ACT 1, LIVE IN ROSARIO

TARJA (2012)
TARJA TURUNEN

Act 1 is de eerste liveregistratie van Tarja Turunen sinds haar ontslag bij Nightwish. Deze adembenemende dvd-blu-ray is ook beschikbaar als dubbel-cd, maar de dvd is in dit geval sterker aan te bevelen. Wat een gracieuze vrouw is deze Finse schone die het Teatro El Circula in Rosario (Argentinië) volledig op zijn kop zette gedurende twee avonden in maart 2012!  Getrouwd met een Argentijn, was dit voor haar weliswaar een halve thuiswedstrijd, maar toch, het gebodene is van een zeer hoog niveau. De geweldige band met daarin onder anderen drummer Mike Terrana en cellist Max Lilja (ex-Apocalyptica) begeleidt de sopraan perfect op haar reis door haar beide soloalbums. Die worden aangevuld met onder meer Nemo en Over The Hills van Nightwish. Die laatste track is oorspronkelijk van de hand van Gary Moore. Behalve haar verschijning en de smaakvolle kleding, is ook de lichtshow prachtig en is Tarja het stralende middelpunt met een dijk van een stem die ook live goed uit de verf komt. Met als gasten zanger Diego Valdez, gitarist Julian Barett en bassist Doug Wimbish is het spektakel helemaal compleet. Het verschil tussen de zang bij het huidige Nightwish en Tarja's uitgesproken voorkeur om klassiek te zingen, wordt met dit album eens te meer duidelijk. Hoewel ze bijdroeg aan veel van de songs, is het enige nummer dat zij zelf schreef Oasis / The Archive Of Lost Dreams. De meeslepende nieuwe single is het ontroerende Into The Sun en verder kom je nog een oude bekende van Whitesnake tegen, namelijkStill Of The Night gepend door David Coverdale en John Sykes. Uiteraard krijgen de heren muzikanten ook de gelegenheid om zich met indrukwekkende solo's te profileren.

Ik heb Tarja zelf ook al enkele keren live aan het werk gezien en zoals ze ook met deze liveregistratie bewijst: de unieke combinatie van symfonische metal en haar sopraanstem werkt uitstekend en raakt de zielen van haar talrijke fans moeiteloos. Act 1 is een meer dan voortreffelijke toevoeging aan haar discografie en een geweldige 'teaser' voor haar nieuwe album dat in 2013 zal verschijnen.