MENNO VON BRUCKEN FOCK

THOMAS YOUNGBLOOD, Haven

KAMELOT (THOMAS YOUNGBLOOD)
dinsdag, maart 17, 2015
KAMELOT, 2015 (NL)

De van oorsprong Amerikaanse band Kamelot nadert het 25-jarig jubileum en markeert met het negende studioalbum Haven ook een mijlpaal want twintig jaar geleden werd het eerste album Eternity uitgebracht. Inmiddels is het vijftal aan de derde zanger toe. Na Mark Vanderbilt  en Roy Khan wordt de microfoon nu gehanteerd door de veelzijdige Zweed Tommy Karevik (Seventh Wonder). In een periode van acht maanden werd Haven tot stand gebracht van demo’s tot en met de finale mastering door Jacob Hansen. Enkele bandleden waren te gast in Amsterdam op 17 maart in het beroemde Hard Rock Café aldaar en ondanks een zeer matige verbinding via Skype trof ik een zeer geëngageerde Thomas Youngblood, die er blijk van gaf de Nederlandse fans bijzonder te waarderen. Hij beloofde op voorhand dat het concert in 013 dat de band op 16 oktober hoopt te geven een waar spektakel zal worden en hij rekent op een uitverkochte zaal. Sterker nog: mogelijk zal in 013 een dvd worden opgenomen!

Hi Thomas, zo’n 24 jaar al in het vak en 2015 betekent voor jullie het 20-jarig jubileum vanaf het eerste album Eternity. Doet het je iets dat jullie zo ver gekomen zijn?

"Ach, die tijd is eigenlijk bijna ongemerkt voorbij gevlogen. Ik probeer er overigens maar zo min mogelijk aan te denken. Ik heb steeds zeer getalenteerde mensen om me heen gehad en het is een bewijs dat je met hard werken veel kunt bereiken. Uiteraard zijn de fans daarbij onmisbaar en een deel er van is ons trouw vanaf het eerste album en gaandeweg hebben we er gelukkig ook nog eens veel fans bij gekregen. Juist onze fans respecteren de hoeveelheid werk die in een album zit en wij verkopen gelukkig nog steeds albums! Nederland is voor ons een geweldig land, niet alleen wat betreft de markt, maar zeker ook om er te spelen, super! Verder uiteraard de VS, Scandinavië, Frans-Canada, Japan, enzovoort."

Kamelot is een internationale band, dus dat betekent vast veel planning om opnames en een tournee rond te krijgen?

"Klopt, het betekent dat we veel moeten vliegen, maar we doen ook veel via internet, zoals Skype, en voor het album Haven hebben we de software Qbase VST gebruikt, met name voor de zang en dat is ons goed bevallen. Voor de laatste twee albums ben ik naar Duitsland gekomen om met toetsenman Oliver Palotai aan de songs te werken. Ook zanger Tommy Karevik kwam naar Duitsland en het was heerlijk om met elkaar in dezelfde ruimte te werken. Dat lijkt voor ons toch de beste manier van werken te zijn."

Zijn de meeste composities van jou hand of heb je nu meer hulp van anderen gehad?

"Gelukkig wel! Het was steeds een hele verantwoordelijkheid om alles alleen te moeten doen en nu had ik hulp van Oliver en wederom van Bob Katsionis (Firewind) en ook van onze producer Sascha Paeth en het voelt heerlijk om te werken met mensen die het geluid van Kamelot."

Oliver Palotai speelde al bij Kamelot voordat hij officieel tot de band toetrad. Ook Tommy Karevik viel in, samen met Fabio Lione (Rhapsody Of Fire, Angra), voordat hij gevraagd werd om een vaste stek bij de band in te nemen. Hoe is dat gegaan?

"Dat was een vreselijke toestand! We moesten al een uitgebreide tournee door Noord-Amerika afzeggen vanwege het feit dat zanger Roy Khan zich terugtrok en er stonden nog een Zuid-Amerikaanse en Europese tournee op het programma. Ik kende Fabio Lione van vroeger van concerten met Rhapsody en hij heeft ons erg geholpen met zijn bereidwilligheid als vervanger voor Roy en hij heeft prima werk geleverd. Ook Tommy werd bereid gevonden om tijdens die tournee een deel van de zang op zich te nemen. Toen we vervolgens voor Silverthorn aan het werk waren stuurde Tommy ons zijn vocale bijdragen en toen wisten we direct dat hij onze man was. Ook zijn eerste show met ons op het Masters Of Rock festival in Tsjechië voor 30.000 mensen was indrukwekkend, een wel doorstane vuurdoop! Hij zingt overigens ook nog steeds in Seventh Wonder!"

Wat is het verhaal van Glenn Barry en Sean Tibbets?

"Glenn Barry kon dat lange toeren niet meer volhouden en wilde meer tijd met zijn gezin doorbrengen. Hij heeft zes jaar in de band gespeeld. Gelukkig voor ons hebben we onze originele bassist Sean Tibbets bereid gevonden om een aantal shows in te vallen. Dat klikte zodanig dat we hem gevraagd hebben om weer vast bandlid te worden. Hij heeft een geweldige podiumpresentatie en is een ongelooflijk fijne vent om mee om te gaan tijdens zo’n tournee. Zijn partijen heeft-ie overigens gewoon thuis ingespeeld, net als drummer Casey Grillo trouwens, die over een zeer geavanceerde hi-tech studio beschikt."

Ik neem aan dat jullie allemaal professionele muzikanten zijn, maar betekent dat ook dat Kamelot jullie enige bron van inkomsten is?

"Ik denk dat dat laatste alleen voor mij geldt omdat ik tevens de manager van de band ben. Ik heb geen ander inkomen dan uit Kamelot. Oliver geeft les, Casey doet nogal wat sessiewerk, Tommy is nog steeds brandweerman en Sean heeft zijn schaapjes al op het droge, die hoeft niet meer te werken, maar hij doet dit gewoon omdat-ie het leuk vindt."

Is er ten opzichte van het album Silverthorn nog iets gewijzigd aan je benadering en de hele aanpak?

"Nee, de werkwijze was dezelfde, maar we hebben nadrukkelijk geprobeerd - net als bij alle andere albums overigens - om er andere nuances aan toe te voegen. Sommige stukjes zijn meer prog, andere meer industrial. Het componeren doe ik het liefst alleen, bij voorkeur als er niemand thuis is. Ik heb een paar kinderen en als die thuis zijn komt er van geconcentreerd werken niet veel terecht. Als ze naar school zijn, kan ik in alle rust werken en dat bevalt mij het beste. Ik gebruik Pro Tools en werk met gitaar in de hand maar soms heb ik een drumpatroon en dan neem ik dat op op m’n iPhone en datzelfde geldt voor een melodielijn. Gewoonlijk is er eerst muziek, dan pas teksten maar een enkele keer zoals in de track Revolution was het idee om een omroeper te gebruiken er eerst. Vaak heb ik wel iets van een onderwerp in mijn hoofd voor een song, maar kunnen de teksten nog behoorlijk wat aanpassingen ondergaan. Als we beginnen met uitwerken van ideeën heb ik vaak een heel assortiment aan stukjes audio om een begin te maken."

Laat je je vandaag de dag nog beïnvloeden door andere artiesten?

"Mm, ik kan dat natuurlijk niet uitsluiten maar dan zal dat meestal onbewust zijn. Zo was ik een keer in Griekenland en hoorde verbazingwekkend mooie Griekse muziek. Ik heb de betreffende artiest op het internet opgezocht en wie weet heb ik daar toch wat van opgepikt, verder luister ik maar heel zelden naar andere muziek, ook omdat ik zo denk dat ik de muziek van Kamelot puur en origineel kan houden."

Kamelot heeft opnieuw de Gate Studio voor de opnames gebruikt. Welke redenen lagen daaraan ten grondslag?

"Ik denk zeker loyaliteit, betrouwbaarheid en stabiliteit. Ik hecht daar veel waarde aan. Voor het eerst heeft Oliver de meeste toetsenpartijen zelf ingespeeld en ik vind het geluid weliswaar herkenbaar, maar als je The Fourth Legacy vergelijkt met Haven dan zijn er wel veel verschillen. Bovendien zijn het enorm prettige mensen om mee te werken. In de toekomst kan ik niet kijken maar voor dit album was hetzelfde team een zeer bewuste keuze."

De kern van de teksten op Haven is dat de wereld gek aan het worden is: feit of fictie?

"Ha, ha, absoluut een feit. Kijk maar eens om je heen... Het is zeker niet onze intentie om een politiek geëngageerd album te maken. Wel willen we het publiek attenderen op wat regeringen en multinationals allemaal aan het overnemen zijn en daaraan gekoppeld de idee van een revolutie. Tegelijkertijd willen we ook uitdragen dat er hoop op betere tijden gloort. Misschien gaan mensen een keertje hun mobieltje wegleggen en in een café gewoon met elkaar praten."

Kamelot klinkt erg agressief in songs als Liar Liar en Revolution; anderzijds heel melancholiek in Here’s To The Fall en Under Grey Skies met mooi klassiek in het titelstuk. Kun je daar en over de gastrollen iets vertellen? Gaat Kamelot toeren met vrouwelijke vocalisten?

"Troy Donockley ken ik van de tournee met Nightwish. We zijn direct vrienden geworden en hij beloofde me een keer te zullen bijdragen als ik dat wilde. Binnen een week had hij zijn partij teruggestuurd en hij was helemaal weg van het eindresultaat. Ook Charlotte Wessels (Delain) kennen we via gezamenlijke tournees. We proberen zeker ook een dame op het podium te hebben. Hopelijk Linnéa Vikström of anders Alissa White-Gluz of Elize Ryd. Het titelstuk is een stuk van Oliver, een prachtige harmonieuze afsluiting van dit album."

Discografie:

Eternity (1995)

Dominion (1997)

Siege Perilous (1998)

The Fourth Legacy (1999)

Karma (2001)

Epica (2003)

The Black Halo (2005)

Ghost Opera (2007)

Ghost Opera – The Second Coming (2008)

Poetry For The Poisoned (2010)

Silverthorn (2012)

Haven (2015)       

Live:

The Expedition (2000)

One Cold Winter’s Night (2006)

Ghost Opera – The Second Coming (2008)

Live From Wacken (2011)