Stephan Kaske, die ooit als progressief muzikant is begonnen, is als Mythos al jaren actief in de wereld van de elektronische muziek. De afgelopen jaren verschenen verschillende uitstekende albums van zijn hand. Gallery Concerts, het eerste livealbum in twintig jaar, doet daar niet voor onder. Het betreft hier een concertregistratie van krap 53 minuten; de mastering was in handen van Bernd Scholl. De vijf tracks opgenomen met hardwaresynths, fluiten, vocoder en een elektronische doedelzak zijn een genot voor het oor. Kristalhelder qua productie en bomvol met effecten en rondvliegende geluiden. De eerste track met een vrolijke sequence bevat veel stereo-surround effecten en percussie. Halverwege verandert de sequence, komt er iets van een lichtvoetig dansritme in en gebruikt Kaske de vocoder. De track eindigt in dezelfde stijl als hij begon. Track 2 heeft ook zo'n pakkende midtempobasis waaraan Kaske langzaam percussie, effecten en basgeluiden toevoegt. Het basisthema verandert hier en daar van toonhoogte. Halverwege zit een passage die qua achtergrondsfeer meer in het verlengde ligt van Tangerine Dream ten tijde van White Eagle (1982). Zoals te verwachten is in een nummer dat Improvifluteecho heet, bevat het veel echoënde (dwars)fluit, elementen van Jean Michel Jarre, een mooie wat langzamere sequence en talrijke ruimtelijke effecten. In de vierde track hoor je een lekker swingende basissequence waarbij Kaske wederom de vocoder gebruikt. De muziek doet soms zelfs iets aan die van de Ozric Tentacles denken. Het gebruik van de elektronische doedelzak, die op mij echter meer als een grappig orgelgeluid over komt, wordt ingezet ter afwisseling van de vocoder, maar de basis van dit nummer blijft dezelfde. De afsluiter Sequenstrumpetexstasy bevat moddervette synthgeluiden als basis, terwijl Kaske soleert met een geluid dat inderdaad sterk aan een trompet doet denken. Vervolgens, na tal van space-achtige klanken, hoor je een sequence in het middengebied met ruimtelijk akkoorden en riedeltjes die van de ene kant naar de andere vliegen, waarna dit nummer zich weer ontwikkeld naar het begingeluid.
Stephan Kaske kan als een van de pioniers van de melodieuze, elektronische muziek worden beschouwd en gezien zijn achtergrond, is dit album het meer dan waard om gehoord te worden.