MENNO VON BRUCKEN FOCK

VIRUS DIVINE (NL+E)

Artiest / Band: 
LITTLE KING (2004)
LITTLE KING Virus Divine

De grote man achter het Amerikaanse trio Little King is gitarist-zanger Ryan Rosoff. HIj heeft zijn wortels in de rockmuziek en is al een decennium lang bezig met het maken van muziek. Virus Divine is de derde schijf van het gezelschap dat met drummer Wes Kahalekulu en bassist Shannon Brady het trio completeert. De eindmix was in handen van niemand minder dan Terry Brown (Rush), maar Rosoff produceerde de plaat zelf. De in totaal acht nummers zijn goed voor slechts 36 minuten rockmuziek. Het enige progressieve element bestaat uit het feit dat de muziek bij vlagen erg veel lijkt op die van Rush, zowel qua instrumentatie als qua stijl en tempowisselingen. Verder hoor je invloeden van U2, Nickelback en de heel licht psychedelische stroming uit de Merseybeat van de jaren zestig. Wellicht hoor je hier en daar ook wat verwijzingen naar Porcupine Tree, bijvoorbeeld in de titeltrack. Op zich is dat een interessante combinatie van muziekstijlen en ook de instrumenten worden met vakmanschap en enthousiasme bespeeld. De zang van Rosoff is wat vlak, heeft bepaald geen groot bereik en is zo nu en dan wat schreeuwerig. Verder ligt het geluid van de snaredrum me niet. Voor liefhebbers van Rush uit de beginjaren zeventig is Virus Divine zeker het proberen waard.

ENGLISH:

Litle KIng is an American trio that released Virus Divine, an album mixed by Terry Brown, so most of our readers will think this music must have similarities with the sound of Rush in the seventies and they are right. Although the voice of singer Ryan Rosoff has not much in common with the high-pitched vocals of Geddy Lee, still the music sounds a lot like Rush. Listen for instance to Narcissus And Echo and the title track. Fascinating point is that Rosoff has evidently been influenced by the psychedelic music  from the late sixties and also by early U2. Another point of interest is that these three musicians have the opportunity to use lots of their talents and incorporate many breaks and subtle technical stuff into the different tracks. On the other hand this kind of music can hardly be categorized as progressive. Although I like the fact that Rosoff throws in frequent use of the acoustic guitar or at least not the heavy, distorted riffs, I’m not impressed by his vocals and I don’t particularly like the sounds of the snaredrum. The tunes are catchy and a little more popular than Rush used to be.