UNPRECEDENTED

BOVIO, MARCELA (2016)
BOVIO, MARCELA - UNPRECEDENTED

Jaren geleden hoorde Arjen Lucassen de stem van de Mexicaanse zangeres Marcela Bovio. Niet lang daarna richtte Lucassen Stream Of Passion (SOP) op met Bovio als frontvrouw. Lucassen trok zich na één album en een liveregistratie terug uit de band en Bovio, die in 2011 trouwde met bassist Johan van Stratum, trachtte de band te leiden naar internationaal succes wat maar deels lukte. Inmiddels heeft SOP de handdoek in de ring geworpen en moeten de bandleden omzien naar een andere toekomst. Bovio bijt als eerste het spits af, want haar debuutalbum Unprecedented is binnenkort verkrijgbaar. Haar zus Diana ontwierp de cover op basis van een foto van Marcela gemaakt door Gema Perez. Bovio heeft een fluwelen stem, een groot bereik en ze is van vele markten thuis; daarvan getuigt dit album in ruime mate. Bijzonder is dat zij ervoor heeft gekozen om zich op alle tien de composities te laten begeleiden door een strijkkwartet, terwijl zij zelf ook violiste is. Dat maakt Unprecedented heel apart, ingetogen en sober, hoewel het gevaar van verveling op de loer ligt. Al of niet bewust heeft Bovio dat onderkend en getracht deze valkuil te vermijden door veel variatie in muzikale stijlen en haar manier van zingen aan te brengen. Zo gaan de in het Spaans gezongen tracks Hay Amores en Dime richting latin, zijn diverse mooie, akoestische ballads in het Engels gezongen en is Stars een bewijs van haar kwaliteiten als sopraan. De tien songs zijn live opgenomen in Rijen met niemand minder dan Joost van den Broek als producer. Met dit album, dat met crowdfunding is gefinancierd, maakt Bovio een duidelijk statement − het album heet niet voor niets Unprecedented − en zet zij zichzelf nadrukkelijk in de etalage. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat zij na SOP uitsluitend dit type muziek wil blijven maken, hoe puur ze ook klinkt. Bovio heeft ongelooflijk veel passie in dit zeer persoonlijke album gelegd. Weliswaar is de muziek op het randje van wat je nog als prog zou kunnen betitelen, maar haar stem mag zeker gehoord worden en haar moed beloond. Ik hoop dat ze op korte termijn een plaats krijgt als frontvrouw van een band met wereldfaam, want daarvoor heeft ze zeker de kwaliteiten.