BATTLE OF LENINGRAD

RING OF FIRE (2014)
RING OF FIRE - BATTLE OF LENINGRAD

Na negen jaar komt er vrij onverwachts weer een studioalbum uit van de neoklassieke meesters van Ring Of Fire: Mark Boals (zang), Tony MacAlpine (gitaar) en Vitalij Kuprij (toetsen) bundelden hun krachten in 2012 en penden tien composities geïnspireerd op de heldenrol van de bevolking van Leningrad tijdens de belegering door de Nazi’s. Honger, kou en sterfte zorgden voor talloze slachtoffers, maar de Russen hielden stand en kwamen uiteindelijk als winnaars uit de strijd. Bijgestaan door niemand minder dan Timo Tolkki (bas) en Jami Huovinen (drums) smeedden de heren een meesterwerkje waarbij opvalt dat Boals, zeker in de eerste nummers, wat meer forceert maar desondanks zijn stem nog in diverse octaven overtuigend laat galmen. De lange pauze werd mede veroorzaakt door het feit dat Boals bij Royal Hunt ging zingen en Kuprij en MacAlpine op tournee gingen met het Trans-Siberian Orchestra. De productie, voor zover die te beoordelen is van een download, is naar mijn smaak niet het sterkste punt van Battle Of Leningrad. Het geheel klinkt wat blikkerig, het geluid mist diepte en het sprankelende wat je van een album anno 2014 wel zou mogen verwachten. Je hoort beschaafde dubbele basdrums, razendsnelle uit de klassieke muziek ontleende loopjes, want de kwaliteit van de muzikanten staat volstrekt buiten kijf. Bij een heroïsch maar evenzeer triest onderwerp als dit, hoort zeker een tranentrekker en die is er dan ook. Our World is een statig nummer met veel toetsen en meerstemmige samenzang. De herkenbare symfonische powermetal is mede door dit gezelschap gedefinieerd en zeker in het zwaardere genre mag Ring Of Fire − dat in 1999 met Yngwie Malmsteen als mede-oprichter begon − gerust een supergroep worden genoemd. Deze hernieuwde kennismaking valt bij mij absoluut niet verkeerd.