In de nog steeds toenemende stroom van neoklassieke progmetal heb ik een nieuwe naam ontdekt: Seven Seraphim. Dit Amerikaanse kwartet, onder aanvoering van de nieuwe gitaargod Andrew Szucs, maakt muziek die voornamelijk lijkt te zijn ingegeven door Yngwie Malmsteen en in mindere mate door Rainbow. De achtergrondinformatie is zeer beperkt en de band heeft kennelijk ook nog geen eigen website. Zo kan ik niets vinden over degene die de toetsen speelt en dat is toch zeer wezenlijk voor dit soort muziek met zijn talrijke orkestraties. Naast Szucs, die ook alle teksten en composities schreef, completeren zanger Gregg Hupp, bassist Chris Simpson en drummer Brian Harris de band. Er staan op Believe In Angels negen nummers waarvan het eerste alleen uit wat geluidseffecten bestaat. Cyanide By Moonlight is een prachtig toetsenstuk en je mag A Prayer For The Innocents een mooi gitaarinstrumentaaltje noemen. Beide tracks duren helaas nog geen twee minuten. De overige tracks duren een goed halfuur en bevatten - volgens de bijgeleverde promotiesheet - een unieke vorm van heavy metal. Ik ben meer geneigd om te zeggen dat het hier om de zoveelste Malmsteen-adept gaat die zich daarnaast ook heeft laten inspireren door Dream Theater, Steve Vai en de klassieke meesters. Hupps zang doet denken aan die van Michael Vescera (Malmsteen, Loudness en andere), maar Hupp gaat vaker over de top. Het is ongetwijfeld knap om zo hoog te kunnen zingen (schreeuwen), maar ik ben niet erg gecharmeerd van dit stemgebruik. De composities zijn best acceptabel, de productie is wat dun en blikkerig, maar desondanks is Believe In Angels een alleraardigst debuut, geschikt voor mensen die dwepen met Viscera of bands als Ring Of Fire (zonder Kuprij) en uteraard Yngwie Malmsteen.
ENGELS:
Seven Seraphim is a new name in neo-classical prog metal from the USA with a touch of AOR. Featuring composer, lyricist and guitar virtuoso Andrew Szucs, the band presents a rather short but fairly impressive debut called Believe In Angels. Since the information through Scarlet Records is scarce and the band doesn't seem to have a website of their own, there is not much to tell about the band's background. Together with Greg Hupp (vocals), Chris Simpson (bass), Brian Harris (drums) and an unknown keyboardplayer providing lots of supporting orchestrations, Szucs comes up with nine compositions - not including the very short intro - in the vein of Yngwie Malmsteen and a touch of Rainbow. Hupp's vocals come close to the vocals of MIchael Vescera (Malmsteen), but Hupp goes even more over the top than Vescera does. I guess not many singers can sing or scream as high as Hupp, but to my taste it's just too high, too much unnatural and forced misuse of one's voice. Unlike the promotion I don't agree the band plays a new and unique brand of heavy metal. I think more like 'this is the 38th or so clone of Malmsteen' only Szucs also listened to Rainbow, Dream Theater and Steve Vai and he uses lots of classical influences. The compositions are not bad at all, but really nothing new. If you like Michael Vescera, Ring Of Fire and of course master Malmsteen, you should listen to this new release and give it a chance. Best tracks of the album in my opinion are Cyanide By Moonlight, a beautiful keyboard instrumental and A Prayer For The Innocents, which is a guitar instrumental, but in both cases the beauty only lasts for just over one minute.