MENNO VON BRUCKEN FOCK

LP (vinyl)

THE LADDER

Het overlijden van het fenomeen op de bas, Chris Squire, zal menigeen geschokt hebben en het is niet toevallig dat hij voor zijn overlijden Billy Sherwood vroeg om hem te vervangen in wat hij hoopte tijdelijk te zijn. Diezelfde Billy Sherwood speelde ook mee op deze in een prachtige klaphoes gestoken dubbel-lp uit 2000 met uiteraard een kunstwerk van Roger Dean als cover.

FOREIGNER

De Britse gitarist Mick Jones zat tot 1974 in de band Spooky Tooth maar toen ook aan zijn avontuur als lid van de Amerikaanse Leslie West Band in 1976 onverwachts eindigde, werd Jones gestimuleerd door Bud Prager om zelf een band te formeren. Prager, labelbaas van Phantom Records, zou later ruim zeventien jaar manager van Foreigner zijn. Een ontmoeting met toetsenist Al Greenwood in New York werd gevolgd door eentje met zijn landgenoot Ian McDonald (ex-King Crimson). Zij rekruteerden bassist Ed Gagliardi.

SEVENTEEN

Na een pauze van drie jaar is Ton Scherpenzeel terug met Seventeen, het zeventiende album van Kayak. Afgezien van Scherpenzeel bestaat de rest van de band uit nieuwe gezichten die begin 2018 aan een eerste tournee door Nederland beginnen. Niet op de plaat, maar wel live te bewonderen is ‘onze’ drummer Collin Leijenaar. Ook Kristoffer Gildenlöw van de liveband is voor velen geen onbekende, maar hij speelt slechts bas op één track.

A FIRE IN THE SKY

A Fire In The Sky is ‘a career-spanning collection’, zo staat op de cover te lezen en dat is het ook. De compilatie van deze hardrockpioniers bevat maar liefst veertig tracks, waarvan sommige nét even anders zijn dan de oorspronkelijke opname of het betreft de singleversie van een lp-track.

LEFTOVERTURE LIVE & BEYOND

Zestien jaar zat er tussen Somewehere To Elsewhere en het in 2016 verschenen nieuwe studioalbum The Prelude Implicit van Kansas, de roemruchte Amerikaanse formatie uit Topeka (Kansas). Dat er getoerd werd met een integrale uitvoering van het fameuze album Leftoverture (1976) was bekend en dat daarop waarschijnlijk een livealbum zou volgen, had ik al meegedeeld in het interview dat ik had met de nieuwe zanger Ronnie Platt (zie iO Pages nr.139).

ORION

We schrijven beginjaren zeventig. Er wordt naar hartenlust geëxperimenteerd en naast pop, jazz, blues en rock-‘n-roll ontstaat een stroming die progressieve of symfonische rockmuziek wordt gedoopt. De eerste lp’s van Ekseption, Solution, Supersister, Focus, Earth & Fire en Kayak worden uitgebracht en in diezelfde periode schreef Ruud Wouterson alle nummers die op Orion van de band Panthéon prijken.

THE SOURCE

Zangeres Floor Jansen (Nightwish) zei het ooit al eens: bij Arjen Lucassen weet je dat het altijd goed zit. En ze heeft gelijk. Wat Lucassen op The Source aan het vinyl en op cd heeft toevertrouwd, behoort weer tot de absolute toppers van dit jaar. Ik geef toe dat de muziek veel meer richting Rainbow gaat, in tegenstelling tot het veel progressievere album The Theory Of Everything (2013).

JOINT HOUSE BLUES

Eind jaren zestig scoorde de Delftse band After Tea, die voortkwam uit Tee Set, enkele hits. Wat veel muziekliefhebbers echter niet weten, is dat de band later pure bluesrock ging spelen, voordat de bandleden opgingen in andere bands of voor een eigen  carrière kozen. Terwijl kant twee van dit prachtig gepresenteerde album een samenvoeging is van drie nummers, live gespeeld als één lange en deels geïmproviseerde track, staan op kant een vijf nummers geschreven door Polle Eduard (bas, zang) en Ulli Grün (toetsen).

SAMPLES OF GENETIC WISDOM, CAPTURED TO SURVIVE

Robbie van Stiphout (zang, gitaar), Dolf van Heugten (toetsen), Daan Liebregts (drums) en nieuwkomer Eric Smits (drums), die samen Day Six vormen, vieren hun tienjarig bestaan met een retrospectieve compilatie van hun vorige twee albums en met muziek uit de tijd dat de toenmalige bezetting nog als Peanuts door het leven ging. Het album is ook de afsluiting van een periode, want mede-oprichter Van Heugten heeft begin dit jaar zijn vertrek bij de band aangekondigd.

CARGO

Het Pseudonym-label presenteert onder de naam Cargo een fraaie dubbel-lp van de Nederlandse band September die voortkwam uit ZZ en de Maskers. Grappig genoeg verkocht de cd uit 1993 meer exemplaren dan de originele lp. De muziek die in 1972 gedeeltelijk onder de naam Cargo werd uitgebracht, bestaat uit acht lange stukken, waaronder vier demo's, wat voor die tijd redelijk uitzonderlijk was.

Pagina's