MENNO VON BRUCKEN FOCK

HUNTING FOR SIGNIFICANCE (NL+E)

Artiest / Band: 
ILLUMION (2009)
ILLUMION Hunting For Significance

Crisistijd? Niet als het om nieuwe namen in prog gerelateerde muziek gaat, want we kunnen de laatste tijd heel wat nieuwe namen verwelkomen. Illumion is het geesteskind van afgestudeerd conservatoriumgitariste Eveline van Kampen. Aanvankelijk speelde men eigen composities en covers van vooral Pain Of Salvation. Interessant is dat men bij de inspiratiebronnen namen als Gong, Kate Bush, Loreena McKennitt, Pain Of Salvation, Rush en Nightwish noemt. Van Kampen werkte eerder met twee leden van S.O.T.E., namelijk bassist-toetsenist en producer Peter Boer en drummer Emile Boellaard. Als toetsenist werd Eveline Simons gevraagd als opvolger van John de Bruijn, maar zij is op haar beurt inmiddels vervangen door Annemieke de Boer. De stem op Hunting For Significance behoort toe aan een andere laureaat van hetzelfde conservatorium, namelijk Esther Ladiges. Zij zong reeds eerder bij onder meer Ayreon en IxionDat haar voorliefde bij de jazzmuziek ligt, is onmiskenbaar op dit album dat bijna een uur duurt. Zij is geen powerzangeres, maar legt wel veel techniek en gevoel aan de dag. Vaak is de muziek gelaagd opgenomen wat het bombastische karakter versterkt. De elf composities gaan een stuk verder dan het wat simpele couplet-refrein-couplet. De vele tempo- en sfeerwisselingen, de arrangementen en Ladiges' manier van zingen maken een aantal luisterbeurten noodzakelijk om deze ingenieus in elkaar zittende nummers te kunnen doorgronden. Vergelijkingen met andere bands zijn ook niet zo eenvoudig, maar een steviger versie van Magenta, een jazzy klinkende Stream Of Passion met vleugjes The Flower Kings en Pain Of Salvation zou de lading wel eens aardig kunnen dekken. Daarnaast kunnen luisteraars inderdaad fragmentjes herkennen van de namen die als favorieten zijn genoemd. Eveline van Kamen bespeelt naast gitaar ook de erhu, een tweesnarig Chinees instrument. Ondanks haar niet geringe kwaliteiten stelt zij zich bescheiden op, want met name Boer en de beide toetsenisten krijgen veelvuldig de gelegenheid hun instrumentale vaardigheden te tonen. De drumpartijen, lastig vanwege de steeds wisselende tempi en maatsoorten, worden feilloos gespeeld door Boellaard. De teksten van de nummers zijn geïnspireerd op de boeken die Van kampen leest van schrijvers als Edgar Allen Poe, Oscar Wilde en Charles Dickens. De titel van het album is veelzeggend want dit 'verlichte gezelschap' maakt jacht op erkenning en lijkt daar mijns inziens aardig in te slagen al is deze wat minder rechttoe-rechtaanmuziek waarschijnlijk meer weggelegd voor een trouwe, toegewijde schare fans dan voor een groot publiek. Hunting For Significance bevat weliswaar geen nieuwe muzikale stijl, maar zeker wel een andere en originele nuance benadering van de female fronted progressive rock.

ENGLISH:

Ilumion, a new Dutch outfit, started out as a band founded by conservatory laureate Eveline van Kampen (guitar), playing both original compositions as well as covers of Pain Of Salvation and Fates Warning. She worked with two members of the Dutch progressive fusion band S.O.T.E. namely Peter H. Boer (bass, keyboards) and Emile Boellaard (drums, percussion). Boer also took care of the production of Hunting For Significance,  Illumion’s debut album. As keyboardist at first John de Bruijn got enlisted, but later on his duties were taken over by Eveline Simons. In the current line-up, however, Annemieke de Boer is the keyboardist. Inspired by artists like Pain Of Salvation but also Gong, Kate Bush, Loreena McKennitt, Marillion with Fish, Rush and Nightwish, Eveline came up with eleven original compositions, bringing together influences of gothic rock, prog, classical music and jazz with superb musicianship. All tracks have a lot more to offer than the simple verse-chorus– verse format. The album contains many changes in style, atmosphere, rhythm patterns and arrangements providing the listener with a constant tension, a curious feeling of what on earth will be coming next and this makes this album extremely interesting. The vocalist on this CD is another laureate of the same conservatory in Alkmaar, the Netherlands where Van Kampen graduated, namely Esther Ladiges, who lent her voice to artists like Ayreon, Entropy and Ixion. She’s a graduate in jazz vocals and brings her own style in to Van Kampen’s music. She's is not the usual gothic powerhouse kind of singer, but she uses her technique and emotion in her versatile voice surprisingly well, although I must admit I would have loved to hear this music with a singer like Floor Jansen (ex-After Forever, Nightwish). Ladiges often puts in several layers of her vocal, adding to the bombastic character of this kind of music. Van Kampen plays a few solos, but allows both keyboards as well as bass and drums to excel as well. The rhythm section of S.O.T.E. does an outstanding job and the variations in sound of both keyboards and guitars is simply amazing. If you listen carefully, you can hear all influences mentioned on Illumion’s website. The overall style could perhaps be best described as a jazzy version of Stream Of Passion, a slightly more heavy version of Magenta with touches of both The Flower Kings and Pain Of Salvation. The lyrics are written by Van Kampen inspired by authors like Edgar Allen Poe, Oscar Wilde and Charles Dickens. Although I had a hard time finding the instrument, Van Kampen plays the erhu too, a two string instrument from China with a sound like a kind of violin. The contrasts between jazzy and heavy, complex and melodic, slightly aggressive and more mellow are blended just fine on this album. Illumion is a listening sensation for lovers of more complex but still accessible music, yet references to bands like Aesma Daeva and Stream Of Passion are never that far away. The title of this album has a meaning too: this illuminated group of musicians is indeed hunting to be significant for as many fans as possible and I think with a bit of luck and good promotion they could succeed achieving their goals. A welcome addition to the genre of ‘female fronted metal’ but a truly original one. Well done, Eveline!