Veel werken van de Duitse elektronische muziekpionier Klaus Schulze (Tangerine Dream, Ashra Tempel, Go) zijn inmiddels op cd verschenen, maar een aantal was slecht of niet langer verkrijgbaar. Door zijn contract met het SPV-label zijn de eerste vier albums inmiddels heruitgebracht in een luxe verpakking met een apart boekje en met niet te versmaden bonusmateriaal! Mirage (1977) is het achtste album van Schulze met als extra het ruim negentien minuten durende In Cosa Crede Chi Non Crede, dat nog niet eerder op cd verscheen. Deze cd is ultiem genieten van zweverige klanktapijten, zwoele en langzame synthesizergeluiden en lichtvoetige, heldere sequences met hier en daar wat donkere bastonen. Uitermate geschikt om ’s avonds of ’s nachts bij weg te dromen en de eigen fantasie de vrije loop te laten. De bonustrack opent met orgelklanken en laat duidelijk horen dat Schulze naast zijn kennis van elektronica ook wel degelijk weet hoe hij toetseninstrumenten moet bespelen. Een simpele sequence en een melodieuze synth worden toegevoegd en later verrijkt met meer geluiden en sequences. Het dubbelalbum X (1978) - zijn tiende soloalbum - is min of meer in dezelfde stijl opgenomen, maar neigt ook naar de stijl van Tangerine Dream uit die periode. De muziek is vaak iets onrustiger met meer effecten, stemgeluiden en Harald Grosskopf op drums en percussie. Terwijl Wolfgang Tiepold op Heinrich von Kleist als cellist te horen is, dirigeert diezelfde Tiepold het Vlaams Jeugdorkest in Oostende tijdens de liveversie van Ludwig II, de bonustrack van dit album. Dit stuk duurt ruim 21 minuten. In tegenstelling tot de eerder uitgebrachte versie op cd bevat deze uitgave de authentieke opnamen, zoals die ook op vinyl verschenen zijn. Dreams (1986) is het 21ste album en heeft een klassieke inslag. Luister maar eens naar A Classical Move en Dreams. Het album heeft ook wat jazzy trekjes in Five To Four mede door het pianospel van Andreas Grosser en zelfs symfo in Flexible. De ruim 23 minuten durende bonustrack Constellation Andromeda is een uitgewerkte versie van een track die als promo werd gepresenteerd door de firma Alesis in 2004, een echte Schulze-demonstratie van deze beroemde synthesizer! Het vierde album Le Moulin De Daudet (1994) is een soundtrack met maar liefst 21 korte, soms donkere of atmosferische, maar vaak ook melodieuze of sterk klassiek getinte stukjes. Typische filmmuziek die je niet kunt vergelijken met zijn overige werk, maar toch de moeite waard is. Als extra dit keer het bijna zestien minuten durende Ion Perspective ook een promo voor Alesis, gepresenteerd op de Franktfurter Music Fare in 2004. Een prachtig, ritmisch stuk met schitterende samples van fluiten, orgel, trompet, koor en ga zo maar door: een ware demonstratie!