WARMTH IN THE WILDERNESS, VOL 2 (A TRIBUTE TO JASON BECKER)

VARIOUS ARTISTS (2002)
WARMTH IN THE WILDERNESS, VOL 2  (A TRIBUTE TO JASON BECKER)

Warmth In The Wilderness, vol 2 bevat met een totale speelduur van ruim twee uur topkwaliteit aan gitaargeweld, bij elkaar gesprokkeld en geproduceerd voor een dubbel-cd door Lars Eric Matsson . Ik ben eigenlijk nooit zo gecharmeerd van verzamelwerkjes en daar valt deze productie dus ook onder. Bovendien is dit al het tweede eerbetoon aan gitarist Jason Becker, dus het nieuwtje is er ook al af. Veel topgitaristen onder wie Steve Vai, Terje Rypdal en Marty Friedmann verleenden hun medewerking om hun collega te steunen in zijn strijd tegen een dodelijke ziekte. Becker, die wonder boven wonder nog steeds in leven is, lijdt aan Amytrophic Lateral Disease, een progressief verlopende uitval van de zenuwen. Becker behoorde tot de groep zeer getalenteerde en vernieuwende gitaristen, aan wie die op deze wijze eer wordt betoond. Hij zal bij velen het bekendst zijn van zijn bijdragen in de band van David Lee Roth (ex-Van Halen). Hij noemt Ulli Jon Roth (Scorpions) als zijn meest aansprekende voorbeeld. Warmth In The Wilderness, vol 2 is een verplichte aanschaf voor gitaarfreaks, maar zoals gezegd, voor mij een overbodig product. Het album bevat veel stijlen van pop tot trashmetal, maar vooral veel gitaarrock met onnavolgbaar snelle solo's. Denk daarbij aan aan het werk van Steve Vai en Yngwie Malmsteen. Zelfs jazz- en funkinvloeden, zoals Poem van Randy Coven, doen zich gelden op dit album. Het merendeel van de muziek is instrumentaal, terwijl er naast de composities van Jason Becker ook een aantal door de uitvoerende artiesten is geschreven. Een mooi inititaief met een aansprekend doel. Dat dan weer wel!