MENNO VON BRUCKEN FOCK

MINDGAMES, International Daylight

MINDGAMES
donderdag, april 15, 2004
MINDGAMES, 2004 (NL)

Onze zuiderburen van Mindgames hebben een prachtig debuut uitgebracht getiteld International Daylight. Hieronder volgt een eerste kennismaking.

Heeft de groepsnaam Mindgames betekenis voor jullie muziek?

"Mindgames heeft voor ons een dubbele betekenis. Enerzijds doelt het op de spelletjes, rebussen en raadseltjes waarover je je hoofd kunt breken; anderzijds kun je ook de klemtoon verleggen en het beschouwen als 'een spelletje spelen met iemands denken', iemand op het verkeerde been zetten, onverwachte wendingen inbouwen, anticiperen op verwachtingen, etcetera. Dit laatste sluit wel aan bij onze muzikale stijl, alhoewel dat zeker niet onze stijl of onze manier van spelen bepaalt."

Kunnen jullie in het kort aangeven hoe Mindgames is ontstaan en hoe lang jullie elkaar kennen en met elkaar spelen?

"Zanger Bart Schram en bassist Eric Vandormael kenden elkaar uit een vorige groep en besloten in het najaar van 1997 om een nieuwe band te beginnen met de bedoeling eigen nummers te componeren in een progressief-symfonische stijl. Dat is het genre waarvan wij gepassioneerd zijn. Een dik half jaar later voegde drummer Benny Petak zich bij de groep. Benny speelde voordien metal, maar hij was uitgekeken op de eentonigheid van het genre. Hij zocht iets nieuws, iets dat meer flexibiliteit in zijn drumspel toeliet. Daarna sloot toetsenist Tom Truyens zich aan. Tom wilde zijn muzikale creativiteit niet langer beknot zien door tijdens bruiloften en recepties te spelen. Zijn interesse lag in de compositie en de combinatie van stijlen. Meer dan een jaar later, op basis van een gevonden briefje over een symfonische rockgroep die een gitarist zocht, kwam gitarist Rudy Vander Veeken erbij. Omdat Mindgames tot die tijd niet stil gezeten had, was de auditie van Rudy de moeilijkste. Hij moest namelijk zijn een zinvolle plaats geven bij de reeds bestaande songs."

In hoeverre speelt de bewondering voor bands als Pink Floyd, Genesis of Yes een rol bij het componeren van de muziek voor International Daylight?

"Onze muziek wordt inderdaad soms vergeleken met deze bands. Maar dat vinden we niet zo erg, omdat we niet permanent met deze bands vergeleken worden. In dat geval zou onze muziek nogal eenzijdig zijn en dat is gelukkig niet het geval. Wel verbaasden we ons over het feit dat sommige recensenten zelfs Status Quo en The Beatles in onze muziek meenden te herkennen! Het is een feit dat een componerend muzikant sterk beïnvloed kan worden door zijn klassiekers, maar het is ook een feit dat de luisteraar beïnvloed wordt door zijn referentiepunten. Met ande woorden: iedereen hoort er wat anders in en dat moet kunnen. Tijdens het componeren speelt deze bewondering eerder omgekeerd: als je met een idee naar de repetitie komt, of zelfs tijdens improvisaties, kun je er donder op zeggen dat er altijd iemand is die dat idee of die improvisatie kan vergelijken met een fragment van een reeds bestaande song. We zijn zeer kritisch ten opzichte van elkaar en ten opzichte van onszelf."

Tijdens het Prognose Festival hebben jullie bewezen moeiteloos met de grote namen te kunnen wedijveren. Is het serieus de bedoeling om inderdaad internationaal door te breken of blijft het 'gewone' voor jullie belangrijker?

"Dank je voor het compliment! We willen inderdaad goed klinken en we maken er een punt van om live beter te zijn dan op cd. We willen als groep op een podium staan. Dat lukt ons mede dank zij onze technische ploeg van de PA en de belichting die telkens schitterend werk levert! Dat mag ook wel eens gezegd. Mindgames is inderdaad geen groepje amateurs. Voor zover we kunnen, laten we zo weinig mogelijk aan het toeval over. Vóór elk optreden wordt er naarstig gerepeteerd, gewerkt zeg maar, om de juiste spirit over te kunnen brengen. Wat het internationale betreft... Wil je in ons muziekgenre iets betekenen, dan móet je buiten België kunnen optreden. Bij ons is het genre immers veel onbekender dan bijvoorbeeld in Nederland, Duitsland of Frankrijk. Daarom willen we maar al te graag de grens oversteken. We zijn dan ook zeer blij geboekt te zijn voor Progfarm 2004, een kans waar we al een tijdje naar uitkeken. Het is immers niet gemakkelijk om in Nederland voet aan grond te krijgen. We zijn tenslotte realistisch genoeg om te weten dat Mindgames niet direct brood op de plank zal brengen, vandaar dat het ‘gewone werk’ nodig blijft. We doen onze job graag, maar voor ons vijven is en blijft de eerste passie wel muziek."

De teksten op International Daylight gaan over zaken die ver weg zijn of over dromen. Zijn alle composities en teksten daadwerkelijk teamwork of levert ieder van jullie stukken aan die gezamenlijk worden uitgewerkt? Zit er een diepere achtergrond in de teksten?

"Wat de muziek betreft, kun je echt wel van groepswerk spreken. Zowel het basisconcept als de meeste arrangementen bij een bepaald stuk worden tijdens de repetities samengesteld. Vandaar dat de samenstelling van onze composities soms verlopen volgens de Processie van Echternach. Maar dat kan moeilijk anders als je met z'n vijven tegelijk componeert. Soms komt iemand met een idee naar de repetitie, maar dat idee wordt zelden letterlijk overgenomen. Vaak worden akkoorden, tempi en accenten gewijzigd. Het komt geregeld voor dat slechts twintig procent van het basisidee behouden blijft. Bovendien kan dat idee soms aanleiding geven tot een nieuw stuk. En dat werken we dan weer verder uit. Soms hanteren we een technische benadering, maar vaak overweegt het gevoel. Het blijft hoe dan ook de chemie van het moment. De teksten worden vaak na de compositie afgewerkt en daar zorgt Bart voor. Zijn interesse gaat uit naar filosofische, psychologische en spirituele onderwerpen. Vandaar dat het centrale thema mens en maatschappij vanuit een specifieke optiek beschreven is. In zijn schrijven poogt Bart zo transparant mogelijk te zijn. Dat geeft luisteraars de mogelijkheid er dingen van zichzelf in te ontdekken. Samen met de muziek hopen we op die manier ook mensen in hun denkwereld te kunnen raken."

De cd is geheel in eigen beheer geproduceerd en gedistribueerd. Een bewuste of een noodgedwongen keuze? Heeft dit debuut voldoende opgeleverd om jullie de mogelijkheid te geven om een tweede album op te nemen?

"De idee om de cd in eigen beheer te produceren is een bewuste keuze geweest. Daarom is niet alleen de opname maar ook de eindmix en het bijhorende drukwerk in zeer nauw overleg met Mindgames tot stand gekomen. Distributie is een ander verhaal. We doen dat inderdaad voor een deel zelf maar we hebben vrij snel ingezien dat je hiervoor ook een beroep moet doen op derden gezien onze beperkte mogelijkheid om een vlotte, internationale verdeling te garanderen. Daarom zijn we blij dat Musea Records iets zag in onze cd. Wat de verkoop betreft mogen we niet klagen. Onze eerste persing is er bijna door en we zijn blij dat we uit de kosten zullen geraken. De verkoopprijs voorziet in een winstmarge, maar we leggen dat niet specifiek weg voor een tweede cd. We vinden het zeker zo belangrijk om optredens te geven en tot nu toe deden we dat vaak in eigen beheer. En ook dat kost geld. Maar dat financieel wikken en wegen zal een tweede cd niet in de weg staan. Die komt er. Daarvoor heeft Mindgames te veel potentieel en zijn we te trots!"