De Australiër Peter Johnson heeft naast zijn hobby als zendamateur - met een aardige verzameling elektronische en symfonische muziek - nog een passie: het werken met computers en synthesizers. Anno 2005 is de synthesizer zo volgepropt met computersoftware dat Johnson zijn kans schoon zag om de ideeën van de afgelopen twintig jaar via het Korg Triton workstation op te nemen en ze zo publiekelijk toegankelijk te maken. Het resultaat is The Big Wake, tien instrumentale prettig in het gehoor liggende nummers inclusief een bonustrack die niet beschikbaar op de cd-r. De totaale speelduur bedraagt zo rond de 56 minuten. Zoals te verwachten bij een dergelijk ‘homemade product’ is de productie wat iel en is het album erg zacht opgenomen. Met de nodige variaties tussen de diverse tracks ligt het zwaartepunt bij de melodieuze, elektronische muziek (EM). De composities hebben een kop, een staart en duidelijke melodieën die alle erg aangenaam klinken. Er is sprake van duidelijke klassieke invloeden, zoals in Mapping Out, Big Events, The Influence en Journey, een van mijn favoriete tracks. Daarop gebruikt Johnson vooral strijkerssamples en soms orkestrale blazers. Voor mijn gevoel ligt er echter ook heel vaak een link naar de grote namen in de de symfonische rock, zoals Kansas en Genesis die Peter Johnson hebben geïnspireerd tot een soort van EM-bewerking van dit type muziek. Dat is onder meer terug te horen in Moving, dat een snerpende synthklank bevat. Ook Tangerine Dream klinkt hier en daar door in zijn muziek. In Three Moods hoor je zowaar samples van een akoestische gitaar! Ondanks de rustige melodie krijgt dat een heel apart effect door het zachte, bijna flamenco-achtige ritme erachter. De finale is het lange titelnummer, een gedragen langzaam en rustig stuk met als voornaamste karakteristiek de hoofdrol voor een cello-sample. The Big Wake is een zeer verdienstelijk album waarin toch een paar nieuwe ideeën zijn verweven.
ENGLISH:
The Australian musician Peter Johnson has, apart from his hobby as an amateur radio buff with a considerable collection of electronic and progressive music, another passion: working with computers and synthesizers. By 2005, synthesizers are so stuffed full of computer software that Johnson saw the perfect chance to realize his ideas from the last twenty years via the Korg Triton Workstation, get them recorded and offer them to a wider public. The result is The BIg Wake containing ten tracks of pleasant instrumental music with a total length of about 56 minutes including a bonus track which is not available on cd-r. As one might expected with a home-made product, the production is a bit thin and recording levels are rather soft. There is the necessary variation between the tracks and the balance certainly lies in the region of melodic electronic music (EM); compositions with a beginning and an end and definite melodies which are all pleasing the ears. Also there are obvious classical influences, such as in Mapping Out, Big Events, The Influence and one of my favourite tracks Journey, with the use of string samples and occasional orchestral brass sounds. For my feeling there are regular links to the giants of progressive rock like Kansas and Genesis, just to name a few, who have inspired Johnson to a sort of EM-version of that sort of music. This is audible in Moving for instance, which has a biting synth sound. Also teh musical style of Tangerine Dream is recognizable from time to time. In Three Moods samples can be heard of an acoustic guitar that, in contrast to the flowing melody, give a very unusual effect due to the soft, almost flamenco-style rhythm underneath. Finale is the long title track, slow and peaceful, characterised primarily by a leading role for a cello sample.