VISIONARY

ELOY (2009)
ELOY - VISIONARY

Ruim elf jaar na Ocean 2, The Answer geeft Eloy weer een teken van leven. Frank Bornemann heeft zijn oude maatjes Klaus-Peter Matziol (bas), Michael Gerlach (keyboards), Bodo Schopf (drums) en Hannes Folberth (keyboards) weer gevonden en het resultaat is Visionary, ruim 42 minuten genieten van het Eloy van beginjaren tachtig. Alle composities zijn zoals vanouds van Bornemann, die het album ook grotendeels zelf opnam en produceerde. Het artwork is van Michael NartenNiets nieuws onder de zon, want aan het gitaargeluid van Bornemann en diens zang, en zeker aan het fenomenale en zeer herkenbare basspel van Klaus-Peter Matziol, is onmiddellijk te horen met welke band we te maken hebben. De hoogtepunten zijn de eerste drie nummers. Het eerste nummer begint lekker uptempo na de flageolet gespeelde geluiden van Bornemann en is de meest originele compositie. Hoewel het fluitspel van gastmuzikant Volker Kuinke keurig verzorgd is, had ik persoonlijk liever een vette Moog-synthesizer gehoord. Dan volgt een wat langzamere track met vervormde zang van Bornemann en veel toetsen. Deze track had zo op het album Time To Turn (1982) kunnen staan. Vervolgenns de onbetwiste knaller Age Of Insanity met een voortreffelijke solo van Folberth die helaas te weinig te horen is op dit album. De vierde track is naar mijn gevoel een wat goedkope remake van Time To Turn: iets anders gearrangeerd met wat meer percussie, maar nagenoeg hetzelfde klinkend als het origineel uit 1982. Veel orkestrale geluiden in Summernight Symphony dat qua sfeer wat aan Nights In White Satin van The Moody Blues doet denken. Uiteraard ontbreken hier en daar de achtergrondzangeressen niet. Het lange en mooie Mystery (The Secret, part 2) is een melodieuze, wat langzame song die mede door de lengte van negen minuten wat spanning mist. Het terugkerende refrein is weliswaar aardig, maar bezorgt mij geen kippenvel. Het wordt vrij lang uitgesponnen, maar gelukkig wel met op de achtergrond Folberth’s synths. Het akoestische Thoughts is gevoelig, maar de verwachte climax blijft uit.

Visionary is zeker een welkome aanvulling op de overige Eloy-albums. Mocht de band weer live gaan spelen dan hoop ik dat ze ook Nederland eindelijk eens aandoen! Het album is zeker aan te bevelen voor hen die van melodieuze symfo houden en natuurlijk een verplichte aanschaf voor de fans! Kijk op de website www.eloy-legacy.com en de volgende traktatie ligt al in de wachtkamer: een dubbel-dvd met video’s, liveoptredens en interviews!