WE ARE BREAKING THE CHAINS

BREAKING THE CHAINS (2018)
BREAKING THE CHAINS - WE ARE BREAKING THE CHAINS

Kindermisbruik is een naar fenomeen waar vrijwel iedereen een vieze smaak van in de mond krijgt. En terecht! Kristoffer Gildenlöw (Kayak, ex-Pain Of Salvation) heeft het niet bij gedachten en mijmeringen alleen gelaten, maar hij heeft uit het hele land bevriende muzikanten opgetrommeld om hem te helpen op muzikale wijze een gezamenlijk standpunt in te nemen tegen kindermisbruik. Naast Gildenlöw hebben onder anderen Ruud Jolie (Within Temptation) en Jan Willem Ketelaers (Epic Rock Choir, Into The Open) bijgedragen als componisten op We Are Breaking The Chains en vinden we bij de vocalisten en instrumentalisten veel bekende namen terug, zoals Ton Scherpenzeel (Kayak), John ‘Jaycee’ Kuipers (Praying Mantis), Wudstik (For All We Know), Ian Parry (Elegy), Margriet Mol, Johan van Stratum (VUUR, ex-Stream Of Passion), Ed Warby (Ayreon, Gorefest), Marcel Coenen (Sun Caged, ex-Lemur Voice) Robby Valentine, Collin Leijenaar (Kayak, ex-Neal Morse) en Sebas Honing (Minor Giant). Veel stemmen en veel verschillende instrumentalisten en componisten geven de muziek een diversiteit die varieert van hardrock in Cold Hands Warm Heart, Shattered Lives, Superhero en Solid Ground, bombastische melodieuze metal in Valley Road en Believe In Me, poprock à la Toto in Follow My Way, stevige pop in Endless Rain en een nummer met een vleugje folk in Breathe Again. Op basis van een ruwe verhaalschets van Katja van der Kraats heeft dit project dertien songs opgeleverd die uitbeelden wat kindermisbruik betekent en wat de consequenties zijn voor de slachtoffertjes. Songs als Angels On Wheels en Breaking The Chains verwijzen naar de non-profitorganisatie ‘Bikers Against Child Abuse’. De ballad Silent Wind en de stamper Valley Road zijn voor mij de sterkere tracks. Dit liefdadigheidsproject gevat in melodieuze metal, houdt in dat alle revenuen worden aangewend om hulp en bescherming te bieden aan misbruikte kinderen. Een prachtig initiatief en het album is alleszins aan te bevelen. De stevige muziek biedt de liefhebbers een klein uurtje gevarieerd entertainment.