PATHFINDER

EARLY CROSS (2013)
EARLY CROSS

Melancholieke progmetal wordt ook buiten Europa gecomponeerd en gespeeld. Het Japanse kwartet Early Cross levert hiervan het bewijs met zijn debuutalbum Pathfinder. Multi-instrumentalist Hiroaki Kato (zes- en twaalfsnarige gitaar, bouzouki, piano, Mellotron, orgel) is verantwoordelijk voor de zeven composities op dit album die tezamen goed zijn voor ruim drie kwartier muziek. De teksten zijn deels het werk van zangeres Natasha Vaichuk. Het kwartet wordt gecompleteerd door de heren Yugo Maeda op bas en Yushi Soutome op drums. Dubbele basdrums komen niet veel voor en de wat zwaardere delen worden geregeld afgewisseld door rustige, melancholieke stukjes. Zoals te verwachten van Japanners is de instrumentbeheersing uitermate goed, hoewel de bandleden nadrukkelijk in dienst van de composities spelen en niet uit zijn op het overdreven etaleren van hun techniek. Niet voor niets koos de band ervoor om de mastering in Noorwegen te laten doen door Chris Sansom, de man die mede verantwoordelijk is voor het eindresultaat van diverse Anathema-albums. De invloeden van doommetal gestoeld op het vroege werk van Black Sabbath, zijn goed te herkennen al gaat een track als Hymn To The Fallen qua sfeer erg richting Anathema, van welke band deze muziek sowieso wel wat weg heeft. In tegenstelling tot zangeressen in het gothicmetal- of female fronted metalgenre is de stem van Viachuk wat iel, haast te rustig en zeker niet overheersend aanwezig. Het geheel komt soms wat dreinerig over, mede door het vaak overstuurde geluid in de gitaarmuren van Kato gecombineerd met de vlakke zang, maar de variatie binnen en tussen de songs is te groot om dat echt als een punt van kritiek te beschouwen. Vooral in de epic The Pilgrimage zijn de instrumentale passages zeer sfeervol, pakkend en van een hoog niveau.

Pathfinder is een aanwinst voor de internationale progmetalscene, maar een baanbrekend album is het nog niet. De potentie om hoger te reiken is echter zeker aanwezig.