Michel Huygen, de Spaanse routinier op het gebied van elektronische muziek (EM) onder de naam Neuronium, heeft ontdekt dat 5.1 een uitermate geschikte wijze is om zijn toch meestal erg atmosferische en ruimtelijke muziek te presenteren. Op deze dvd-r staan vier stukken die zijn verluchtigd met deels abstracte beelden en beelden deels gebaseerd op schilderwerken van Tomás C. Gilsanz. Vooral de ijle klanken in Kevlar Ways - met ruim twaalf minuten prachtige sfeerklanken - komen prachtig tot hun recht, maar ik moet stellen dat de bijbehorende beelden mijns inziens niet veel toevoegen. De schilderijen zijn weliswaar aardig, maar al dat kantelen en wentelen van die beelden maken je eerder draaierig dan ontspannen. Het alternatief zou de zoveelste ruimtereis kunnen zijn en anders moet je een uur lang staren naar een musicus in zwoel licht die wat aan knoppen draait en af en toe een toetsenbord beroert, dus dat is ook geen spannende keuze. De computeranimaties op basis van schilderwerk zullen in de toekomst vast nog mooier en spectaculairder worden, maar dat is nog even afwachten. De opening Torre Agbar is evenals Kevlar Ways afkomstig van het album Azizi (2002). Het nummer schildert een documentaire over de ruimte met orgelklanken, orkestraties en dat typische Huygen-geluid met de synth dat wat weg heeft van een mezzo-sopraanstem. Het is een mooi en sterk stuk van ruim vijf minuten. Ook het derde stuk Hypercaldea is een zwoel en kosmisch stuk met prachtige klankkleuren en toegankelijke, slepende melodieën. Geen dreunende sequencers of felle ritmeboxen, gewoon lekker wegzweven en daarbij heb je dus eigenlijk de genoemde beelden niet nodig. Overigens gaat het tweede deel van deze tien minuten durende track met het klokkengelui iets meer richting general melodic. Ik denk zeker dat Jean Michel Jarre gelijk heeft met zijn stelling dat Dolby Surround de nieuwe standaard voor EM zou moeten zijn. De gitarist Santi Pica verrijkt het laatste nummer Alienikon met zijn slepende soli. Het nummer duurt ruim 21 minuten en is afkomstig van de gelijknamige cd. Voor een dvd is vijftig minuten niet bijster lang, maar desondanks valt er genoeg te genieten, vooral van het fraaie geluid.
ENGLISH:
The Spanish expert of electronic music (EM) Michel Huygen, has discerned that 5.1 is an uncommonly appropriate way to present his usually very atmospherical and spatial music. The DVD Neuroworld Volume 1contains four pieces of music, partly Illuminated by abstract images and partly by images based on the paintings of Tomás C. Gilsanz. Especially the thin sounds on the second track Kevlar Ways - over twelve minutes of magnificent atmospheric sounds - splendidly show to full advantage, but in my opinion the matching images do not really have much to add. True, the paintings are nice, but all this turning and rotating of the images rather make you feel giddy than relaxed. An alternative would be the umpteenth space trip or you stare at a person who twists some handles and who touches a keyboard now and then for an hour in the sultry light, yet that also isn’t an option. The computer animations based on paintings for instance will certainly be more beautiful and spectacular in the future: so wait and see. The opening Torre Agbar, just as Kevlar Ways originally released on the album Azizi (2002), paints a documentary film on space, with organ sound, orchestrations and the typical Huygen-sound with the synth that somewhat resembles a mezzo-soprano voice. It’s a beautiful and strong peace lasting over five minutes. The third track Hypercaldea is also is a sultry cosmic peace with splendid sound colors and accessible slurring melodies. No droning sequencers of sharp rhythm boxes, you can simply float away nicely and for that you really do not need images. The second part of this ten-minute long track, with the bell ringing, leans towards general melodic a bit. I am sure Jean-Michel Jarre is right in his conviction that Dolby Surround should be the new standard for EM. With his slurring solos, guitar-player Santi Pica enriches the last track Alienikon - well over 21 minutes - of the CD of the same name. For a DVD this release is not particularly long, but nevertheless it surely is an enjoyment of over fifty minutes of an especially fine sound.