PASSAGE IN TIME (1991), heruitgave

MERGENER, PETER (2014)
PETER MERGENER - PASSAGE IN TIME

Peter Mergener maakten vooral in de jaren tachtig faam met Software, een succesvol en jarenlange samenwerking met Michael Weisser. In 1989 ging Mergener solo en na Creatures was Passage In Time in 1991 een sterk vervolg op voorgenoemd album. De nu op de markt gebrachte dubbelcd bestaat uit de geremasterde versie van het originele album met nogal al wat wijzigingen en aanvullingen. Mergener’s muziek heeft overduidelijk de Berlijnse school als bakermat maar zijn muziek is wat grilliger. Zo houdt de openingstrack het midden tussen een langzame Tangerine Dream en Jean Michel Jarres Zoolook, terwijl het schitterende  titelstuk en het daaropvolgende Mechanical World alsmede Military World zo op een TD album uit de jaren tachtig hadden kunnen staan. Wat minder samenhang vertoont Lost Paradise waarin stemmetjes, een kerkorgel en wat dreutelende klanken wat afbreuk doen aan de heerlijke muziek in de vorige tracks. Pas in het tweede deel keert TD weer terug en is het weer smullen geblazen met vloeiende melodieuze EM met beperkte ondersteuning van percussie. Wel jammer van die zalvende stem aan het einde van dit nummer. In Patience Nature een akoestische gitaar met op de achtergrond vogelgetjilp, ambient dus. In Harmony With Nature herken ik een onmiskenbare Klaus Schulze invloed: langzame opbouw, verfijnde sequencer en wat majeur/mineur wisselingen. In het tweede deel wordt het geheel wat ritmischer en zal niet iedereen de saxofoon kunnen waarderen. In Praise komt TD late jaren zeventig weer bovendrijven maar in het tweede deel gaat de muziek wat meer richting Helmut Teubner, die in 1989 zijn debuut uitbracht. In het zweverige Toni The Wind komt de sax weer etrug en Voyage is daadwerkelijk een mooie ‘reis’ tussen TD en Schulze. Diezelfde stijl hebben Space Patrol en Timeless Memories. Kindergarten en Time zijn net als de laatste track Eternal Flow erg sfeervol en completeren ruim 140 minuten muziek. Jammer van die wat zwakkere en niet geheel passende momenten maar als geheel een zeer geslaagde remaster!