VINCERE

CIRCLE UNBROKEN (2016)
CIRCLE UNBROKEN - VINCERE

Circle Unbroken is een Belgische nieuwkomer in de female-fronted progressive metal. Kom niet te snel met vooroordelen, want deze band is opgericht door de klassiek geschoolde toetsenist Franky De Mangelaere en drummer Marty Boinnetain. Zij vonden in Tilburg de opgeleide zangeres Marieke Bresseleers en vervolgens de overige bandleden Matthias Jacobs en Kevin De Brauwer op gitaar en Rutger Meert op bas. Het debuutalbum telt tien vrij korte composities die samen goed zijn voor veertig minuten muziek die duidelijk richting popmuziek gaat. Je moet dus eerder denken aan bands als Delain, Evanescense en Edenbridge dan aan Epica of Nightwish. Marieke Bresseleers heeft een goede stem die heel goed zou passen in een ABBA-coverband, want haar stem is een kruising tussen die van Agnetha en Frida. Ze legt naar mijn smaak te veel nadruk op haar vibrato wat enigszins geforceerd overkomt. Progressieve elementen kan ik niet in de muziek ontdekken en ook weinig metal of het zouden de beperkt opduikende dubbele basdrums van Bonnetain moeten zijn. Vincere − Latijn voor overwinnen − biedt de luisteraar gewoon prettige popmuziek met wat zware en duidelijk klassiek georiënteerde arrangementen. Verwacht geen loodzware gitaarmuren, sopraanzang, grunts of supersnelle gitaarsolo’s want Circle Unbroken houdt het allemaal melodieus en toegankelijk. Dat is tevens de valkuil van de muziek die te ‘gewoon’ en misschien zelfs te ‘lief’ klinkt. De kwaliteit van de individuele bandleden is echter bovengemiddeld en wie weet eindigt het groeiproces van deze zuiderburen toch nog met een top-act! Vincere is in elk geval een heel aardig begin.