VISIONS OF ASIA

MERGENER & HOFFMANN-HOOCK (2006)
MERGENER & HOFFMANN-HOOCK - VISIONS OF ASIA

Het album Visions Of Asia is een bijzondere samenwerking tussen twee grote namen in de hedendaagse elektronische muziek (EM), namelijk Peter Mergener, die al zo’n dertig albums op zijn naam heeft staan, en Klaus Hoffmann-Hoock, bekend van Mind Over Matter en Cosmic Hoffmann. Het album bevat in totaal zeven tracks van de hand van Mergener die op zijn eigen 'Aziatische’ wijze zijn gelardeerd met vooral de elektrische sitar en de gitaar van Hoffman-Hoock. De cd begint veelbelovend, want de schitterende muziek die lijkt op die van Tangerine Dream ten tijde van onder meer Tyger (1987) knalt kristalhelder uit de speakers. Al hebben de fluitsamples en andere toevoegingen uiteraard dat oosterse sfeertje, de hoogtijdagen van de Berliner Schule blijven herkenbaar aanwezig. Jammer van dat stemmetje in Road To Mandalay, maar voor het overige niets dan lof voor het eerste deel van de cd. Vanaf de vijfde track wordt de Aziatische invloed sterker door de toevoeging van een elektronische variant van Chinese instrumenten, de elektrische sitar en verpest een stem in een mij niet bekende taal de prachtige, sfeervolle droommuziek. De zesde track Shakti is aardig, vlot maar net iets te gelikt en te popachtig en het heeft ook een wat nadrukkelijker ritme. Het middelste deel klinkt overigens bijna zoals Rendez-Vous van Jean MIchel Jarre en ook het einde is weer wonderschoon. Het sluitstuk is de titeltrack, een bijzonder sfeervolle track met prachtige orkestraties en subtiele bijdragen van Hoffmann-Hoock. Jammer van die paar mindere momenten en die stemmetjes anders had deze schijf mijn top vijf van 2006 met overtuiging gehaald!