MENNO VON BRUCKEN FOCK

A DECADE OF DELAIN: LIVE AT PARADISO

Artiest / Band: 
DELAIN (2017)
DELAIN - LIVE AT PARADISO

De Nederlandse gothicmetalband Delain, geformeerd rond voormalig Within Temptation-toetsenman Martijn Westerholt en zangeres Charlotte Wessels, vierde het tienjarig bestaan van de band op 10 december 2016 in Paradiso, Amsterdam. Het luxe pakket Live At Paradiso bevat zowel een dvd als een blu-ray van deze show met extra’s in de vorm van een documentaire, de video van het nummer Suckerpunch en van We Are The Others tijdens de Masters Of Rock in 2015. Verder nog twee audio-cd’s van het concert. Op de dvd is een denderende show te zien met veel gasten, zoals Alissa White-Gluz (Arch Enemy), medecomponist Guus Eikens (ex-Orphanage), Burton Bell (Fear Factory), Rob van der Loo (Epica), Sander Zoer (ex-Delain), Liv Kristine (Leaves’ Eyes), George Oosthoek (ex-Orphanage), celliste Elianne Anemaat en via videobeelden Marco Hietala (Nightwish). Het bewijst dat de band in tien jaar is gegroeid tot een internationale grootmacht in het genre. Wessels opende de show met een zeer diep decolleté dat veel mannen in het publiek zal hebben aangesproken. De keurig in de maat headbangende muzikanten vormden het decor, waarbij Charlotte en gasten zich konden uitleven en de confettiregens zorgden voor een extra feestelijke tintje. De show was zeker niet statisch, omdat gitaristen Timo Somers, Merel Bechtold en Otto Schimmelpenninck van der Oije geregeld van plaats wisselden. Door de camera’s zeer gevarieerd in te zetten, is een erg levendig geheel ontstaan dat de moeite van kijken meer dan waard is. Het dolenthousiaste publiek draagt bij aan een vrolijk totaalbeeld. Met het inlijven van de talentvolle gitarist Merel Bechtold heeft Delain goede zaken gedaan. Op de grote videoschermen op de achtergrond werden meestentijds de covers van de diverse albums getoond en foto’s van Charlotte Wessels, terwijl tijdens twee tracks kamerbreed een projectie werd getoond waarop Marco Hietala meezingt met Charlotte, maar helaas niet tijdens The Gathering. Ook bij Mother Machine wordt een indrukwekkende projectie getoond. We Are The Others krijgt een sprookjesachtig slot, waarbij Charlotte is gekleed als een soort elfje in balletkostuum, dat erg veel leek op wat ze droeg op de promotievideo van die track. De zang lijkt hier en daar wat ‘aangedikt’ en uiteraard komt een deel van de orkestraties en de achtergrondzang van een schijfje of een stickje. De documentaire volgt met name Martijn en Charlotte tijdens tien jaar Delain, de tournees worden belicht en uiteraard veel beelden van fans. Alles bij elkaar is Live At The Paradiso een uitstekende uitgave en een passende bekroning op al het werk dat Delain in het afgelopen decennium heeft verricht.