Y' KNOW WOT I MEAN? (1975), heruitgave

KEEN, SPEEDY (2011)
SPPEDY KEEN

De in 2002 aan hartfalen overleden componist-toetsenist John 'Speedy' Keen is vooral bekend geworden van zijn wereldhit Something In The Air (1969) met de groep Thunderclap Newman. Na een desastreuze tournee ging het wat minder met Keen, maar hij kreeg uiteindelijk de kans om bij Chris Blackwells Island Records zijn tweede soloalbum Y' Know Wot I Mean (1975) op te nemen, nadat hij in 1973 al zijn solodebuut Previous Convictions had uitgebracht. Esoteric Recordings brengt dit album nu opnieuw uit. Inclusief twee bonustracks - de A- en B-kant van een single - klokt dit album 44 minuten. Verschillende facetten en stijlen van de popmuziek passeren de revue: mooie pop met een southern rockaccent in de openingstrack Crazy Love en in The Profit On Ecology, aardige popmuziek in Someone To Love, Your Love en Heaven. In het laatste nummer is ook een saxofoonsolo te horen. Verder hoor je rock-'n-roll in de Roy Orbison-cover Almost Eighteen, reggae in Bad Boys en niet al te heftige rock in nummers als Nightmare en Fighting In The Streets. De ballads heten I Promise You en My Love. Er worden verder geen namen genoemd in het cd-boekje, maar dat Keen zelf zingt en orgel speelt moge duidelijk zijn. Verder hoor je drums, bas en gitaar. De wat onvaste, frêle stem van Keen past eigenlijk meer bij de psychedelische muziek van de jaren zestig, maar het klinkt allemaal best aardig.Y' Know Wot I Mean is een nostalgische schijf voor de liefhebbers van popmuziek, want dit album heeft hoegenaamd niets van doen met prog of symfo!