MENNO VON BRUCKEN FOCK

KERRY LIVGREN

KERRY LIVGREN, PROTO-KAW, Boerderij (25 januari 2006)
woensdag, januari 25, 2006
PROTO-KAW, 2006 (NL+E)

Kerry Livgren, de blonde muzikant die zoals te verwachten van Zweedse afkomst is, werd als eerste van zes kinderen geboren in Topeka, Kansas. Zijn muzikaliteit kwam al vroeg aan de oppervlakte en hij leerde spelen op zijn eerste zelfgebouwde elektrische gitaar. Op de middelbare school liep hij Dave Hope en Phil Ehart tegen het lijf met wie hij enkele jaren later een glansrijke carrière zou beginnen met White Clover en het latere Kansas. Livgren werd beïnvloed door jazz, klassieke muziek en Elvis Presley. Kansas mag als een van de eerste wereldwijd bekende progressieve acts uit de VS worden beschouwd. Livgren maakte na zijn vertrek uit Kansas zowel met zijn band AD als solo een aantal redelijk succesvolle platen in navolging van zijn memorabele debuut Seeds Of Change, overigens ook de titel van een autobiografische beschrijving in boekvorm over zijn spirituele zoektocht die uiteindelijk tot het christendom leidde. Het initiatief van het label Cuneiform leidde tot de reformatie van Proto-Kaw, Kerry’s tweede incarnatie van Kansas. Proto is het Latijnse woord voor ‘vroege versie’ en het Indiaanse woord Kaw voor Kansas. De band was voor een eenmalig concert in Nederland op 25 januari 2006 en mij viel de eer te beurt om met een innemende persoonlijkheid te mogen spreken die net als op miljoenen mensen, ook op mij een diepe indruk heeft nagelaten.

Kerry, hoe lang is het geleden dat je in Europa was? Bevalt het tot nu toe?

"Dat zal begin jaren negentig zijn geweest, toen ik op uitnodiging van Kansas werd mee gevraagd naar Europa. Dat was een fantastische tour en we hebben erg veel plezier gehad. Het was voor mij even slikken toen bleek dat ik geacht werd om daarna ook de Amerikaanse toernee nog mee te spelen. Ik had daar niet op gerekend, maar ik wilde niet flauw doen, dus uiteindelijk heb ik dat ook gedaan. Ook die shows waren heerlijk om te doen, dat zeker, maar daarna moesten onze wegen toch weer scheiden. Kansas was en is eigenlijk voornamelijk bezig met het spelen van oud materiaal en ik wilde absoluut verder om nieuwe songs te schrijven en te spelen; het is echt mijn overtuiging dat muziek maken de reden is dat ik hier ben."

Op je website, de boekjes van Early Recordings en Before Became After alsmede het interview op Before Became After is te horen dat opnames van bijna dertig jaar oud een van je eerste bands weer bijeen bracht. Waarom heb je dit album en het vervolg niet op je eigen Numavox label uitgebracht?

"Cuneiform is een internationaal bekend label, dat gespecialiseerd is in het uitbrengen van obscuur, vaak niet meer te verkrijgen materiaal. Behalve een stuk expertise, heeft het label een goed netwerk voor de distributie, iets wat mijn eigen label gewoon niet heeft! Bovendien, ere wie ere toekomt, zonder de mensen van Cuneiform was er mogelijk nooit een reünie gekomen! Om diezelfde reden hebben we voor ons nieuwe materiaal ook geen gebruik gemaakt van mijn eigen label, maar zijn we in zee gegaan met InsideOut Music. Het mag trouwens een wonder heten dat er nog zoveel terecht is gekomen van die oude tapes! Ik heb ze zeggen en schrijven met jengel en al slechts één keer afgespeeld en gelukkig direct gedigitaliseerd en daarna kon ik ze dan ook definitief in de prullenbak gooien. De huidige techniek heeft het me mogelijk gemaakt nog zoveel van onze toenmalige opnames te redden."

Voor het uitbrengen van die oude stukken muziek had je ook toestemming nodig van de andere toenmalige bandleden. Hoe ben je aan de adressen en telefoonnummers van alle oude bandleden gekomen na bijna dertig jaar of heb je met alle jongens contact gehouden? Speelde het feit dat je een aantal jaren geleden van Atlanta (Georgia) weer terug naar Topeka (Kansas) bent verhuisd nog een rol?

"Dat was een ongelooflijke hoop speurwerk! Ik was echt iedereen uit het oog verloren, maar vanuit Topeka, Kansas was de zoektocht inderdaad wel iets gemakkelijker. Vooral onze drummer Brad Schulz bleek zeer moeilijk te traceren, maar via een school kwam ik in contact met een familielid van hem en die leidde me naar zijn huidige woonplaats in Idaho, een aantal staten westelijker gelegen. Al de jongens reageerden compleet verrast, maar ook direct zeer positief. Dan Wright was helemaal een wonder: op het moment van ons eerste contact bezat hij geen enkel keyboard meer!"

Pas nadat Early Recordings zo’n onverwacht succes bleek te hebben, ben je op het idee gekomen om Proto-Kaw te reformeren. Waarom niet je eigen band, AD of terug naar Kansas? Somewhere to Elsewhere was daarvoor toch dé gelegenheid?

"De reacties vanuit het muziekminnend publiek verspreid over de wereld waren dermate hoopgevend, dat ik, mede gezien de onverwachts goede verkoopcijfers van dit album, meende daartoe een poging te moeten wagen, ook voor mezelf. Ik liep eigenlijk nog steeds een beetje rond met een schuldcomplex: ik was het immers die uit de band stapte om met onder anderen Phil Ehart in White Clover te gaan spelen, in de band die uiteindelijk wereldwijd succes zou boeken. Die andere jongens maakten het niet en kozen noodgedwongen voor een ander, meer ‘gewoon’ leven buiten de muziek. Het geheel voelde toch een beetje als een onafgemaakt boek, een avontuur zonder een happy end. Mijn eigen band AD was zo’n beetje een gepasseerd station. Helemaal geen nare gevoelens, maar toch wel gewoon een beetje uit elkaar gegroeid. Zoals gezegd was Kansas grotendeels bezig met het spelen van oud werk en dat was niet wat ik wilde. Na die tour met Kansas heb ik heel veel muziek geschreven waar ik tot begin 2000 niets mee had gedaan. Ik liet Phil Ehart een aantal nummers horen en die reageerde enthousiast en kwam uiteindelijk met het voorstel of Kansas die nummers bij mij en met mij zou mogen opnemen en zo is Somewhere to Elsewhere tot stand gekomen. We zijn en blijven beste vrienden, maar ik zag bij Kansas geen toekomstvisie voor mezelf."

Op de overigens zeer goede dvd van Kansas Device-Voice-Drum miste ik je pijnlijk. Ben je niet gevraagd om tenminste als gast aanwezig te zijn?

"Vreemd genoeg is er wel degelijk overleg geweest of ik daaraan mee wilde werken. Ik hoorde er echter niets meer van en ik ben er de persoon niet naar om mezelf op de voorgrond te dringen. Ik vond het wel jammer dat Device-Voice-Drum uiteindelijk zonder mij is opgenomen, want naar mijn overtuiging zouden we het oude geluid met ons zessen beter tot zijn recht kunnen laten komen al moet ik onmiddellijk aantekenen dat de jongens met wat aangepaste gitaar- en keyboardarrangementen uitstekend werk hebben geleverd."

Waarom is Rod Mikinski, de originele bassist bij Proto-Kaw, er niet meer bij en heb je nog overwogen om de inmiddels overleden Dan Montre te vervangen door een tweede saxofonist-fluitist? Waarom is jullie drummer Brad Schulz vervangen, die er op Before Became After nog wel bij was als origineel lid?

"Rod Mikinski is wel betrokken geweest bij de reünie en hij heeft ook nog op één nummer van Before Became After meegespeeld. Hoewel hij uitermate sympathiek ten opzichte van het hele idee stond, prevaleerde bij hem toch zijn huidige werk als professioneel fotograaf. Daarbij ben ik uitermate in mijn nopjes met zijn opvolger Craig Kew, die naast Proto-Kaw als professioneel muzikant de kost verdient: een gouden vent! Brad was een ander verhaal. Hij wilde heel graag en ook wij hadden hem graag behouden, maar de enorme afstand tussen Kansas en Idaho bleek een te groot obstakel. Om hem telkens over te laten vliegen voor opnames en repetities was financieel niet haalbaar en zijn gezin was te zeer gesetteld in Idaho om een verhuizing naar Kansas te overwegen, dus ja, gewoon met pijn in het hart hebben we moeten besluiten om voor hem een vervanger te zoeken. Net als Craig is Mike Patrum een echte Kansas-boy, die ook professioneel met muziek bezig is. Wat betreft Dan: mijn neef Jake Livgren speelt saxofoon en ik speel piano, dus eigenlijk hebben wij tweeën zijn rol overgenomen. Daar waar ik bij Kansas ongeveer vijftig procent gitaar en vijftig procent piano en keyboards speelde, is die verhouding bij Proto-Kaw veel meer in het voordeel van de gitaar uitgevallen."

Naast psychedelische invloeden zijn op het album Early Recordings toch vrij veel jazzinvloeden te horen. Zoals jezelf hebt geschreven, leek deze invloed bij het schrijven voor Kansas geheel te zijn verdwenen, maar op op Before Became After en zeker op The Wait Of Glory zijn die invloeden deels weer hoorbaar, toch?

"Het is nu natuurlijk wel een andere tijd dan begin jaren zeventig, maar ondanks dat blijft het steeds mijn streven om - en ik citeer Star Trek Captain Kirks gevleugelde woorden 'nieuwe vreemde werelden te verkennen en te gaan waar geen mens eerder is geweest'. Ik probeer steeds om nieuwe combinaties te vinden en gedurfde overgangen in te bouwen met progressieve, klassieke en jazzy elementen. Het improviseren is een wel zeer wezenlijk onderdeel, waarvan we vooral live dankbaar gebruik maken. Er zijn geregeld momenten dat we feitelijk gaan jammen en dan gewoon niet weten waar we precies uitkomen!"

Waar haal je de inspiratie vandaan om steeds maar weer nieuwe songs te schrijven? Schrijf je in de oude stijl met gitaar of keyboards en dan opnemen, of gebruik je een computer? Hoeveel veranderingen ondergaan je nummers als je Lynn, Dan en John ernaar hebt laten luisteren?

"Inspiratie? Meestal komt het zomaar. At Mornings Gate bijvoorbeeld ontstond in een droom. Ik had die melodie in mijn hoofd, werd wakker en ik ben naar de studio gelopen. Ik heb met een volstrekt slaperige kop wat op een keyboard ingespeeld en opgenomen en de tekst op een kladje geschreven en ik ben weer gaan slapen. De volgende morgen in de studio kon ik oren en ogen niet geloven zo verbijsterd was ik, want ik kon me nauwelijks iets herinneren van die nacht! De computer gebruik ik alleen als werkstation om de songs verder uit te werken, nadat ik ze meestal op een keyboard in een ruwe versie heb opgenomen. Daarna worden ze met bas, gitaar en drumcomputer verfijnd tot demo’s. Het meeste plezier heb ik eigenlijk als ik de songs aan de jongens laat horen, dan pas gaan ze echt leven, komen er nog meer ideeën los en worden passages soms behoorlijk aangepast. Het is wat lastig om de invloed van de rest van de band in cijfers uit te drukken, maar ruwweg zou ik zeggen dat er zo’n vijftien procent invloed van de band wordt uitgeoefend op mijn composities, ongeveer dertig procent op de arrangementen. Als het op uitvoeren aankomt de volle honderd procent niets minder."

Hoe lang hebben jullie in de studio gezeten voor The Wait Of Glory?

"Al met al ongeveer een jaar. Kijk, op dit moment zitten we in een fase die weliswaar heel intrigerend is, maar we moeten ons allemaal gericht vrij maken voor repetities, opnames en dus ook voor een tour als deze, omdat iedereen nog andere verplichtingen heeft. Mocht Proto-Kaw echter zo groot worden dat wij er van zouden kunnen bestaan, dan denk ik dat we daarvoor allemaal zouden kiezen."

Veel van je soloalbums en albums met AD zijn niet meer verkrijgbaar. Overweeg je nog om die, door de wellicht gestegen belangstelling, opnieuw uit te brengen?

"Ja, het album Seeds Of Change bezorgt me koppijn. Er is nog steeds geregeld vraag naar dat album, maar helaas heeft Sony de rechten ervan en men bleek niet genegen om het album opnieuw uit te brengen noch om de rechten aan mij te verkopen. Onbegrijpelijk eigenlijk, want op beide manieren hadden ze geld kunnen verdienen! AD Live weet ik nog niet. Op een gegeven moment was de vraag ernaar zo goed als verdwenen en dan heeft opnieuw persen natuurlijk het risico in zich dat ik met een kelder vol voorraad blijft zitten, maar wie weet in de toekomst?"

Op de Numavox-site staat dat je naast een studio en een band ook nog een gezin hebt, een boerderij runt en met theologie bezig bent. Kun je daar wat over vertellen?

"Klopt! Behalve mijn gezin en de studio bezitten we een farm. Naast sojabonen wordt er mais geteeld en verder hebben we pluimvee en Angus vleesvee. Via de kerk geef ik lessen theologie, meestal een dag in de week. Vanwege dit soort verplichtingen is het ook voor mij moeilijk om zomaar een aantal weken van huis weg te zijn, omdat er toch het nodige geregeld moet worden. Zorgvuldige planning is een absoluut vereiste!"

Je hebt ook een boek geschreven, Seeds of Change, dat niet zo lang geleden opnieuw als herziene en uitgebreide tweede druk is verschenen. Dat boek is momenteel niet leverbaar?

"Correct. Oorspronkelijk is Seeds Of Change uitgebracht door Sparrow Records, die ook een uitgeverssectie had. De zaak ging echter op de fles en het label werd overgenomen door EMI, die echter in het geheel geen belang had bij dat gedeelte van de uitgeverij. Stand van zaken is op dit moment, dat ik op zoek ben naar een uitgever voor de derde druk, want ik wilde direct van de gelegenheid gebruik maken om het hoofdstuk Proto-Kaw als aanvulling op te nemen."

Je soloalbum The Resurrection Of Lazarus, gepland voor eind 2004, heeft door The Wait of Glory wel wat achterstand opgelopen. Met mensen als Phil Ehart, David Pack en Neal Morse als gasten belooft het heel wat! Hoe staat het er nu mee?

"Het is een omvangrijk project waaraan ik al heel wat jaren werk, een cantate, een orkestraal stuk dat je neoklassiek zou kunnen noemen. Het liefste zou ik zoveel mogelijk echte instrumenten gebruiken in plaats van samples als het budgettair mogelijk is. Ook dat is de reden dat deze plaat niet zal worden uitgebracht op mijn eigen Numavox-label, maar liever bij bijvoorbeeld InsideOut Music, dat meer financiële mogelijkheden heeft."

Ik weet dat diverse bands gebruik maken van orkesten uit Oost-Europa (Tsjechië en Rusland), zou dat ook voor Resurrection een optie zijn?

"Zeker wel, maar dat zou ik toch aan de platenmaatschappij moeten overlaten of zij dat zien zitten!"

Een nieuw hoofdstuk in je boek, vervolg in je muzikale loopbaan en sinds zo’n vijftien jaar weer eens een oversteek naar Europa. Is de volgende stap een livealbum en/of dvd?

"Lijkt me een uitstekend idee! We zijn heel verguld met de mogelijkheid om in Europa shows te kunnen doen en de respons tot nu toe is echt overweldigend te noemen. Op de speciale editie van Wait Of Glory overigens, is eigenlijk al een aanzet tot een dvd te zien, namelijk drie nummers live als bonus. Nadat de opnames voor het album klaar waren, werd ik benaderd of er als extraatje nog materiaal beschikbaar was, maar vanwege de tijdsdruk kon ik niet meer gereed krijgen dan die drie nummers. Het is goed mogelijk dat er in de toekomst nog een volwaardige dvd zal verschijnen. In feite hebben we al veel materiaal liggen, terwijl ook het hele proces van de opnames voor The Wait Of Glory is gefilmd, dus..."

ENGLISH:

Kerry Livgren, the blond musician, as could be expected from Swedish ancestors, was born as first of six children in Topeka, Kansas. Musical talents and interest showed early and on his self-built electric guitar, he learned to play. Influenced by jazz, classical music and Elvis Presley, he ran into Dave Hope and Phil Ehart when he was attending high school. With those two he was to build a glamorous and impressive career in the band White Clover, later renamed Kansas. Kansas may be considered as one of the very first progressive rock acts from the USA with a worldwide reputation. After he left Kansas, Livgren, both with his band AD and as a solo artist has delivered a number of successful albums, following his memorable debut Seeds Of Change, accidentally also the title of his autobiographic book describing his spiritual quest that eventually led him to Christianity. As can be read in iO Pages 52, the initiative from record label Cuneiform led to Proto-Kaw, the reformation of Kerry’s second incarnation of Kansas. 'Proto' being the Latin word for ‘early version of’ and Kaw being the Indian word for Kansas. For a single show, the band touched down in the Netherlands (Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer) on January 25, and it was my privilege and honour to speak with this engaging musician who has made such a deep impression on millions of people and on me personally as well.

How long has it been since you visited Europe? Do you like it so far?

"It must have been the early nineties, when I joined Kansas on their invitation to tour Europe with them. It was a really fantastic tour and we surely had some fun. But, when I thought I had fulfilled my commitments, they said they were counting on me to do the American leg as well. That wasn’t part of my plans, but I didn’t want to turn them down so I also played with Kansas on that tour. Again, it was a lot of fun doing these shows, but also kind of stressful and when the tour was over, I felt it was about time to go our separate ways. You know, Kansas are mainly playing the old stuff and I wanted to move on, write new material and play new material as well! We remain best friends, no doubt about that, but for me personally, I didn’t see a future with Kansas. So far we’re having a terrific time in Europe with Proto-Kaw and good audiences as well."

On your website, the booklets in Early Recordings and in the interview on Before Became After, we can read and hear that the original recordings from almost thirty years ago brought one of your first bands back together. Why didn’t you release this album and its successors through your own Numavox-label?

"Cuneiform is an internationally renowned record label, specialised in releasing obscure and often no longer available music. Besides expertise, Cuneiform has a good network for the distribution and that’s something my own label doesn’t have! Apart from all this, if it wasn’t for Cuneiform’s initiative we possibly never would have had this reunion! By the way, it’s a true miracle what happened to the original mastertapes for Early Recordings. I have played them just once and fortunately I recorded them digitally at the same time. After that first listening session all tapes were ruined completely - lots of drones and faults at that first session all ready! - and ready to toss them into the garbage can! Thanks to modern technology the sound of our original music was quite acceptable, though not audiophile. Because of distribution and network we didn’t use Numavox, but we made a deal with InsideOut Music."

Before releasing the Early Recordings you needed the approval from your former band mates. How on earth did you get hold of phone numbers and addresses of those guys? I presume you haven’t been in contact with all of them for thirty years. Did the fact that you moved from Atlanta (Georgia) back to Topeka (Kansas) again a number of years ago play a role?

"Yes, indeed it took a lot of searching! I lost contact with every single band mate from back then, but residing in Topeka made the search a bit easier. Especially our former drummer Brad Schulz was hard to trace, but through school I was able to make contact with one of Brad’s relatives and he led me to his current home in Idaho, several states west to Kansas. All the guys were utterly surprised, but at the same time excited and enthusiastic. But when it came to the point where we discussed a possible reunion, Dan Wright has been the biggest miracle. When I first contacted him he no longer possessed one single keyboard and he hadn’t played a note for many years!"

Only after the unexpected response to Early Recordings you made plans for a reunion. Why Proto-Kaw instead of reviving you own band AD or join Kansas, because certainly the album Somewhere To Elsewhere seemed to be a perfect opportunity?

"The responses from music lovers from all over the world were promising and because of the unexpectedly good sales of that album, I thought it sound to give Proto-Kaw a shot and also for myself! You know, I still felt a bit guilty, because after all I left them to join Phil Ehart and the others to play in White Clover, the band that was renamed Kansas and was to harvest worldwide acclaim and success. Those former band mates didn’t make it and were forced to choose another kind of life, more like an ordinary life outside of the music scene. This whole situation felt to me like an unfinished book without a happy ending. After touring with Kansas in the early nineties I wrote a lot of material and I didn’t use it until early 2000. Someday I had Phil Ehart listen to some of these demos and his response was overwhelming. A bit later he called me up and asked me if I’d be interested in having Kansas record those songs with me in my studio and that’s how Somewhere To Elsewhere came to be!"

On the much acclaimed DVD Device-Voice-Drum, that I like a lot by the way, I missed your contribution very much and in my opinion you should have played there with Kansas. Weren’t you invited for that show as a special guest?

"Strangely enough there have been discussions of me being part of those recordings and I did express my interest. But after that preliminary chit-chat I never heard back and I’m not the kind of guy who picks up the phone and tries to force his way in, you know. I must admit that I was a bit disappointed that they recorded teh DVD without me, because in my opinion the six of us would have been more capable to reproduce our old sound. At the same time I must state that Kansas did a great job, adjusting some of the guitar parts and keyboard arrangements!"

Why is Rod Mikinski, your original bassis with Proto-Kaw, no longer with the band and did you consider to replace Dan Montre, who passed away some time ago for a second saxophone-piano player? Why was your original drummer Brad Schulz replaced, who was still part of the band on Before became After?

"Rod Mikinski was involved with the reunion and he played on one track on Before Became After. Although his attitude was highly positive and he sympathised with the whole idea, he didn’t want to give up his profession as a professional photographer. Nevertheless I’m extremely satisfied with his successor Craig Kew, who’s earning his living as a professional musician! Brad Schulz was a different story. He wanted to be part of the reunion so much and all of us really wanted him to keep playing in the band, but the distance between Idaho and Topeka turned out to be too much of an obstacle. We just couldn’t afford to have him fly over for every rehearsal or recording session. Besides he and his family were completely settled in Idaho and they were somewhat reluctant to give that all up. So yes, with pain in our hearts we had to say goodbye and replace him by Mike Patrum, another real Kansas-boy. Just like Craig, Mike is a professional musician. As far as Don is concerned: in the live band we have my cousin Jake Livgren, who plays saxophone too and I’m handling the piano duties, so the two of us are virtually replacing Don. With Kansas I was playing guitar and keyboards on a fifty-fifty basis, while with Proto-Kaw, most of the time I play guitar."

Apart from psychedelic influences, on the album Early Recordings there seems to be quite a lot of jazz influences as well. Like you stated yourself, those influences seem to have disappeared in your writing for Kansas. Only part of these influences can be heard on Before Became After and even less on The Wait Of Glory?

"We’re living in another era now than the early seventies, but nevertheless I’m always striving, quoting Star Trek’s captain Kirk, to “explore strange new worlds and to go where no man has gone before”. I’m always trying to find new combinations and daring transitions influenced by progressive as well as classical and jazz music. Improvising is a very important characteristic, which we use in our live shows to extension. It happens frequently that we start to jam and we absolutely don’t have any idea where we’re going, which makes this music even more challenging and interesting for all of us, and we hope for you guys too!"

Where does your inspiration come from to write new songs again and again? Do you write music in the old fashioned way by recording guitar or keyboards, or do you use the computer? How many changes do your compositions go through when the other band members have listened to them?

"Inspiration? Usually just like that, out of nowhere! A track like At Mornings Gate for instance, originated from a dream. I had that melody ringing in my head, I woke up and made my way to the studio sleepwalking. Hardly awake I managed to play a few notes on some keyboard and recording them at the same time and I wrote some lines down on a piece of paper and went back to bed. Next morning I just couldn’t believe my eyes, because I could hardly remember anything I did that night! The only way I use the computer is to work on the songs I’ve recorded before, mostly on keyboard. Then I add the bass and the guitars and use the drum computer and at the end I have my demo. Actually the big fun starts when I have the guys listen to the new songs, then they really start to live, new ideas pop up and sometimes parts of songs are rearranged fundamentally. It’s kind of hard to give an estimate of the influence the band has, but roughly I’d say about fifteen percent of the compositions, around thirty percent on all arrangements and most certainly one hundred percenton performing them, no less!"

How long have you been working in the studio on The Wait Of Glory?

"All and all about a year I guess. Look, at this point we find ourselves in a phase that is quite intriguing, but the truth is we all have to adjust our schedules, day jobs, appointments and commitments for every single rehearsal, recording session and also for a tour like this one. Only when Proto-Kaw would grow to become so big that we could earn a living from this music, I think without exception we would be willing to go for it."

Some of your albums like Seeds Of Change or AD Live are no longer available: are you considering, perhaps due to the growing popularity, to re-release these albums?

"Well, surely Seeds Of Change is giving me a headache! There’s still people asking about the album, but unfortunately Sony owns the rights and they don’t seem to be inclined to re-release the album nor sell me the rights! Absolutely unbelievable, because either way they would make money! AD Live is different. At some point the demand was nearly zero and if I’d decide to repress, there would be a serious risk that the Livgren family would end up with a cellar full of AD Live CD’s, but who knows, somewhere in the future."

On the Numavox website it states that you are not only in a band but you own a studio, you also have a family, and you have a farm to run. On top of this, you teach theology. Can you comment a bit about all this?

"Everything is true! Apart from my family we have a farm with poultry and Angus cattle. Furthermore we grow corn and soybeans. Through the church I teach theology, mostly one day a week. Because of all these commitments it's hard for me too to be away from home for several weeks. It's absolutely necessary to plan trips like these very carefully."

You also wrote a book called Seeds of Change, that was to be reprinted not so long ago, revised and expanded. Still the book doesn’t seem available at the moment?

"Regrettably it’s a fact. At first, Seeds Of Change has been published by Sparrow Records, who ran a special division for this purpose. Unfortunately the company went bankrupt and was taken over by EMI, who weren’t interested in publishing books at all. Right now, I’m still looking for a new publisher to print the third edition because I’d like to take the opportunity to include a chapter featuring Proto-Kaw."

Your solo album The Resurrection Of Lazarus, originally planned at the end of 2004, has been delayed quite a bit because of The Wait of Glory. With guests like Phil Ehart, David Pack and Neal Morse it looks very promising indeed! What’s the status right now?

"It’s a huge project and I’m working on it for years now, a cantata, an orchestral piece you might even call neo-classical. I would prefer to use as much genuine instruments as I can, instead of sampling everything through synthesizers, but the budget might be a limitation. This is also the reason why Lazarus will not be released on my own Numavox-label but rather through a company like InsideOut Music, that has more financial means."

I know several West European bands have used Eastern European orchestras from Czechia and Russia. Would that be an option for your Resurrection Of Lazarus?

"Absolutely, but it would definitely be a decision the record company would have to make, but surely I would favour such a solution."

A new chapter in your book, in your musical career and since fifteen years across the ocean to Europe again. The next step will be a Proto-Kaw live album and/or DVD?

"Sounds like a splendid idea to me!! We are truly blessed with the opportunity to play shows in Europe and the response from the audiences so far have been overwhelming. By the way, on the special edition of The Wait Of Glory there’s three live tracks on DVD as a bonus. After I finished all recordings and mixing of the album, I was asked if there was extra material to be included in a special edition, but due to lack of time I couldn’t finish more than those three tracks. It’s quite realistic that there will be a full DVD-release, but again it depends on the record company as well. Fact is, we all ready have a lot of material because the whole process of recording The Wait Of Glory has been filmed, so..."

Discography:

Early Recordings From Kansas1971-1973 (2002)
Before Became After (2004)
The Wait Of Glory (2006)