MENNO VON BRUCKEN FOCK

COMPUTER EXPERIMENTS, VOLUME 1 (1986), heruitgave (NL+E)

Artiest / Band: 
SYNERGY (2015)
SYNERGY Computer Experiments Volume one

Oorspronkelijk kon men Computer Experiments uitsluitend krijgen bij aankoop van de lp Audion. Met een formulier kon je een exemplaar van de gelimiteerde oplage van dit album aanschaffen. Later werd het album als reguliere lp en cd uitgebracht. Computer Experiments is een buitenbeentje tussen de albums van Larry Fast alias Synergy omdat het in feite geen oorspronkelijke Synergy-composities zijn, maar composities geschreven door het computerprogramma Pink Tunes, een ontwerp van John Simonton. Het enige wat Larry Fast heeft gedaan, is de kaders definiëren en de resultaten van het door het programma zelf geschreven werk te laten vertolken door zijn keyboards. Niet alleen om die reden vind ik dit het minste Synergy-album. Ook muzikaal is er sprake van een amper herkenbare stijl. Geen sequencers of melodieën, maar alleen een verzameling dreigende klanken. De drie lange tracks, samen goed voor drie kwartier elektronische muziek, zijn beter geschikt bij een diepzeedocumentaire dan als luisterobject. Wel uniek natuurlijk zo’n experiment, maar muzikaal gezien volkomen onbelangrijk. Evenals bij de andere heruitgaven is het artwork sober en is er verder geen bonus toegevoegd. Ook op de website van Synergy is verder geen informatie te vinden. Een aardig album voor verzamelaars van het werk van Synergy, maar niet meer dan dat tenzij je van donkere, zweverige muziek houdt!

ENGLISH:

Previously the only way to obtain Computer Experiments was by buying the Audion LP. Computer Experiments could then be obtained by sending in a request form. Currently the album is available as a regular LP and as a CD. When considering the other albums by Larry Fast alias Synergy, this one is a bit of a misfit because mister Fast hasn’t actually composed the tracks. A computer program called Pink Tunes, created by John Simonton, generated the actual compositions. Fast only defined the compositions’ parameters and then let his keyboards express the computer compositions. Because of this, and because it is difficult to recognize any musical style, I think this album is the weakest one of Synergy. Not even sequencers are used. Instead we hear just an array of seemingly sinister sounds. The album contains three tracks and it is about 45 minutes in length. The tracks could have been used as the soundtracks for a documentary about deep sea exploration, but as an independent work of music, it just isn’t interesting enough. The experiment certainly is unique, but musically speaking it doesn’t justify the album. As with the other re-releases, the artwork is plain and no new tracks have been added. Unless you enjoy vaguely dark music, this album is primarily a collector’s item. Larry’s website doesn’t provide much information on the album.