MY WINTER STORM

TARJA (2007)
TARJA - MY WINTER STORM

Het kon niet uitblijven: nadat Tarja Turunen, de stem van Nightwish in de afgelopen tien jaar, het veld moest ruimen voor Anette Olzon, was een soloalbum in haar 'oude' stijl onvermijdelijk. De hier besproken limited edition van My Winter Storm bevat naast een bonus-dvd met 'the making of', foto’s en videoclips, nog een drietal bonustracks waardoor het album een respectabele lengte van ruim 75 minuten heeft, verdeeld over liefst 21 songs. Daarbij tel ik de korte intro’s en de single, die er in drie behoorlijk verschillende uitvoeringen op staat ook mee. Een aantal tracks werd gecomponeerd door Anders Wollbeck en Mattias Lindblom die samen het synthpopduo Vacuum vormen en de cd bevat ook een cover van Poison van Alice Cooper. Verder nog een nummer van Ruud Houweling (Cloudmachine) wat best een prestatie mag worden genoemd. Turunen leverde zelf ook een aantal compositorische bijdragen. De stijl wisselt sterk: van Nightwishachtig via semi-klassieke stukken tot uitgesproken populaire deuntjes, met soms folkloristische invloeden. Het album is echter lang genoeg om een eigen selectie te maken. De sterke, langzame melodramatische opening en tevens single I Walk Alone doet duidelijk aan Nightwish denken, evenals Lost Northern Star. Vervolgens een mierzoete ballad met orkest en gezongen als mezzosopraan. Terug naar de Nightwish-periode van Century Child (2002), deels met kinderstem en deels als sopraan gezongen met daartussenin een mengeling van tegendraadse strijkersklanken, een vervormde stem en filmische metal in My Little Phoenix dat mij minder aanspreekt. In Boy And The Ghost zingt Tarja ingetogen en begeleid door het orkest, terwijl Sing For Me wat invloeden van Kate Bush bevat. Oasis, in het Fins gezongen, en Our Great Divide zijn nummers in dezelfde stijl. Damned And Divine is rustig en neigt naar pop gevolgd door de knappe, maar toch ook kakofonisch klinkende zang in het vrij stevige Claran’s Well, contrastrijk gevolgd door een iets pittiger evenbeeld van Walking In The AirDe met gevoel beroerde akoestische snaren van gitarist Kiko Loureiro (Angra) begeleiden Tarja in het fluweelzachte Calling GraceDe beste bonustrack heet Damned Vampire & Gothic Divine, een gevarieerde track met een mooi refrein, fraaie celloklanken en krachtige riffs.

Jammer dat de wegen van Nightwish en Tarja moesten scheiden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat My Winter Storm van Tarja me meer aanspreekt dan Dark Passion Play van Nightwish. De cd werd goeddeels in de Verenigde Staten opgenomen met uitzondering van het Tsjechische orkest.