YESTERWYNDE

NIGHTWISH (2024)
NIGHTWISH - YESTERWYNDE

Nightwish, de van origine Finse pioniers in de gothic en female fronted metal met ‘onze’ Floor Jansen als zangeres, brengt na bijna dertig jaar Yesterwynde uit, het tiende studioalbum. Vreemd genoeg wordt het album op korte termijn niet gevolgd door een tournee. Na de zeer uitgebreide wereldtournee en vervolgens de opnamen van het nieuwe album, heeft men besloten voorlopig een rustpauze in te lassen. Tuomas Holopainen, het brein achter alle composities, heeft echter niet stilgezeten en vooral met multi-instrumentalist Troy Donockley gewerkt aan de maar liefst twaalf composities die goed zijn voor ruim 71 minuten ‘movie-scoremetal’ van de bovenste plank. De orkestraties, die de muziek veelvuldig verrijken en nadrukkelijk ondersteunen, zijn van de hand van James Shearman, de opvolger van Pip Williams. Met uitzondering van een behoorlijk aantal zwaar aangezette, orkestrale passages zijn er ook diverse uitgesproken folkloristische stukken, waarin vooral de invloed van Donockley duidelijk naar voren komt. Naast vocale bijdragen en gitaar bespeelt hij ook tal van blaasinstrumenten. Verder zijn het begin van Spider Silk, het zesde nummer Sway, het eerste deel van Hiraeth – met een belangrijke bijdrage van Donockley – en de slottrack Lanternlight toch best wat rustpuntjes op dit verder bombastisch klinkende album. De nieuwe bassist Jukka Koskinen verzorgt samen met drummer Kai Hatho voor een meer dan solide basis. Hoewel er tal van momenten van herkenning in deze muziek zijn terug te vinden, zijn de composities toch wederom aansprekend die door gitarist Emppu Vuorinen en uiteraard de maestro zelf op keyboards, voortreffelijk worden uitgevoerd. Floor Jansen zingt de longen uit haar – de laatste jaren behoorlijk geteisterde lijf – en ze gaat vooral indrukwekkend hoog in sommige nummers. Voor het overige zingt zij op een enkele schreeuw na meer als een poprockzangeres en niet langer als sopraan. Door alle vernuftig ingezette koortjes, de uitgekiende orkestraties en de vele tempo- en stijlwisselingen is dit lange album een magnifieke luistersensatie geworden met heel veel meezing- en meedeinmomenten, al moet me van het hart dat ik de vocale bijdragen van Marko Hietala wel mis. Floor Jansen is solo nog live te zien op 7 september in het Zuiderpark in Den Haag maar op concerten van Nightwish zullen we nog even moeten wachten. Yesterwynde voorziet voor de vele liefhebbers voorlopig echter prima in een behoefte.