MENNO VON BRUCKEN FOCK

OMNI (NL+E)

Artiest / Band: 
OMNI (2003)
OMNI Omni

Het Poolse trio Omni, bestaande uit Marcelli Latoszek (synthesizers), Rafat Btaijejewski (cello, synthesizers) en Gerard Sawicki (effecten), maakt melodieuze elektronische muziek (EM) beïnvloed door Kraftwerk, maar zeker ook door onder anderen Tangerine Dream, Schulze & Bloss en wellicht Tim Blake. De eerste vijf tracks zijn al in 1985 opgenomen, de laatste twee, goed voor meer dan de helft van de muziek op dit album, in 2002 en 2003. Hoewel het nummer Omnia Vincit Aqua geïnspireerd is door een pianosonate van Beethoven, zijn de overige zes stukken gecomponeerd door Latoszek en Btaijejewski. Een deel van het enigszins klassiek getinte Omni-Vide Infra-Vide Supra-Omni had zo maar van een album van Wavestar afkomstig kunnen zijn. Vanwege de genoemde invloeden spreekt dit schijfje mij erg aan, ondanks de ietwat doffe productie van het eerste deel van het album en de soms wat frivole deuntjes. De sequencers doen me denken aan de synthipop uit de jaren tachtig maar ze zijn fluweelzacht, zoals in Gazebo’s I Like Chopin bijvoorbeeld. Het gelijknamige album bevat gedragen stukken, mooie melodielijnen, subtiel cellospel en soms meeslepende percussie die van dit gevarieerde ruim drie kwartier klokkende album, een heel aangename verrassing maken. Hopelijk komt er nog meer muziek uit Polen van deze kwaliteit, maar voor zover mij bekend is dit album het enige wapenfeit van Omni tot dusver.

ENGLISH:

The Polish trio Omni, consisting of Marceli Latoszek (synthesizers), Rafat Btaijejewski (cello, Synthesizers) and Gerard Sawicki (effects), make melodic electronic music (EM) influenced by Kraftwerk and especially by Tangerine Dream, Schulze & Bloss and maybe by Tim Blake. The first five tracks were recorded in 1985, the last two - which provide more than half of all the music on this album - in 2002 and 2003. Although the track Omnia Vincit Aqua was inspired by a piano sonata by Beethoven, the other six tracks were composed by the first two above-mentioned gentlemen. Part of the somewhat classically orientated Omni-Vide-Infra-Vide-Supra-Omni could have been performed by Wavestar. Because of the influences mentioned earlier, I like this album a lot in spite of the slightly muffled production of the first part of the record and the perhaps somewhat frivolous tunes in some of the tracks. The sequencers remind me of synth-pop from the eighties, but they are soft as velvet as in I Like Chopin by Gazebo for example. Majestic pieces, beautiful melodies, subtle cello-playing and sometimes catchy percussion make this a varied album and. Omni truky is a very pleasant surprise that lasts over 45 minutes. Hopefully, there will be more music coming from Poland with this fine level of musical standard, but unfortunately, as far as I know, this is the only album by Omni.