RETROSPECT, dvd, compilatie

EPICA (2013)
EPICA

Het Nederlandse female-fronted gothicmetalgezelschap Epica bestaat alweer ruim tien jaar en dat moest gevierd worden. De heren Mark Jansen, Coen Janssen, Isaac Delahaye, Rob van der Loo, Ariën van Weesenbeek en de zwangere Simone Simons hebben een geweldig spektakel op touw gezet. Zij vonden een koor en orkest uit Hongarije bereid om naar Nederland te komen om het jubileum luister bij te zetten. Epica had al eerder met de Hongaren gewerkt ten tijde van The Classical Conspiracy (2009). Ondanks de snijdende kou stroomde op 23 maart 2013 het Klokgebouw in Eindhoven vol met ongeveer 4500 fans, waarvan de helft niet uit Nederland afkomstig was. Er was vuurwerk vergelijkbaar met Nightwish en vooral veel blauw en rood licht dat het geheel als schouwspel voor de aanwezigen tot een onvergetelijk gebeuren maakte. Vanuit de stoel voor de tv ligt dat toch anders. Dat vele licht en de vaak beperkte kleuren, heb ik niet altijd als prettig ervaren, maar de geluidskwaliteit is geweldig en ook het optreden was een daverend succes. Presto bevat een venijnig duel tussen de eerste violist van het orkest en de vingervlugge Delahaye en twee magistrale duetten van Simone Simons met, jawel, Floor Jansen (Nightwish)! Zeker het klassieke stuk Stabat Mater Dolorosa is een juweeltje, maar Sancta Terra mag er ook zijn. Behalve twee zeer atletische vrouwelijke acrobaten is ook de deelname van Ad Sluijter, Yves Huts en Jeroen Simons, drie voormalige leden van Epica, een aardige geste. De band is inmiddels op veel plaatsen in de wereld geweest. Om in elf jaar de top te bereiken, is een keurige prestatie; dit document is daarvan een overtuigend bewijs.

In de interviews praten de bandleden over het verleden, de relatie met Epica en wat ze wel en niet bevalt in het leven van rockmuzikant. Hoewel het headbangen rijkelijk aanwezig is, komt toch het melodieuze aspect nadrukkelijk over het voetlicht en zorgen koor en orkest voor een unieke samenwerking tussen metal en klassiek. Een uitermate geslaagd experiment. De meest aantrekkelijke versie is die met twee blu-rays en drie cd’s.