THE USUAL SUSPECTS

TURNER, JOE LYNN (2005)
JOE LYNN TURNER - The Usual Suspects

The Usual Suspects is de negende soloschijf van Joe Lynn Turner, de voormalige frontman van Rainbow, Deep Purple en Yngwie Malmsteen. De titel slaat op het feit dat alle muzikanten waarmee hij gewoonlijk werkt in de JLT All Star Band en zijn favoriete muzikanten van de partij zijn. Het gaat om grootheden als de gitaristen Al Pitrelli en Dan McCafferty en ex-Rainbowleden John O’Reilly op drums en Paul Morris op toetsen. Verder werd de hulp ingeroepen van Gary Tole, de techneut van Bon Jovi die het mogelijk maakte om de zangpartijen gewoon thuis op te nemen. Diverse tracks hebben die typisch Amerikaanse stijl, een beetje soul, een snufje funk en een likje blues, maar het leeuwendeel bestaat uit nummers die verder gaan waar Rainbow in de jaren tachtig ophield. Goede voorbeelden zijn de langzame nummers Really Loved en Rest Of My Life. Zelfs het gitaarwerk doet zo nu en dan aan ‘the man in black’ Ritchie Blackmore denken, zoals in Devil’s Door, Unfinished Bizness en de slepende stijl in Blood MoneyDe mooie, maar o zo voorspelbare ballad Live And Love Again bewijst echter dat het schrijven van meer dan gemiddelde rocksongs toch niet voor iedereen is weggelegd. Dit album is weliswaar een prima vervanging voor Deep Purple Of Rainbow, maar kwalitatief komt The Usual Suspects toch net iets te kort, waardoor het niet als een klassieker de boeken zal in gaan. Turner zingt overigens boven verwachting goed en ondanks een wat mindere periode begin jaren negentig, schijnt hij nu weer alles aan te kunnen. Jammer dat hij zich wat te vaak laat verleiden tot uithalen en gilletjes die mijns inziens weinig toevoegen. Ondanks deze kritiek is The Usual Suspects een degelijk brok nostalgie dat voor alle liefhebbers van genoemde acts een ‘must have’ is. Het bracht mij er toe weer eens een oude lp van Rainbow op te zetten! Uiteraard kun je van deze routiniers een prima productie en dito spel verwachten.