MENNO VON BRUCKEN FOCK

GERBEN KLAZINGA, MARK SMIT, MARK VERMEULE & PIETER VAN HOORN, Realm Of Shadows

Gerben Klazinga, Gijs Koopman, Mark Smit, Mark Vermeule en Pieter van Hoorn (2009)
vrijdag, november 20, 2009
KNIGHT AREA, 2009 (NL)

Gerben (en Joop) Klazinga zijn de initiatiefnemers van Knight Area, dat nu een succesvolle Nederlandse progband blijkt te zijn. De band stak in 2005 al direct de oceaan over om op het prestigieuze NearFest festival te spelen. Inmiddels ligt er een prachtig derde album met als titel Realm Of Shadows en speelde Knight Area al op veel locaties in Europa, waaronder de Loreley maar ook in de USA en Canada. De band kreeg eigenlijk pas gestalte nadat het debuutalbum uit was gebracht en is inmiddels van septet gereduceerd tot een kwintet. Hoe het zit met het nieuwe album wordt uitgelegd door toetsenman Gerben Klazinga, zanger Mark Smit, gitarist Mark Vermeule en drummer Pieter van Hoorn.

Allereerst mijn complimenten voor jullie derde album! Jullie zijn net terug uit de UK en onlangs waren jullie nog diep in Duitsland. Hoe was de respons?

Mark Smit (MS): "We deden twee concerten in Engeland in Wolverhampton en in Rotherham. De belangstelling was niet zo groot, maar die er wel waren bleken zeer enthousiast. We hebben veel cd’s verkocht, dus dat is ook niet verkeerd!"

Pieter van Hoorn (PvH): "Een aantal van hen reden enkele honderden kilometers om ons nog een keer te zien optreden!"

MS: "In Duitsland was wel veel publiek, want Riverside speelde na ons. We merkten dat er ook best belangstelling voor ons was. Waarschijnlijk degenen die Knight Area op het Loreley Festival hadden gezien. In beide gevallen kunnen we stellen dat het zinvolle trips waren."

Heeft het vertrek van Joop Klazinga en Rinie Huigen een rol gespeeld bij het componeren van het materiaal voor Realm Of Shadows?

GK: "We hebben met z'n vijven overlegd of er vervangingen moesten komen en mede doordat Mark ook toetsenist is, hadden we allemaal zoiets van: we gaan het gewoon met z’n vijven doen. Daarbij ben ik veel te puristisch om een gitaar op een synth te gaan spelen, dus heb ik uiteraard wel rekening gehouden met het feit dat er geen twee gitaristen meer waren."

MS: "Ondanks dit verlies had de situatie ook positieve kanten, want Mark Vermeule heeft het geweldig opgepakt en hij bloeide helemaal op. Vooral boekingen en ook soundchecks werden gemakkelijker want zeven man op een podium is natuurlijk best veel. Daarnaast gaat het onderling overleg met twee mensen minder ook sneller."

Was de eersteling nog het geesteskindje van Gerben, het tweede album was al veel meer een groepsaangelegenheid. Hoe is dat nu gegaan?

MS: "Bij het debuut The Sun Also Rises waren het Gerben en Joop die de touwtjes in handen hadden. Bij het tweede album Under A New Sign was er al veel meer interactie. Realm Of Shadows is een conceptalbum en dat maakt de benadering anders. Een vreemd voorbeeld is misschien het geluid uit de pvc-pijp waarmee Gijs Koopman kwam aanzetten en dat uiteindelijk ook werd opgenomen. Verder heb ik alle zangpartijen thuis in alle rust opgenomen, net zo lang tot ik er honderd procent tevreden over was." 

PvH: "We hebben als band bij nu veel meer gezamenlijk gearrangeerd, lekker ouderwets in de oefenruimte. Sommige in- en outro’s zijn bijvoorbeeld danig veranderd."

MV: "We hebben veel tijd genomen om dingen uit te proberen en het was op zich ook hartstikke leuk om zo met elkaar bezig te zijn. Een bepaald ritme dat Pieter had opgenomen probeer ik dan vervolgens weer op bij het opnemen van de gitaar terug te laten komen."

MS: "Als je dan uiteindelijk het resultaat hoort van de mix die Gijs en Gerben hebben gemaakt dan kun je wel stellen dat we zelf ook heel trots zijn."

GK: "Ik stond nu ook echt veel meer open voor veranderingen, omdat er inmiddels een enorm vertrouwen in de jongens is ontstaan. Daarom heb ik me ook totaal niet met de zang bemoeid. Soms geef ik op een demo wel mijn idee over een zanglijn, maar soms laat ik dat aan Mark over. De kwaliteit staat voorop en ik verwacht dan ook dat de inbreng van andere bandleden alleen nog maar zal toenemen."

Hoe zijn de titel en het concept tot stand gekomen?

MS: "Dat was mijn ding. De muziek komt altijd eerst en dus had ik bij een van de eerste demo’s een tekst gemaakt die achteraf niet eens is gebruikt. Die tekst handelde over een figuur in de schaduw met een teken op zijn lichaam dat niemand mocht zien. Met dat concept zijn er steeds meer teksten bijgekomen, totdat er uiteindelijk een verhaal is ontstaan dat pas af was nadat alle nummers in de juiste volgorde waren opgenomen."

PvH: "Na een heftig avondje drinken hebben we wat kreten bij Gerben op een muur gekalkt en daar zijn we de week daarna weer mee verder gegaan. Verder kan de wijze van zingen natuurlijk de sfeer die je wilt overbrengen ook sterk beïnvloeden."

GK: "Door een voorstel van Gijs is het oorspronkelijke, lange eerste stuk wat ik aandroeg ingrijpend veranderd en het is uiteindelijk opgesplitst in twee nummers. Soms gaat het arrangeren van een nummer heel snel en soms moet er inderdaad net iets worden bijgesteld voordat we het gevoel hebben dat alles klopt. In tegenstelling tot de vorige albums heb ik dit keer de zang volledig aan Mark over gelaten. Dit gaf mij ook het voordeel dat ik in die tijd zelf met andere zaken bezig kon zijn."

Hoe belangrijk zijn liveshows voor jullie en welke rol speelt het internet in de erkenning als muzikanten?

MS: "Live spelen geeft een kick en meestal veel voldoening, want je krijgt er ook iets voor terug. Je hebt een product en dat wil je graag laten horen. De liveoptredens spelen daarbij een essentiële rol, maar het internet wordt wel steeds belangrijker."

PvH: "Het zijn eigenlijk twee werelden die elkaar aanvullen en de afwisseling maakt het ook steeds weer aangenaam. Het creatieve proces en de opnames in de studio en dan vervolgens met het kant en klare verhaal naar buiten komen. Het samen op stap gaan is uiteraard avontuurlijk. Wil je cd’s of andere vormen van je muziek verkopen dan zul je je huiswerk op het internet gewoon goed moeten doen. Daarvoor hebben we gelukkig ook wat mensen om ons heen. Joop Klazinga bijvoorbeeld doet veel aan onze My space, zodat wij ons op de muziek kunnen concentreren."

Het nieuwe album heeft een nog strakkere productie en klinkt pakkend en is compositorisch vooral heel sterk. Wat is jullie eigen perceptie?

GK: "Ik ben het helemaal met je eens. We blijven natuurlijk bezig met het zoeken naar nieuwe dingen om onszelf te verbeteren."

MS: "Voor mij is het erg belangrijk wat voor gevoel je hebt als je naar het eindresultaat luistert. Realm Of Shadows luistert gewoon lekker weg. Ik moet er niet aan denken om steeds dezelfde soort plaat te moeten maken. Commercieel gezien zouden we misschien meer de zware kant op moeten, maar we hechten eraan om die contrasten tussen symfonisch en heavy in te bouwen. Tijdens Progpower waren veel mensen juist positief verrast, omdat wij zo melodieus klonken en toch ook soms wel heavy, want dat kenden ze eigenlijk niet."

Gijs is op dit album co-producer en zijn bas is mijns inziens toch wel mede bepalend voor het geluid van Knight Area. Wat is het componeer- en arrangeertraject dit keer geweest en hoe lang heeft het opnemen in totaal geduurd?

PvH: "Dat kun je maar beter niet tegen Gijs zeggen, hoor maar we hebben echt alle baspartijen opnieuw moeten opnemen en we hebben zelfs nog even overwogen om Chris Squire (Yes) in te huren..."

GK: "Ik schat dat het nieuwe album ons ongeveer een halfjaar schrijven heeft gekost en ook nog eens een halfjaar opnemen."

PvH: "Behalve Gerben doen wij er allemaal iets anders naast om brood op de plank te krijgen, dus dat leidt automatisch tot een langer traject, zeker omdat wij ons willen meten met fulltime professionals."

In sommige passages meen ik in het toetsengeluid vooral de piano van Tony Banks terug te horen en in het baswerk vooral Chris Squire, terwijl de melodieën soms trekjes van Camel, Marillion en Barclay James Harvest hebben. Wat vinden jullie van deze beknopte analyse?

GK: "Ik schaam me daar absoluut niet voor, want ik ben een liefhebber van Genesis van vóór 1980. Gijs is een Yes-freak en Mark Vermeule dweept meer met Symphony X en Dream Theater. Pieter is een fan van bands als Metallica, ihij s een rockbeest dat langzamerhand is ‘versymfonischt’. Mark Smit komt meer uit de Iron Maiden- en Queen-hoek. Omdat ik de basis voor de songs aandraag zitten er toch veel neoproginvloeden in, de muziek naar mijn hart!"

Ik ben technisch niet zo erg onderlegd, maar ik toch graag willen weten wat voor instrumenten jullie zoal bespelen en eventueel waarom? De Rickenbacker van Gijs is natuurlijk duidelijk.

MV: "Ik zocht naar een bepaald geluid en dat heb ik gevonden bij gitaarbouwer De Gier uit Schiedam. Ik heb deze gitaar letterlijk vanaf het stuk hout, zoals dat werd geleverd, opgebouwd zien worden. Verder is mijn ‘gear’ vrij simpel: een beperkt aantal effecten, zoals TC-electronics G-force, en een Engl Invader-versterker, die een volvet geluid geeft."

PH: "Ik wilde op een zeker moment een drumstel kopen en toen heb ik via Marktplaats het drumstel gekocht dat bovenaan stond... Nee, flauwe kul natuurlijk! ik bespeel nu tot volle tevredenheid een Sonor drumstel, uit hun toplijn, met Zildjian bekkens."

MS: "Ik bespeel een Roland AX-1 draagbaar keyboard. Dat heb ik met enige moeite kunnen bemachtigen, want die worden niet meer gemaakt. Via Midi kan ik uit het toetsenarsenaal van Gerben putten en zo ook verschillende geluiden spelen."

GK: "Als Banks-fan bespeel ik een CP-70, een elektrische vleugel, vooral omdat ik die geluiden ook live kan brengen. Ik ben lang op zoek geweest naar de originele Mellotrongeluiden die Tony Banks ook gebruikt heeft met de drie violen en achttonig koor, en die heb ik uiteindelijk gevonden in Duitsland bij Hollow Sun. Verder heb ik een heel uitgebreide synthesizer met heel veel sample-mogelijkheden. Als je daar een beeldscherm op aansluit is het net een computer. Daar heb ik dus alles netjes in staan. Mijn solosynth is een Roland; die heb ik net nieuw en ik wil daar nog meer mee gaan doen. Het lijkt een ding van niks. Het was erg goedkoop en heel licht. Het is allemaal plastic maar hij kan heel veel, techno … you name it!"

Gerben, je hebt ook meegewerkt aan het nieuwe project van Jankees Braam (Ixion), die op zijn beurt een tekst voor Realm Of Shadows aanleverde. Hoe was dat om weer iets van en voor een ander te spelen?

GK: "Best heel moeilijk, vooral omdat Jankees andere akkoordenschema’s gebruikt dan ik zou verzinnen. Wij zijn oude bekenden van vroeger. Ik vond het wel ontzettend leuk om te doen."

Hoewel het artwork dit keer niet van Mattias Norén is, heeft het een vergelijkbare kleurschakering en sfeer als het debuut The Sun Also Rises. Hoe zijn jullie bij Killustrations terecht gekomen?

MS: "Eigenlijk wilden we ook dit keer graag Mattias' expertise gebruiken, maar hij is ermee gestopt. Via de platenmaatschappij zijn we destijds bij Mattias terecht gekomen en op dezelfde wijze kwamen we nu bij Killustrations terecht. Dat is ook een eenmansbedrijf. Normaliter doet hij heel veel donker en heavy werk dus we hebben wel wat gerichte informatie vooraf moeten geven. Waar hij vervolgens mee kwam was tot onze verrassing echt meteen raak!"

Jullie hebben allemaal bezigheden buiten Knight Area. Is er een kans dat Knight Area een fulltime job wordt of is dat te optimistisch?

MV: "Dat zouden we wel graag willen, maar als je leest dat zelfs een band als Opeth - zeker enkele jaren geleden - nog moeilijk rond kon komen, dan hebben we nog een lange weg te gaan."

PvH: "Voor een Nederlandse symfoband treden we best veel op en we houden aan de verkoop van artikelen en cd's ook wel wat over. Interessanter zou het worden als we een uitgebreide tournee als support act voor een grote naam zouden kunnen doen. Voor gevestigde namen is gratis downloaden natuurlijk heel vervelend. Voor ons echter is dat minder belangrijk, want onze naamsbekendheid moet zo snel mogelijk groeien en dat kan via het internet uiteraard prima. Wat dat betreft vinden wij dat we niet aan een Martin Orford syndroom, het boycotten van internetpiraterij, moeten lijden maar mee moeten gaan in een veranderende markt en creatief zijn. Voordeel vind ik wel dat veel progfans heel loyaal zijn en toch vaak blijken die de cd's aan te schaffen."

Is er tijdens de opnames voor Realm Of Shadows nog iets buitensporigs of geestigs voorgevallen?

PvH: "Ja! De fluitketel! We wilden wat gekke dingen doen, een ritmeloop erin brengen en toen ik bezig was met A Million Lives had ik een oude fluitketel meegenomen. Die ketel moest ik weggooien omdat mijn vriendin een nieuwe had gekocht, maar vanwege de emotionele band kon ik dat niet over m’n hart verkrijgen. Enfin, als je die half vult met water, omkeert en er dan op slaat dan krijg je een grappig geluid. Ook een fiets van Gerben was een dankbaar object: het slot open en dicht doen gaf ook een geestig effect. Dit soort zaken is, zeker als je ermee bezig bent, best wel hilarisch."

Zijn er al concrete toekomstplannen? Een dvd misschien of werken jullie alweer aan een opvolger voor Realm Of Shadows?

GK: "Ik ben een dvd toevallig behoorlijk aan het pushen, want ik vind het eigenlijk hoog tijd worden. We hebben een naar mijn beleving een fantastisch concert neergezet in Het Kasteel in Alphen a/d Rijn en daar heeft John Vis beeldopnames van gemaakt, die Gijs en ik eerdaags gaan bekijken. De geluidskwaliteit is zonder meer uitstekend, maar we moeten als band nog wel bepalen of, en wanneer een dvd zou worden uitgebracht en wat de meerwaarde voor Knight Area zou kunnen zijn! Verder zijn er inderdaad wat ideetjes voor een volgend album. Het laatste nieuws is dat wij uitgenodigd zijn om op de volgende editie van Slotsskogen Goes Progressive, een festival in Gothenburg (Zweden) te komen spelen."

Discografie:

The Sun Also Rises (2006)
Under A New Sign (2007)
Realm Of Shadows (2009)