SWF SESSION 1973

CANNABIS INDIA (2009)
CANNABIS INDIA - SWF SESSION 1973

Toetsenist Oliver Petry was nog geen achttien toen hij de composities schreef voor het trio Cannabis India dat hij in 1971 oprichtte met bassist Dirk Fleck en drummer Rudiger Braune. Het trio uit de omgeving van Wuppertal − waar ook Hölderlin vandaan kwam − maakte al gauw naam en stond in het voorprogramma van onder meer Beggar’s Opera en Earth & Fire, bands die in die periode uitgesproken progressief getinte muziek maakten. De eerste vier instrumentale nummers met orgel, bas en drums zijn sterk geïnspireerd op de muziek van de klassieke componisten. Ze komen qua stijl dan ook het meest overeen met muziek van The Nice en Trace. Beethoven’s 9th, de titel van de vierde track, is daarvoor een duidelijk bewijs. Als een soort erkenning van de populariteit van Cannabis India, kreeg men de mogelijkheid om opnamen te maken in de SWF-studio’s, waar de eerste vier stukken live zijn ingespeeld. Het beoogde album kwam er echter nooit, maar de muziek is nu na ruim veertig jaar eindelijk beschikbaar. Na het uiteenvallen van de band ging Petry verder met de band Universe, waarvan twee stukken zijn toegevoegd als bonustracks. Hierop worden de solo’s verdeeld tussen orgel en gitaar en gaat de muziek iets meer richting rock. Mede dankzij een intermezzo waarop je een synth kunt horen, is de slottrack The Hunt − waarop Petry ook zingt − een bijzonder aardig stukje prog. Deze twee nummers werden opgenomen in de Neugebauer Studio in Düsseldorf. Helaas viel ook Universe al snel uiteen. Nadien is het enige muzikale wapenfeit van de getalenteerde Petry zijn rol als zanger van Empire die slechts één album op het Repertoire-label uitbracht in 1981. Cannabis India is weer zo’n voorbeeld van jonge, getalenteerde muzikanten die door omstandigheden niet het geluk hadden om bij het grote publiek bekendheid te verwerven. De muziek heeft echter hetzelfde niveau als de instrumentale stukken van The Nice en dat zal menig liefhebber van het Hammond-orgel aanspreken!