MENNO VON BRUCKEN FOCK

LIVE IN STOCKHOLM ‘75 (NL+E)

Artiest / Band: 
GENTLE GIANT (2009)
GENTLE GIANT Live In Stockholm ‘75

Gentle Giant is een van die roemruchte subtopbands die ondanks een aantal onnavolgbaar briljante albums niet iedereen wist aan te spreken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Frank Zappa, Renaissance en Gryphon. Live In Stockholm '75 is opgenomen tijdens een periode waarin de band veelvuldig op tournee was. Het concert werd destijds opgenomen door de Zweedse radio. De geluidskwaliteit is daarom alleszins acceptabel, zeker gelet op het jaartal waaruit de opnames stammen. Het concert van krap een uur bevat geen schokkende verrassingen. De tracklist bestaat uit Cogs In Cogs, Proclamation, The Runaway/Experience, So Sincere, Plain Truth, Free Hand en Just The Same. De heren hadden er in Zweden kennelijk zin in, want er wordt vrolijk en goed gemusiceerd en vooral goed gezongen. De meerstemmige zang is indrukwekkend, hoewel een enkele keer niet helemaal loepzuiver en er wordt weer een fors arsenaal aan instrumenten gebruikt. Sommigen zullen deze cd overbodig vinden, omdat er al verschillende concerten uit deze periode zijn uitgebracht. Dat waren echter voor een groot deel opgepoetste bootlegs. Voor mij persoonlijk, als grote bewonderaar van dit gezelschap, is Live In Stockholm een welkome aanvulling, zeker gezien de relatief goede kwaliteit. De mooie digipackuitvoering met 'liner notes' van drummer John P. Weathers draagt daartoe zeker bij. De moeilijke overgangen, de zanglijnen, de tegendraadse instrumentatie en de jazzy arrangementen zijn naast de duidelijke rockachtergrond nog immer uniek; gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Het basspel van Ray Shulman is verbazingwekkend en de capriolen op allerhande toetsen van Kerry Minnear, die daarnaast ook onder meer cello speelt, zijn van grote klasse. In So Sincere hoor je bovendien een meeslepende demonstratie van allerhande percussie.

Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende album waarop Martin Smith en de ouder broer van Derek en Ray, Phil Shulman nog meespelen. Van deze kwaliteit mogen er van mij gerust meer concerten worden uitgebracht, al zouden er dan ook wat andere nummers op moeten staan. Hopelijk zal het toeren en het mogelijk nieuwe album van de heren Kerry Minnear en Gary Green voor een complete revival zorgen.

ENGLISH:

Everyone who considers itself to be a prog lover must know Gentle Giant (GG), so I guess it’s fair to say this band really doesn’t need an introduction. The heritage of the Ray and Phil Shulman, Kerry Minnear, Gary Green and John P. Weathers is of such a great importance to the whole genre. There are still loads of musicians inspired by their music and lots of people trying to keep their music alive. One of the ways to do this is by releasing live albums such as Live In Stockholm '75, recorded for the Swedish Radio. Another way of doing that is for the band to reunite. Due the pushing of die hard fans like Dan Bornemark, there was one day GORGG, a group of fans organizing a yearly convention as a tribute to one of the most original bands in prog history. GORGG is very much alive and actively promoting GG-music worldwide. In my opinion it’s reasonable to assume that this brought together Gary Green and Kerry Minnear, because these conventions might well influenced these musicians to decide to form a new band to play Gentle Giant music at its best and possibly create original music as well. This band, also featuring former GG-drummer Malcolm Mortimor is called Three Friends. For this show on November 12, 1975 in Club Karen at the Stockholm University, the band was in excellent form. Especially Gary Green played his fingers blue and as usual the bass playing of Ray Shulman was simply awesome, one of the best ever! In So Sincere some strings by Ray Shulman and Minnear and a percussion ‘madness’ involving the whole band. In Plain Truth we can hear an echoing violin solo. The sound quality is very good and therefore this live album is well worth buying and a must for every GG-fan. The songs performed on this show were from the albums Acquiring The Taste (1971), Free Hand (1975), The Power And The Glory (1974) and In A Glass House (1973). The only disadvantage could be that all the tracks on this album were performed on many other live albums as well. Still all hose difficult rhythm patterns, close harmony singing and the many complicated song structures cannot be heard enough, if you ask me. There are also some iInteresting liner notes by John Weathers and the package, a nice digipack, contribute to make Live In Stockholm '75 worth while!