestra. Especially his piano playing amongst others in Prologue sent shivers down my spine of sheer joy, while all those different sounds he uses in Scheherazade as well as in Ashes Are Burning are really stunning. All of those who are familiar with ‘mark II Renaissance’ already knew that Jon Camp, playing like Chris Squire (Yes) is a fabulous bass player, and also that Terence Sullivan does a perfect job. By The way, the latter recently put a record out under the name Renaissant, which I will review shortly as well. The crystal clear voice of Annie Haslam carries the band and emphasizes the unique and groundbreaking character of this group. The high notes in, amongst others, Ashes are astoundingly pure. And although the harmonies by Camp and Dunford are not impeccable in every detail, that is about the only comment in a less positive sense. The missing link from Renaissance without an orchestra was a good concert lasting almost eighty minutes. Even after thirty years, this release is a welcome addition to one’s collection. This British Tour '76 is an absolute must have!