MENNO VON BRUCKEN FOCK

CHARLOTTE WESSELS

PHANTASMA (GEORG NEUHAUSER & CHARLOTTE WESSELS)
dinsdag, augustus 8, 2017
PHANTASMA, 2017 (NL)

Delain is inmiddels uitgegroeid tot een van de Nederlandse topbands in het female fronted metalgenre. Minder bekend is de melodieuze metalband Serenity uit Oostenrijk. Veel van de oudere lezers zullen zich de naam van Oliver Philipps herinneren van de Duitse progrockformatie Everon. Ogenschijnlijk uit het niets kwam er een bijzonder aardig album van Phantasma, een samenwerkingsverband van zangeres Charlotte Wessels (Delain), zanger Georg Neuhauser (Serenity) en producer, componist en gitarist Oliver Phillips. Tekstueel is het album, dat ook in een versie verkrijgbaar is met een earbook, gebaseerd op een door Wessels geschreven roman over een broer en zus die een aangeboren hartaandoening hebben, waarbij hun harten vergroten bij heftige emoties. Terwijl Wessels nog maar net terug was van een tournee en de volgende serie shows al op stapel heeft staan, was er even gelegenheid om haar wat vragen te stellen over dit nieuwe avontuur.

Charlotte, even een adempauze na de Europese tournee en die van Midden- en Zuid-Amerika. Hoe is het jullie daar vergaan?

"Geweldig. Het is echt heel gaaf geweest. Als support voor Nightwish overzee en als headliner in Europa. Het was druk maar alleszins bevredigend. Veel uitverkochte shows en ook in Engeland ging het erg goed. Een adempauze is er eigenlijk niet, want we zijn momenteel met Delain weer druk bezig om een ep uit te brengen."

Gaan we Phantasma ooit live zien?

"Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. Delain vraagt zoveel tijd en energie dat een tournee met Phantasma er niet in zit. Wellicht dat een paar theatershows in de vorm van een musical mogelijk zijn met daarin allerlei gasten te realiseren. Die ambitie is er in elk geval wel, maar zeker niet op korte termijn."

Wanneer ben je betrokken geraakt bij dit project van Georg en Oliver? Vanwege jullie shows met support act Serenity of waren er andere redenen?

"Georg kende ik inderdaad van het forse aantal shows dat we samen gedaan hebben, maar ik heb op het album Death & Legacy van Serenity een gastbijdrage geleverd als vocaliste voor het nummer Serenade Of Flames. Het oorspronkelijke plan komt van Georg, die een enorme fan is van rockopera’s en dat soort dingen. Hij vroeg Oliver er bij en die zag een conceptalbum ook wel zitten. Toen deed zich het probleem voor dat ze alle twee geen idee hadden voor een onderwerp. Met Oliver werk ik al een jaar of tien samen en hij weet dat ik eigenlijk alle teksten schrijf. Hij dacht dat dit wel een mooie uitdaging voor me zou kunnen zijn. Zelf heb ik maar enkele conceptplaten in mijn collectie en de albums waar Georg gek van is, kende ik hoegenaamd niet en die ik wel kende vond ik helemaal niets dus ik stond wel voor een lastige opgave. Uiteindelijk vond ik de oplossing in de vorm van een boek dat bij de conceptplaat zou horen. Daarbij zouden de songs op zichzelf kunnen staan en hoef je niet per se een complete verhaallijn in het album te hebben omdat dan het hele verhaal in boekvorm erbij geleverd wordt. De muziek kan dan als het ware een poëtische uiting zijn van bepaalde karakters, gebeurtenissen of uitdagingen, een verdieping dus. Met dit idee kon ik goed leven en ik ben enthousiast aan de slag gegaan. De periode daarna was ontzettend leuk! We hebben namelijk alle drie een verschillende muzikale achtergrond: Georg vanuit de classic rock met invloeden van Queen en Meatloaf, Oliver komt natuurlijk uit de progressieve rockhoek en ikzelf meer uit de alternatieve. We hebben alle drie songs aangeleverd en vervolgens heeft Oliver alles gearrangeerd en geproduceerd, zodat het toch als een band klinkt."

 Je hebt zelf dus ook liedjes geschreven. Welk instrument speel je? 

"Ik speel net genoeg piano om de juiste akkoorden als begeleiding bij de zang te voegen. Het is degene met wie ik samenwerk - in dit geval Oliver - die het nummer verder aankleedt en uitwerkt, hoewel mijn ideeën over de arrangementen ook vaak worden gerealiseerd."

The Deviant Hearts betekent letterlijk ‘de afwijkende harten’. Hoe ben je op het idee gekomen van een broer en zus met harten die zwellen of krimpen afhankelijk van emoties? Wat is de kern van dit verhaal?

"Ik ben een fervent verslinder van mythes en legendes en een groot liefhebber van metaforen waarbij het hart een rol speelt. Misschien niet origineel maar wel schier onuitputtelijk. Het gegeven dat als je iets raakt ‘het op je hart drukt’ vond ik zo’n treffende metafoor en in het Engels is er een die mij erg aansprak ‘my heart grew three sizes’. Met dit gegeven ben ik verder gaan werken en zo kwam ik op de in grootte veranderende harten: niet alleen mentaal aangrijpend, maar in mijn verhaal dus ook fysiek, met daadwerkelijke gevaren voor je gezondheid. De zwellende en krimpende harten en ook de papieren kraanvogeltjes die tot leven komen kun je als fantasie beschouwen, maar het verhaal wortelt ook wel degelijk in de realiteit. Twee mensen die in een beschermde omgeving opgroeien vanwege hun hartafwijking. Ze raken gefrustreerd en willen uit die omgeving weg met alle mogelijke gevolgen van dien. Een van de mythes die ik heb gebruikt is die uit een Japanse overlevering: als je met origami duizend papieren kraanvogels vouwt, mag je een wens doen. Ik heb er ook echt een stuk van mezelf in kunnen leggen. Wat er verder gebeurt en hoe het afloopt vertel ik liever niet want dat zou het leesplezier goeddeels bederven!"
 
Wanneer had je tijd om dit boek te schrijven?
 
"Tijdens de tournee heb ik kunnen schrijven en daarnaast veel in de nachtelijke uren. Enerzijds door tijdsdruk, anderzijds doordat ik er achter kwam dat als het donker en stil is, je niet gestoord wordt en veel harder kunt opschieten dan overdag als er te veel afleiding is. De donkere atmosfeer past ook heel goed in mijn verhaallijn. Het schrijven van de muziek en de opnamen heb ik door mijn inmiddels opgedane ervaring heel goed en efficiënt kunnen plannen."

 

Ik neem aan dat jij ook verantwoordelijk bent voor de teksten op alle songs. Hoe lastig was dat?

"Die van Georg gingen best wel vlot omdat hij demo’s aanlevert met dummyteksten, die meer klanken zijn dan volzinnen. Op basis van het onderwerp in het liedje dat ik bij dat nummer vond passen, kon ik vaak woorden bedenken met klanken die hem kennelijk goed liggen. Bij Oliver had ik meer moeite, want zijn teksten zijn gewoon poëtisch Engels maar zo hilarisch grappig dat ik de grootste moeite heb om me daardoor niet van de wijs te laten brengen. Voor mijn eigen liedjes heb ik gekeken naar de onderwerpen uit het boek die nog niet aan bod gekomen waren en waarvan ik wel vond dat ze deel van het album zouden moeten uitmaken. Dat was dus relatief gemakkelijk, omdat je al schrijft met een bepaald idee."

Op de speciale earbook-editie lees je het verhaal zelf voor. Wat is je vooropleiding, want alleen met middelbare school Engels kan ik me niet indenken dat je in staat zou zijn om een verhaal in een vreemde taal te schrijven en dat correct voor te lezen?

"Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd en Gender Studies aan de universiteit van Utrecht, een studie volledig in het Engels, dus zowel spreken als schrijven. Verder ben ik natuurlijk al vanaf mijn zeventiende op tournee tijdens welke met een producer als Oliver uitsluitend Engels wordt gesproken. Dat helpt ook aardig!"

Met Delain heb je met Oliver als producer gewerkt, maar ook toen speelde hij al op gitaar mee. Was het nu anders om hem als bandlid-muzikant aan het werk te zien? Komt er een volgend Phantasma-album?

"Het enige wat anders was is dat hij nu volwaardig meeschreef en dat hij degene was die mijn simpele demo’s ging ‘aankleden’, want bij Delain ga ik met die ideetjes altijd naar Martijn Westerholt. Dit project was ontzettend leuk en zeker ook bevredigend, want we zijn heel trots op het resultaat. Met alle gastmuzikanten en andere deadlines waar Georg en ik mee te maken hadden en hebben, heeft dit album wel heel veel tijd en energie gekost en met alle werk rond Delain moet ik er wel even van bijkomen. Ik sluit echter niet uit dat deze samenwerking in de toekomst een vervolg krijgt."

Had je tien jaar geleden, toen je een samenwerking met Martijn aanging gedacht dat je nu een eigen novelle zou schrijven en een gevierd zangeres zou zijn?

"Ik beschouw mezelf als onwijs gelukkig, want als je mij als Charlotte van vijftien had verteld dat ik op mijn achtentwintigste dit allemaal al beleefd zou hebben, dan had ik dat nooit geloofd. Ik werk er ook keihard voor en heb intussen heel wat zaken van mijn lijst met ambities kunnen afstrepen. Anderzijds is door al deze hectiek mijn sociale leven wel erg onder druk komen te staan en ik wil komend jaar eigenlijk meer tijd vrij maken om familie en vrienden te zien."

Hoe ziet 2016 er voor jou uit?

"Eigenlijk is dat jaar al vol gepland: er is een ep op komst, we doen een speciale show met gasten, we spelen op 7000 Tons Of Metal in februari en dan vervolgens op tournee met Nightwish naar Noord-Amerika. Daarna gaan we werken aan ons nieuwe album dat gepland staat voor de tweede helft van 2016. We spelen op een aantal festivals in de zomer en we hebben daarna ook de viering van het tienjarig bestaan van Delain!"