THE GHOSTS OF PRIPYAT

ROTHERY, STEVE (2014)
STEVE ROTHERY - THE GHOSTS OF PRIPYAT

Doorgaans hebben we niet te klagen over het aantal albums dat Marillion uitbrengt. Dat Steve Rothery al een tijd van plan was om solo iets te doen was bekend, maar dat hij schijnbaar uit het niets twee livealbums zou uitbrengen − Live In Plovdiv (2013) en Live In Rome (2014) − zal menigeen verrast hebben. Op die albums waren al enkele tracks te horen, waarvan we op The Ghosts Of Pripyat in de beoogde geluidskwaliteit kunnen genieten. Rothery speelt met dezelfde band als waarmee hij een aantal livestukken opnam, maar zonder zanger(es). Door oude ideeën met meer recente te combineren en de talenten van gitarist David Foster (Mr. So & So) ten volle te benutten, presenteert hij nu zeven tracks die erin gaan als smakelijke Friese kruidkoek. Kruidig, omdat er voldoende variatie, vernuft en pit in zit; smakelijk, omdat hij heerlijke melodieën heeft gecomponeerd. Gezien ’s mans staat van dienst kun je wel raden hoe de kwaliteit van zowel de composities, het geluid en de instrumentbeheersing is. Daar is dus niets op aan te merken. Steves gitaar ronkt, huilt weemoedig, praat zacht en brengt zo nu en dan een wat steviger boodschap. Natuurlijk is Marillion in de muziek terug te horen, maar vreemd genoeg is het ontbreken van zang totaal geen gemis. De muziek is overwegend rustig, uiterst melodieus en van een niveau dat je niet dagelijks hoort. De composities zijn allerminst restanten van nummers die voor een Marillion-album bedoeld zouden zijn, maar veeleer een persoonlijk statement van Rothery die met dit album bewijst hoe fantastisch een instrumentaal album kan klinken. Dit is een van de beste sinds The Snow Goose (1975) van Camel, van welk album Rothery overigens melding maakte. Niet zo lang geleden bezocht hij een optreden van Camel en dat overtuigde hem dat instrumentale muziek bestaansrecht heeft. De speciale uitgave bevat ook een dvd met de nummers in een hoge audioresolutie en een documentaire over ‘the making of’ van dit album, waarin hij uitlegt hoe een en ander is gegaan. We zien Romano Riccardo fantastisch improviseren op een vleugel en bezig op een twaalfsnarige gitaar. Verder zijn er fragmenten van repetities te zien, waaronder drie tracks integraal. The Ghosts Of Pripyat zal waarschijnlijk volgend jaar opnieuw worden uitgebracht door InsideOut.