MENNO VON BRUCKEN FOCK

MOONGLOW

TOBIAS SAMMET - AVANTASIA
AVANTASIA
OBERHAUSEN
zondag, april 14, 2019
MOONGLOW

TOBIAS SAMMET'S AVANTASIA - MOONGLOW TOUR - OBERAHUSEN, König-Pilsener Arena, 14 April 2019

Tobias Sammet’s Avantasia lijkt Nederland bij de tournee ter promotie van het nieuwe album Moonglow over te slaan, vandaar mijn besluit om naar Oberhausen te gaan om het spektakel te gaan zien. Een groot podium, een megagroot scherm achter de artiesten en twee grote schermen aan weerszijden van het podium opgehangen zodat publiek achterin ook wat details zou kunnen zien en een ‘volle bak’ was het decorum voor deze avond. Wat ik wel eens de ‘Gate Gang’ noem, vormde opnieuw het fundament van de begeleidende band: Sascha Paeth (gitaar), Miro Rodenberg (toetsen en orkestraties) en Oliver Hartmann (gitaar/zang). Amanda Somerville was er dit keer niet bij: wel als -voornamelijk achtergrond- vocalisten Herbie Langhans, Adrienne Cowan en Ina Morgan. De bas werd gehanteerd door Andre Neygenfind. Wie gehoopt had Candice Night op het podium te zien, kwam bedrogen uit want Adrienne mocht het titelstuk zingen en deed dat gelukkig niet onverdienstelijk. Sammet was in een opperbeste bui, grapte voortdurend tussen de nummers door en liet merken hoeveel bewondering hij voor Geoff Tate (ex-Queensrÿche) heeft en dat hij apetrots is dat die deze tour opluistert naast oudgedienden Jorn Lande, Eric Martin, Ronnie Atkins en veteraan Bob Catley (Magnum). Het merendeel van de 3 uur klokkende show bestond uit tracks van de laatste vier albums, aangevuld met nummers uit de eerste periode waaronder de titelsong van het debuutalbum. Catley raspte maar zong verrassend degelijk, Tate bleek nog steeds een formidabele zanger, alleen Lande heeft aardig aan power en macht ingeboet en moest behoorlijk forceren om iets van zijn enorme glorietijd te laten herleven. Eric Martin was een tikkeltje hees maar wist dat uitstekend te verbergen. Sammet zelf was uitstekend op dreef al denk ik persoonlijk dat hij het langer vol gaat houden als hij niet steeds naar die extra hoge uithalen toe werkt. Als bijzonder sfeervolle achtergrond werden de diverse covers van de albums gebruikt, vaak met een bewegend onderdeel van die cover om het spektakel visueel  vooral levendig te houden. Doordat de achtergrondvocalisten en de gastzangers voortdurend van plek wisseleden kwam het geheel erg professioneel en wervelend over. De geweldige sfeer in de arena (‘Oberhausen ist mein Hausen’) zorgde voor een uitermate plezierige avond. Sammet’s Avantasia is een top-act geworden en de 5000 bezoekers van de König-Pilsener Arena zullen dat zeker beamen.