MENNO VON BRUCKEN FOCK

Stream Of Passion / Elfonia (Marcela Bovio, 11-2005)

Stream Of Passion - Marcela Bovio
dinsdag, november 1, 2005
Stream Of Passion

Als een komeet stijgt de ster van de nieuwe band ‘Stream Of Passion’ rond de lange Rijsbergse gitarist Arjen ‘Ayreon’ Lucassen. Deze internationale band bestaat verder uit twee toptalenten uit de Tilburgse Rockacademie, namelijk Johan van Stratum op bas en Davy Mickers op drums, de Zweedse schone Lori Linstruth als leadgitarist, en uit Mexico, Alejandro Millán op piano en vleugel en Marcela Bovio, zang en viool. Beide laatsten vormen de kern van de Mexicaanse prog-band Elfonia. Het debuutalbum Embrace The Storm kwam recentelijk op ‘major’ Sony uit en is gedeeltelijk via internet (‘stream’) tot stand gekomen. Evenals bij haar eigen band Elfonia laat Marcela Bovio horen over een buitengewoon karakteristieke, mooie stem te beschikken die zij vol passie (‘passion’) gebruikt.

Mijn eerste vraag aan Marcela was: wie is eigenlijk Marcela Bovio??

(lacht) gewoon een Mexicaans meisje dat van zingen en muziek schrijven houdt en die van het leven wil genieten. Samen met mijn zusje woon ik in Monterrey (meer in het oosten van Mexico) in een huis, dat mijn ouders voor ons geregeld hebben. Ik ontwikkel software voor computers en het mooiste is dat ik dit werk thuis kan doen en mede daardoor heb ik veel vrijheid om tijd aan muziek te besteden! Mijn ouders zelf wonen meer in het midden van Mexico.

Zowel bij Elfonia als Stream Of Passion hanteer je regelmatig de viool: hoeveel jaar heb je vioolles gehad? Vind je het echt fijn om zowel te zingen als te spelen of zou je liever het één of het ander doen?

Nou, eigenlijk heb ik maar een jaar of vijf les gehad en toen was ik al iets van zestien jaar oud; ik beschouw mezelf dus echt niet als een goede violiste maar ik vind het wel een heerlijk instrument. Op heel jonge leeftijd heb ik de basale zaken voor wat betreft muziek al geleerd zoals theorie, noten lezen, ritme en dergelijke. Later, ook na mijn schooltijd, heb ik les gehad van privé–leraren. Vooral de zanglessen (klassiek) hebben me veel meer vertrouwen gegeven, een veel betere techniek en controle over mijn stem. Ook nu nog heb ik les van een muziekleraar jazz die me zaken als harmonieleer, welke combinaties van akkoorden je kunt gebruiken enzovoorts, bijbrengt. Daarbij heb ik ook de beginselen van pianospelen geleerd, al ben ik daar absoluut geen kei in. Ik zing graag maar ik vind voor de muziek de viool een toegevoegde waarde hebben.

Jouw relatie met Arjen Lucassen begon, toen je hem materiaal toestuurde op basis waarvan hij je vroeg om een rol op het Human Equation te gaan zingen. Wat heb je hem precies gestuurd?

Het mooiste van dit verhaal is, dat ik Arjens uitnodiging zelf niet eens gezien had. Een vriend tipte me hierover en omdat ik rijkelijk laat was met reageren had ik eigenlijk nergens meer op gerekend. Maar goed, ik stuurde Arjen de eerste Elfonia CD en kreeg warempel een paar weken later bericht dat hij erg onder de indruk was en of ik interesse had om op zijn nieuwe album Human Equation te zingen. Natuurlijk was ik vreselijk opgewonden en heb direkt teruggemaild dat me dat een fantastisch aanbod leek.

Wat is er daarna gebeurd en hoe is de idee van een nieuwe band ontstaan?

Wel, toen ik in Nederland was bij Arjen in de studio heb ik natuurlijk getracht om een eigen interpretatie aan zijn muziek te geven en ik denk dat hij toen heeft beseft dat ik een heleboel ideeën had die hem kennelijk aanspraken. Voordat ik terug ging zei hij me dat het hem erg ‘cool’ leek om samen nog iets nieuws te doen. Een paar maanden na de release van Human Equation mailde Arjen me met het voorstel dat hij iets compleet anders wilde doen dan “Ayreon” en dat hij graag zag dat ik de zangpartijen voor mijn rekening zou nemen alsmede de teksten en zanglijnen zou schrijven.

Uiteraard was ik weer zeer enthousiast en voelde me gevleid met zo’n aanbod! Op dit punt was er nog geen sprake van een band maar gaandeweg, toen we met de nummers aan het werk gingen kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk nog interessanter zou zijn om er andere muzikanten bij te halen en ook hun ideeën te verwerken in de muziek waardoor er misschien wel iets heel anders uit de bestaande conceptstukken zou kunnen ontstaan. Zo is Alejandro toegevoegd en Davy (drums) werd gevraagd op basis van zijn inzending naar aanleiding van een andere ‘poll’ die Arjen via zijn website had gelanceerd. Joost van den Broek (After Forever, Star One) kwam desgevraagd met de suggestie om Johan van Stratum te vragen en zoals inmiddels bekend bleek dit een prima tip. Lori (lerares Engels in Zweden) kende Arjen via de mailinglist van zijn site en ik geloof dat ze nader in contact kwamen toen ze een discussie hadden over de ellende van het breken van snaren. Op een gegeven moment kwam Arjen erachter hoe goed ze kon spelen en hield haar in gedachten. Natuurlijk heeft hij haar gevraagd toen de invulling van deze band vorm begon te krijgen.

Hoeveel invloed hebben Johan, Davy, Aljandro en Lori op Embrace The Storm gehad?

Natuurlijk is Arjen degene die met alle muzikale fundamenten is gekomen en de instrumentatie. Dat neemt niet weg dat alle anderen hun eigen interpretatie hebben mogen geven en met eigen inbreng zijn gekomen, zelfs zo, dat sommige nummers ingrijpend veranderd zijn ten opzichte van hoe ze oorspronkelijk klonken op de demo van Arjen. Spellbound bijvoorbeeld had eerst totaal geen drums, maar toen kwam Davy met dat soortement ‘tribal’ ritme en dat veranderde deze song totaal! Ondanks het feit dat Alejandro, Lori en ik zeer frequent met Arjen en onderling hebben gemaild en MP3’s heen en weer gestuurd hebben, was het natuurlijk wel handig dat de ritmesectie ‘Nederlands’ is, waardoor zij (Davy en Johan) intensief met Arjen samen hebben kunnen werken.

Hoe kijk jij tegen het genre aan: onder welk kopje zou jij Stream Of Passion schikken? Gothic rock, progressieve rockmuziek?

Ja, ik denk zoiets als ‘Dark Porgressive Rock’, ook omdat ik zelf een grote voorliefde heb voor nostalgische en melancholieke en wat donkere muziek.

Hoe vind je het om in Europa op te gaan treden met een band die nog echt moet gaan repeteren? Beschouw je Stream Of Passion als een volwaardige band of als project?

Aan de ene kant is het natuurlijk wel een beetje beangstigend want ik ben nog nooit zo lang op tournee geweest en in die periode is het guur en koud en ook dat ben ik niet gewend. Ik weet zeker dat ook de anderen reikhalzend uitkijken naar het moment dat we echt samen zullen gaan spelen. Arjen, Davy en Johan zijn trouwens al aan het repeteren en dat klinkt al geweldig: ik heb er heel veel zin in! Ik denk over SoP echt als een band. De besluitvorming is gedurende het gehele opnameproces zo democratisch geweest en we hebben zo fantastisch met elkaar samen gewerkt dat ik het ook niet anders zou kunnen zien. Ik realiseer me best dat SoP niet te vergelijken is met een clubje mensen waar je dag en nacht mee optrekt, maar ook hoe uniek deze wijze van samenwerking is geweest.

Je manier van zingen bij SoP en Elfonia is zeer herkenbaar en ‘eigen’: wie zijn je grootste idolen?

Ik ben heel breed geïnteresseerd en dus zijn die invloeden waarschijnlijk ook in mijn stijl terug te vinden: klassieke zangeressen als Kiri Te Kanawa of Kathleen Battle, jazz-zangeressen, zoals Sarah Vaughan en Ella Fitzgerald, maar zekerook popzangeressen als Kate Bush.

Alhoewel Tarja Turunen en Nightwish nu uit elkaar zijn, zul je vast wel van hen of bands als Within Temptation en After Forever gehoord hebben. Wat vind je van hun muziek? Heb je ooit gedacht: wat die meiden zingen kan ik ook of beter? Nog overwogen om bij Nightwish te solliciteren?

(schaterlach) Oei! Dat zou een kans zijn om bij Nightwish te mogen zingen, want die zijn zo groot, maar eerlijk gezegd voel ik me prettiger in een band waarin ik mijn creativiteit kwijt kan, dus voorlopig zal ik die ambitie niet hebben. Het is ook niet helemaal mijn muziek, maar ik was laatst bij een show van After Forever (ze speelden in mijn woonplaats) en ik was diep onder de indruk van de podiumpresentatie en de power van Floor Jansen. Ik weet dat het ook niet mijn stijl van zingen is maar wat die meid doet is echt geweldig!!

Je schrijft alle of vrijwel alle teksten zelf, zijn deze geschreven op de muziek gemaakt of kom je zelf ook met teksten waarop muziek wordt gecomponeerd. Componeer je bij Elfonia ook muziek, zanglijnen of melodieën? (viool/computer)?

Vrijwel alle teksten zijn van mijn hand, maar ook heel veel melodielijnen, alhoewel bijvoorbeeld Alejandro vaak al met muziek komt waar al iets van een melodielijn inzit: daar ga ik dan verder mee aan de slag. Als ik muziek schrijf, is meestal de basis een zanglijn, die ik vervolgens helemaal uitschrijf op de notenbalk. Soms gebruik ik de piano en soms ook computersoftware.

Hoe bekend is Elfonia eigenlijk in eigen land en daarbuiten? Deed je voor SoP nog iets buiten Elfonia?

Alejandro, Roberto en ik zaten voor Elfonia al in een band die Hydra heette. Op een gegeven moment waren we toe aan een nieuwe uitdaging en begonnen nieuwe nummers te schrijven en samen met Pablo en Javier werd toen Elfonia geboren. Onze eerste show was als support van o.a. Ataraxia voor een publiek van zo’n 2000 mensen dus dat begon goed! Kort daarop namen we onze eerste plaat op. We werken er verschrikkelijk hard aan en zouden maar wat graag daarvan kunnen bestaan.

Ons tweede album, opnieuw in eigen beheer uitgebracht, lijkt het goed te gaan doen. Elfonia heeft nu net twee shows achter de rug, één ervan in een soort museum-theater gecombineerd met werk van een schilder en een fotograaf, ook een hele leuke en positieve ervaring en zo’n 300 bezoekers. Als studio gebruiken we een huurhuisje dat we als zodanig hebben omgebouwd. Niet de meest fraaie of luxe, maar genoeg om ons fatsoenlijk mee te redden en we hebben daar alle vrijheid! Alejandro is ook degene die met ons kleine platenlabel bezighoudt en is eigenlijk al full time met muziek bezig. Hij is ook Elfonia’s tourmanager. We hopen eigenlijk de tour met Elfonia voort te zetten na de tour met SoP in Europa, want onze reputatie in eigen land groeit gestaag mede door het feit dat Alejandro en ik de laatste tijd zo veel met Arjen samenwerken. Wie weet kunnen we met Elfonia zelfs naar Europa komen en heel misschien ook naar (het zuidelijk deel) van de US!!

Heeft de naam Elfonia eigenlijk een betekenis en waar komen die vreemde lettertekens vandaan?

Het eerste nummer dat we voor “Elfonia” schreven was heel dromerig en atmosferisch en Alejandro en ik hadden het gevoel dat het elfenmuziek geweest zou kunnen zijn. Die vreemde tekens zijn in feite de vertaling van “Elfonia” in de elfentaal die J.R. Tolkien had bedacht voor zijn Lord Of The Rings trilogie.

Wanneer gaan jullie repeteren voor de tour met Stream of Passion en zal de setlist ook nummers van Elfonia of Star One bevatten?

Eigenlijk zijn wel al bezig! Lori, Alejandro en ik maar ook mijn zusje Diana die de tijdens de tour achtergrondzangeres zal zijn, goeddeels via het internet en Arjen repeteert al weken met Davy en Johan en dat klinkt al echt grandioos! We zullen namelijk ook een aantal Ayreon-nummers doen, zoals Pain en andere, die nooit eerder live gespeeld zijn, maar dan wel in ons eigen arrangement. Een paar weken voor de tour zullen we bij elkaar komen en als band gaan repeteren. In de meeste gevallen zal Damian Wilson een akoestische set als support spelen maar wie weet zal hij later nog meezingen bij een Star One song. Zou fantastisch zijn om samen met hem op het podium te staan!

Zowel Embrace The Storm (SoP) als This Sonic Landscape (Elfonia) bevatten zowel rock als progressieve elementen maar waar SoP heavier is, gaat Elfonia meer de jazzy kant op: vanwaar deze invloed? Op wat voor een publiek mikken jullie?

Ik ben eigenlijk pas echt geïnteresserd geraakt in jazz dankzij Elfonia’s ritme tandem Pablo en Javier, die helemaal ‘in’ fusion en jazz zitten. Dat komt terug in Sonic Landscape dat mijns inziens een rijpere plaat is, waarop alle leden hun invloed hebben kunnen laten gelden en tot nu toe zijn de recensies vanuit de progressieve rock hoek erg positief, dus dat zijn ook eigenlijk de mensen die we trachten te bereiken.

Je zit nu in twee bands op twee continenten en twee nieuwe albums….wat zijn je toekomstplannen na voorjaar 2006?

Ik ben ervan overtuigd dat deze tour een magnifieke ervaring voor me zal zijn en ik zal vast heel veel gaan leren. Omdat we elkaar nu ook muzikaal al veel beter hebben leren kennen zou een tweede Stream Of Passion album misschien nog wel beter kunnen worden!