Knight Area begon ooit als een project van Gerben Klazinga, maar men mag inmiddels het tienjarig jubileum vieren met Hyperdrive, het vijfde studioalbum. Van de oorspronkelijke bezetting zijn Gerben Klazinga, Mark Smit en Pieter van Hoorn nog over. De zevenmansformatie is teruggebracht naar een kwintet. Met kersverse gitaarvirtuoos annex conservatoriumdocent Mark Bogert en Peter Vink (ex-Finch, ex-Q65), een heuse legende op de bas, werd in 2013 het tussendoortje Between Two Steps gepresenteerd, waaruit al duidelijk bleek welke richting de band wilde op gaan. Iets minder Genesis en iets meer de kant op van de rock dan wel progmetal. De nieuwe schijf Hyperdrive, waar de band al met al een jaar aan gewerkt heeft, bevestigt de verwachte koerswijziging al blijft het Knight Area-geluid zeer herkenbaar. Vink bespeelde jarenlang een Yamaha-bas en speelt nu op een handgemaakte bas van Mike Lull (USA) en daarmee is zowel geluid als speelstijl van Gijs Koopman verlaten. De band is druk aan het oefenen voor de komende tournee en is ook al weer bezig met nieuw werk, zo bleek uit onderstaand gesprek met de vijf bandleden, waarbij met name routinier Vink een echt ingeburgerd bandlid bleek te zijn met een substantiële inbreng, ook tijdens dit interview.
Om met het laatste nieuws te beginnen. Gaan jullie diverse concerten met Arena doen?
Peter Vink (PV): "Klopt, en daar zijn we heel blij mee. Het was voor ons een forse tegenvaller dat we tijdens de voorbereidingen voor de releaseparty de aan een managementbureau gegeven opdracht een tournee te regelen terugkregen. We werden onlangs door Metal Mind Productions benaderd of we een dvd wilden opnemen in Katowice en zo zijn we in contact gekomen met Arena, waarvoor ze op die dag namelijk ook een dvd opnemen. Ook de andere show in Polen en die in Zoetermeer spelen we samen met Arena, maar in Katowice krijgen we in elk geval anderhalf uur; eigenlijk een dubbelconcert dus. Het bleek dat bij andere concerten van Arena, onder meer in Parijs, diverse bands zich al in een eerder stadium hadden ‘ingekocht’.
Mark Smit (MS): "Ondanks die contacten komen we er helaas buiten die drie concerten niet aan te pas tijdens hun tournee, dus zullen we zelf voor alternatieven moeten zorgen en daar zijn we nu best wel intensief mee bezig.
Mark Bogert (MB): "Als we verder willen komen dan zullen we qua promotie en distributie, maar zeker voor het komende album nog een paar stappen moeten zetten!”
Inmiddels is de cd-presentatie geweest: hoe is die verlopen?
MS: "Afgezien van de publieke belangstelling - ik schat zo rond de 160 bezoekers - meer dan voortreffelijk. Naderhand hoorden dat er die avond twee andere concerten waren van Opeth en Threshold. Mogelijk is mede daardoor de keuze voor Helmond niet de meest gelukkige geweest."
Gijs Koopman (GK): "Anderzijds hebben we naar ons idee het beste concert ooit gegeven."
PV: "Ik stond daar te spelen als een jonge god en dat kwam door de goede voorbereiding. Ik heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad! Onze pech is bovendien geweest dat onze platenmaatschappij The Laser’s Edge de zaken in Amerika weliswaar goed voor elkaar heeft, maar in Europa was men niet tevreden. Er werd een andere distributeur gezocht precies op het moment dat ons album uitkwam. Daardoor viel een stuk promotie stil. Gelukkig krijgen we nu hulp van mensen als Arie Verstegen van Cultuurpodium Boerderij die ons willen helpen met het opzetten van een tournee.
Pieter van Hoorn (PH): "Hij heeft ons ook al laten weten dat hij de volgende cd-release absoluut in de Boerderij wil hebben. Als semiprofessionele band is het gewoon lastig zonder hulp van buitenaf."
PV: "Voor de muziek zorgen wij; dat is onze taak maar die hele business eromheen is iets wat we nu proberen in onze vingers te krijgen. We hebben nu een goede roadcrew, we zijn met een click-track gaan werken en we hebben besloten dat koortjes een sommige begeleidende toetsenpartijen voortaan niet meer live worden uitgevoerd, maar van een schijfje komen. Daardoor is de kwaliteit op het podium sterk verbeterd. Zanger Mark is nu veel vrijer op het podium en we proberen onder meer door de pakkende melodieën van Mark Bogert - hij is voor mij een openbaring - toch een groter publiek te bereiken met behoud van onze eigen stijl. Dat betekent overigens niet dat er op het komend album best een nummer van tien minuten zou kunnen staan, maar zeker ook een aantal kortere.”
Merken jullie al iets van die doorgevoerde koerswijziging? Hoe is de verkoop van Hyperdrive tot nu toe?
MS: "Eigenlijk heel positief. Ook het overgrote deel van de reviews is uitermate positief en vele recensenten trekken de conclusie dat wij eigenlijk te weinig aandacht krijgen voor wat we kunnen. Wij staan als enige Nederlandse band in de top tien van de Boerderij. Qua verkoop gaat Hyperdrive overal beter dan voorheen, behalve in de Benelux!"
PV: "Dat is een kwestie van geld denken wij. Met geld koop je promotie, krijg je advertenties en artikelen en dat is in de Benelux onze makke. Naast 013 in Tilburg hebben we in de Randstad vijf grote podia en daar spelen echt alle bands die je maar kunt bedenken, dus op korte afstand kan iedereen overal heen. In het buitenland is dat toch duidelijk anders. Daar worden we vaak met alle egards binnengehaald, terwijl men hier zoiets heeft van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!’ In Duitsland bijvoorbeeld hebben we een heel ander publiek dan hier. Vandaar dat wij onze pijlen ook met name op Duitsland en misschien een land als Polen richten. Engeland is triest. Voor de grote bands gaat het nog, maar als kleinere band moet je bijna geld meebrengen om nog te kunnen spelen, terwijl in Nederland een bedrag van 1500 euro als hoog wordt gekwalificeerd. We hebben nooit echt in het clubcircuit gespeeld, zodat vrijwel niemand ons kent. Anders wordt het als je als band gegarandeerd een volle zaal zou trekken: dan kun je overal terecht!”
Er zijn nu eigenlijk drie generaties in de band. Werkt dat anders dan anders of is het juist een grotere uitdaging?
PV: "Het werkt juist ontzettend inspirerend. Niet zozeer dat leeftijdsverschil, maar het verschil in ervaring en muzikale achtergrond is van enorme invloed geweest op ons als band. Kijk Mark Bogert en ik zijn er nieuw bijgekomen. Mark heeft net zoals ik het conservatorium in Rotterdam doorlopen, hoewel ik doordat ik al zo’n duizend optredens achter de rug had, een andere behandeling heb gehad dan Mark. Hij is natuurlijk jong en zijn wortels liggen meer in de Amerikaanse metal. Daardoor komt hij met heel andere melodieën en natuurlijk wil hij wat bereiken! Ik ben misschien toch meer uit de symfowereld afkomstig en ik beschouw Knight Area als mijn laatste kunstje. Ik wil ook wat bereiken, want ik wil met deze band naar de top en ik ben er honder procent van overtuigd dat we daar gaan komen. Met Finch zaten we zes weken in de studio en klonk het nog niet, maar op deze mannen ben ik apetrots wat zij met bescheiden middelen hebben weten te flikken! Daarbij is de expertise van Joost van den Broek (mix) en Peter Brussé (mastering) wel een heel goede keuze geweest. Bands als Yes en Marillion spelen nog steeds voor volle zalen, dus er is wel degelijk een markt voor ons type muziek."
Het is toch zo dat je voor conservatorium twee instrumenten moet kiezen? Heb je een klassieke opleiding gedaan Mark?
MB: "Ik ben eerst naar de muziekschool in Dordtrecht geweest en heb vervolgens op het conservatorium de lichte muziek gevolgd, de popkant zeg maar. Natuurlijk kom je tijdens je opleiding in aanraking met klassieke muziek, maar dat is in mijn geval toch beperkt geweest, al heb ik natuurlijk via het vak muziekgeschiedenis toch het nodige meegekregen. Er was ook onderricht in jazzmuziek en ik heb ook vier jaar lang onderwijs gehad in Braziliaanse gitaarmuziek. Je kunt afstuderen met één instrument maar omdat je toch ook de minorvakken nodig hebt, komt het er eigenlijk op neer dat je altijd een tweede instrument pakt, in mijn geval de piano."
GK: Mark kwam met nummers waarbij ik in het begin dacht: wat zijn die toetsenpartijen pittig, gaat dat mij wel lukken? Door elkaar te stimuleren en te helpen is die grote stap voorwaarts gemaakt. Ik heb daardoor ook weer nieuwe energie gekregen en ik merk dat ik nog beter kan, mede dankzij die stok achter de deur.
MS: "Voor de release van Hyperdrive hebben we een aantal weken tweemaal per week echt goed gerepeteerd. Dat was nooit eerder gebeurd, want dan was het hooguit eens per twee tot drie weken. We zijn door de inbreng van Peter en Mark veel kritischer ten opzichte van onszelf geworden. Momenteel zijn anderen beneden bezig met de planning voor dit jaar met alle ins en outs, zodat wij als band uiteindelijk zonder zorgen op het podium kunnen staan.”
Waar komen jouw nummers vandaar Mark? Wat zijn jou inspiratiebronnen?
MB: “Dat is heel wisselend. Ik heb natuurlijk goed geluisterd naar alle muziek uit het verleden van Knigh Area, want het is niet mijn insteek om er een heel andere band van te maken. Juist door het werken met Gerben en de anderen heb ik in mijn composities rekening gehouden met de muziek van knight Area."
GK: "Luister maar naar zijn soloalbum A Story In Parts; dat is een totaal ander verhaal."
MS: "Het is ook niet goed als een band zich niet ontwikkelt en in herhalingen vervalt, toch?”
Op Nine Paths kwam naar voren dat het opnemen en arrangeren van dat album veel meer een groepsgebeuren is geworden dan op voorgaande albums. Hoe is dat met Hyperdrive gegaan?
GK: "Mijn rol als componist is nu minder en dat vind ik wel prima, want nu krijgen de andere bandleden de kans om te laten zien wat ze kunnen. Al ben ik de meest symfonische van het stel, ik ben niet vies van stevig werk. Ik ben immers opgegroeid met Made In Japan van Deep Purple."
MS: "In Songs From The Past hoor je natuurlijk de invloed van Queen, in andere juist meer van bands als Dream Theater. Juist door het schrijven met meerdere mensen krijg je compositorisch en qua arrangementen andere invloeden en dat is absoluut een verrijking. Ik hou van taal en ik heb me erg ingespannen om degelijke teksten aan te leveren, teksten met een verhaal. Onder invloed van Peter zijn er overal koortjes achter gezet. Deze muziek leent zich daar ook goed voor. Ik heb ‘t nog nooit zo druk gehad!"
PV: "Ik wist niet wat ik las toen ik zijn teksten voor het eerst onder ogen kreeg. Dat had ik nooit achter Mark gezocht! In de toekomst zijn deze teksten misschien live ook wel te ondersteunen met sfeerbeelden op videoschermen."
PH: "Met de komst van Peter is de bas veel minder een los instrument. Er is nu sprake van een hechte ritmesectie en samen zijn we ondersteunender geworden. Voor mezelf sprekend heb ik meer progressie gemaakt in het afgelopen jaar dan de negen jaar ervoor!"
PV: "We hebben intensief samen geoefend en doordat wij elkaar als muzikanten zo goed aanvoelen, kan ik ook veel beter inspelen op wat Pieter doet. Met de bas doe ik mijn eigen ding. Er zijn niet zo veel goede bassisten zoals Gijs Koopman. Hij is geweldig en hij heeft mede het geluid van Knight Area vorm gegeven. Wij hebben nu gekozen voor een moderner en strakker geluid."
GK: "Wat wel heel belangrijk voor ons was is dat Peter net als Gijs met een plectrum speelt."
MS: "Gelet op de veranderingen die zich het afgelopen jaar hebben voorgedaan, moeten we eigenlijk stellen dat de wijze waarop we Hyperdrive hebben opgenomen eigenlijk plan B was, eigenlijk meer een demo. Het liefst zouden we een studio als Wisseloord in gaan om dat proces over te doen en de muziek laten klinken zoals we die nu vandaag de dag kunnen spelen, maar helaas ontbrak ons daarvoor het budget."
PH: "Ik heb nu al zin om het volgende album op te nemen, want ik denk dat we nog veel beter kunnen."
GK: "Als je de bootleg-dvd die we in Helmond geschoten hebben bekijkt, dan hoor je solo’s waarvan je nu zegt: die had op de plaat moeten staan, dat soort dingen.”
Het nummer The Lost World van Peter en Mirjam dateert waarschijnlijk van beginjaren negentig? Vanwaar de nummers van de EP op het album?
PV: "Klopt. Het betreft een nooit uitgebracht nummer dat voor het tweede album van Veralin bestemd was. Het nummer is ontstaan op basis van een thema, precies de toegestane acht maten, dat ik gewoon gejat heb uit een stuk van The Enid (The Reaper – MvBF). Gerben heeft dat prachtige middengedeelte geschreven en door de inbreng van de andere heren is het oneindig veel beter en eigenlijk ook totaal anders geworden dan het origineel."
MB: "We moesten de tijd krijgen om een nieuw album te maken in de nieuwe bezetting en tegelijkertijd hadden we geld nodig om dit project te kunnen financieren. Door twee nummers van het album op Between Two Steps te zetten hadden we zowel wat inkomsten als konden we het publiek laten horen welke kant we wilden opgaan."
PH: "Vergeet niet dat een band als wij alleen kan bestaan als er ook inkomsten gegenereerd worden ofwel door shows te doen ofwel door cd’s te verkopen. De kosten die wij zelf moeten maken, moeten wel ergens vandaan komen!”
Hoe ziet 2015 er voor Knight Area uit?
PV: "We mikken op een aantal concerten en we hebben al diverse stukken voor het volgende album. Mark en Gerben hebben samen al een nummer geschreven, Mark en ik idem dito. Ook Smitje zal wel met één of twee nummers komen."
PH: "Leuk en aardig maar van al die vijftien nummers die ik geschreven heb heeft er nog nooit één de cd gehaald."
MS: "We studeren altijd alle materiaal in en dan bepaalt gevoel en overleg wat er uiteindelijk op een album terechtkomt."
PV: "Daarbij blijkt soms dat er iets lijkt te missen. Zo wilden we bij nader inzien op Hyperdrive een stukje tussen Living In Confusion en Running Away hebben en omdat ik in het verleden nogal wat voor Arjen Lucassen had gedaan, leek dit het moment dat hij wat voor ons kon doen, namelijk Stepping Out. Doordat mensen alleen het eindresultaat horen op de cd, weten ze niet hoeveel werk en energie in zo’n product is gaan zitten. Des te belangrijker voor ons om zo’n album live feilloos uit te voeren."
MS: "Wanneer dat album uitkomt, hangt niet alleen af van het schrijven van de nummers maar ook van de platenmaatschappij. Wellicht kunnen we dit keer wel de middelen genereren om in een echte studio op te nemen.”
Discografie:
The Sun Also Rises (2004)
Under A New Sign (2007)
Realm of Shadows (2009)
Nine Paths (2011)
Hyperdrive (2014)