OUT OF THIS WORLD

KAYAK (2021)
KAYAK - OUT OF THIS WORLD

Toen toetsenman Ton Scherpenzeel hartproblemen kreeg, was het even heel erg schrikken en zeer de vraag of er na het bijzonder goed geslaagde Seventeen ook nog een achttiende album zou komen. De stilte werd handig opgevuld door het live album Live 2019. Het antwoord luidt inmiddels bevestigend, want Out Of This World is de opvolger van Seventeen. Het eerste opvallende punt op dit album is dat niet alle leadzang verzorgd wordt door frontman Bart Schwertmann, maar dat ook gitarist Marcel Singor, bassist Kristoffer Gildenlöw en Scherpenzeel zelf als zangers te horen zijn. Tweede bijzonderheid is dat je door die andere zang de muziek niet steeds in een en hetzelfde hokje kunt rubriceren. De sterke openingstrack, tevens titeltrack en nummers als Red Rag To A Bull en de epic A Writer’s Tale zitten in de progressieve hoek terwijl het door Singor gezongen Waiting en ook Traitor’s Gate naar mijn smaak behoorlijk richting Toto ten tijde van Mindfields (1999) gaan. Under The Scar en Mystery grijpen heel nadrukkelijk terug op de sfeer en de stijl van de eerste langspelers, terwijl Kaja dan weer een prachtige, instrumentale ballad is en dat geldt ook voor het door Gildenlöw gezongen One By One. Van Critical Mass zou je kunnen zeggen dat de muziek richting Camel gaat en de nummers As The Crow Flies, The Way She Said Goodbye en Distance To Your Heart zou je onder de noemer symfonische poprock kunnen scharen. De afsluitende nummers zijn het door Singor gezongen, wat pop-achtige Cary en het met omfloerste stem door Scherpenzeel gezongen Ship Of Theseus. Die laatste track had van mij best langer mogen duren en een wat krachtiger zangstem had hier wellicht beter gepast. Al met al is Out Of This World misschien net wat minder prog dan Seventeen, maar absoluut een album dat helemaal past bij deze website. Het is door het gevarieerde aanbod een uitstekende toevoeging in het indrukwekkende lijstje Kayak-albums. Een bijzonder prettige bijkomstigheid is dat routinier Hans Eijkenaar weer deel uit maakt van Kayak. Ik zou zeggen: op naar het twintigste album en het vijftigjarig bestaan!