ENDLESS FORMS MOST BEAUTIFUL

NIGHTWISH (2015)
NIGHTWISH - ENDLESS FORMS MOST BEAUTIFUL

Eindelijk is-tie er dan: Endless Forms Most Beautiful, het eerste studioalbum van de Finse gothicmetalgrootmacht Nightwish met zangeres Floor Jansen (ex-After Forever). Vorig jaar kregen we al een voorproefje van deze cd in de vorm van de buitengewoon overtuigende live-dvd van het optreden tijdens Wacken Open-Air 2013. Nu, gesteund door hetzelfde team van producer, geluidstechnicus en arrangeur Pip Williams, met medewerking van het Orchestere De Grandeur, een kinderkoor en The Metro Voices, ligt er een dijk van een album. De opening is bijzonder sterk met een duet tussen de toetsen van Tuomos Holopainen en de gitaar van Emppu Vuorinen. Dat wordt gevolgd door het stevige uptempo stuk Weak Fantasy. Natuurlijk zijn er herkenningspunten: zo lijkt de titeltrack veel op Storytime (Imaginaerum), zijn Edema Ruh en Alpenglow in diezelfde stijl opgenomen en vertoont de tweede single Élan behoorlijk wat overeenkomsten met Last Of The Wilds en qua zangstijl met Amaranth. Yours Is An Empty Hope is rauw en ondanks de bombastische arrangementen mist deze track het voor Nightwish zo karakteristieke ‘mooie melodieuze’. Floor Jansen zingt heel lieflijk in de zoete ballad Our Decades In The Sun, gevolgd door het eveneens vrij rustige en wat Amaranthachtige My Walden. The Eyes Of Sharbat Gula is vrijwel instrumentaal en zou een soundtrack voor een natuurfilm kunnen zijn, waarin je over de glooiende landschappen van Scandinavië vliegt. Floor zingt soms lieftallig, dan weer met power en zelfs met grunts. Naast de stem van Marco Hietala hoor je ook het mooie stemgeluid van Troy Donockley, die inmiddels een vast bandlid is. De sopraan is slechts te horen in de achtergrondkoortjes en kort in The Greatest Show On Earth, de laatste lange track, een imposante compositie van maar liefst 24 minuten. Diverse nummers op dit album waaronder deze epic, zijn geïnspireerd op werken van Charles Darwin en Carl Sagan. Je luistert naar een ontdekkingsreis met veel onverwachte gebeurtenissen. Met de formidabele Floor Jansen en de veelzijdige Troy Donockley in de gelederen heeft Nightwish nog meer mogelijkheden, maar de valkuil zichzelf te herhalen, komt dichterbij. De aan slapeloosheid lijdende drummer Jukka Nevalainen is aan de beterende hand, maar is voorlopig vervangen door de getalenteerde Kai Hahto (Wintersun) die ook de komende tournee van de partij zal zijn. Op 19 november staat Nightwish in de Heineken Music Hall in Amsterdam met Amorphis en Arch Enemy.