DEAD RECKONING

THRESHOLD (2007)
THRESHOLD - DEAD RECKONING

Sinds de oprichting van Threshold eind jaren tachtig is Dead Reckoning  het achtste album van deze tamelijk succesvolle Engelse progmetalformatie. Opvallend is dat de band recordlabel Inside Out verruilde voor Nuclear Blast, terwijl men toch succesvol was met het album Subsurface (2004 en een 'vette krent' iO Pages 54). Als je het zware, maar voortreffelijke nieuwe album beluistert, kun je ook wel de reden van die overstap begrijpen. Hoewel de plaat een stukje donkerder klinkt dan zijn voorganger, blijven de melodielijnen pakkend en hebben de nummers toch onverwachte en verrassende wendingen en toonzettingen, terwijl de refreinen steeds uitnodigen om mee te brullen. In twee songs doet de hese, 'ondergrondse' stem van Dan Swanö (Star One, Edge Of Sanity) ook een duit in het stevige zakje, maar lieve help, wat staan er ook prachtige symfonische stukken op, zoals het eerste deel van Hollow of de heerlijke instrumentale passages in Pilot In The Sky Of Dreams en het einde van One Degree Down. De productie en het geluid zijn dankzij de Thin Ice Studio's onaangetast goed gebleven. Mac bewijst opnieuw dat hij prima kan zingen al blijft zijn bereik een stuk minder dan dat van Thresholds eerste zanger Damian Wilson. Gitarist Karl Groom en toetsenist Richard West, de enige nog oorspronkelijke bandleden, hebben zichzelf niet klakkeloos gekopieerd, maar een nieuwe dimensie toegevoegd aan het voortreffelijke Threshold-repertoire. De band heeft een ultieme synthese bewerkstelligd tussen heavy, symfonisch en melodieus met zelfs een snufje Pink Floyd in de openings- en slottrack, terwijl alle solo’s smaakvol zijn gebracht en gespeend van oeverloos machtsvertoon. Naast de normale uitgave is er ook een digipack beschikbaar met een bonustrack.