VISIONARY, PERILOUS JOURNEY & FEAR OF THE DARK (1976, 1977 & 1978, heruitgaven

GILTRAP, GORDON (2015)
GORDON GILTRAP - PERILOUS JOURNEY

De begenadigde akoestische, maar ook elektrische gitarist Gordon Giltrap liet recentelijk nog van zich horen met het album Ravens & Lullabies dat hij opnam met Oliver Wakeman. Beide heren gingen daarna op tournee in Groot-Brittannië als duo en met een band. Na de heruitgaven op het Voiceprint-label in 1999, komen de keurig geremasterde heruitgaven van Visionary (1976), Perilious Journey (1977) en Fear Of The Dark (1978) nu uit op het Esoteric Recordings-label. De muziek op deze albums is een smaakvolle mengeling van klassiek, symfo en wat invloeden uit de volksmuziek. De albums zijn vrijwel geheel instrumentaal en ofschoon Giltrap als componist uiteraard een voorname rol vervult, is er ook steeds een belangrijke rol weggelegd voor orkest en toetsen. De muziek van het eerste album van de Mandalaband is mogelijk mede een bron van inspiratie geweest voor deze werken van Giltrap, die overigens zelf Tomita en Vangelis als voorbeelden noemt. Saillant detail is dat Simon Phillips op alle drie de albums drumt. De bonustracks zijn zonder uitzondering van een hoog niveau en voegen absoluut wat toe. Zo is op Visionary de demo van het oorspronkelijke gelijknamige stuk meer volksmuziek met authentieke, antieke instrumenten, zoals de rebec en de kromhoorn, en vormt het concerto in drie delen een prachtig stuk op akoestische gitaar. On Wings Of Hope is een fris klinkend orkestraal stuk waarschijnlijk van wat latere datum, net als veel van de bonustracks op de andere twee albums. Het materiaal op Fear Of The Dark bestaat uit singles en sessies, waarbij Smiler mogelijk een inspiratiebron is geweest voor Friends Will Be Friends van Queen. Op Perilous Journey staat een rustiger versie van het van Fleetwood Mac bekende Oh Well, de originele versie van Heartsong, de orkestrale uitvoering van Quest en diverse demo's.

Deze drie albums zijn wederom uitstekende heruitgaven van Esoteric Recordings.